اعلام در امان بودن کاخ گلستان بعد از زلزله

به گزارش بازی های اندروید، ایسنا/ براساس سخنان مدیر کاخ جهانی گلستان، در امان بودن کاخ گلستان بعد از زلزله اخیر مشاهده می گردد.

اعلام در امان بودن کاخ گلستان بعد از زلزله

کاخ گلستان در امان است

آفرین امامی به پایش های اجرا شده برای آنالیز شرایط سازه ای موزه و کاخ های مجموعه جهانی کاخ گلستان بعد از زلزله پنج و یک ریشتری اشاره نمود و گفت: با احساس لرزش و شروع زلزله، در تماس با همکاران حفاظت کاخ جهانی گلستان و با حضور معاون فنی و نیروی یگان حفاظت کاخ، پایش اولیه در مجموعه انجام شد و در بخش دوم آنالیز ها همه کارمندان، مدیران موزه ها و امین اموال های کاخ برای آنالیز بخش های مختلف این مجموعه جهانی در کاخ گلستان حضور داشتند و بخش های مختلف مجموعه از سازه تا آثار توسط حفاظت مجموعه و امنای اموال، مدیران موزه ها آنالیز شدند.

به گفته وی؛ مخازن مجموعه به خصوص مخازن آثار فرهنگی تاریخی و مخزن ظروف که از دیگر مخازن آسیب پذیرتر است نیز هیچ آسیبی از زلزله ندید.

او پیرامون در امان بودن کاخ گلستان می گوید: در برنامه های سال 1399 انجام این اقدام در اولویت قرار می گیرد تا با یک برنامه مطالعه زمین لرزه و میزان مقاومت مجموعه به صورت دقیق آنالیز گردد.

امامی همچنین به پیگیری های مستمر کمیته مدیریت بحران معاونت میراث فرهنگی از زمان وقوع زلزله تا تکمیل پایش مجموعه جهانی اشاره می نماید و می گوید: براساس برنامه ریزی های اجرا شده توسط این کمیته، کاخ جهانی گلستان باید مطالعات دقیق تری روی بنا و سازه این مجموعه جهانی از ابعاد مختلف به خصوص زلزله انجام دهد.

تجربه نشان داده کاخ گلستان تا به امروز از زلزله ها آسیبی ندید

معاونت فنی کاخ گلستان دومین پایش این مجموعه جهانی بعد از زلزله را به صورت زنده و به وسیله صفحه اینستاگرام کاخ گلستان با علاقمندان این مجموعه جهانی به اشتراک گذاشت.

جبار آوج، معاون فنی این مجموعه جهانی در این پخش زنده و در زمان آنالیز دوباره روی آثار تاریخی مجموعه گلستان شرح داد: در نخستین ارزیابی اجرا شده بعد از لحظات اولیه وقوع زلزله، در ساعت یک بامداد به وسیله حضور در مجموعه و رصد مانیتورها و بخش های مختلف کاخ، همه چیز تا حد ممکن پایش شد که اتفاقی رخ نداده بود، اما برای اطمینان بیشتر و برای ارزیابی و پایش دقیق تر، صبح آدینه 19 اردیبهشت، همه موزه دارها و همکاران به موزه آمدند تا از نزدیک شرایط کل کاخ به صورت بهتر ارزیابی گردد.

به گفته وی، بعضی آثار مجموعه، در خارج از ویترین های موزه ها و بعضی روی سکوها، استندها یا روی دیوارها آویزان شده اند که براساس ارزیابی اولیه در ساعات ابتدایی وقوع زلزله، خوشبختانه هیچ آسیبی به آن ها وارد نشده بود.

وی اما درباره میزان تاب آوری سازه کاخ در مقابل زلزله اظهار کرد: متاسفانه مطالعه بهسازی لرزه ای این مجموعه به هدف آنالیز میزان مقاومت و تاب آوری کاخ گلستان در مقابل زلزله، جز مطالبی بوده که به دلایل مختلف تا امروز مغفول مانده است.

او با این وجود به انجام یک مورد مطالعه مقاومت مصالح و بهسازی لرزه ای در گذشته که برای عمارت الماس در این مجموعه جهانی اجرا شده، اشاره نمود و گفت: قطعا درآینده نزدیک این برنامه در دستور کار مجموعه جهانی کاخ گلستان قرار می گیرد. اما مهمترین نکته این است که تجربه نشان داده با توجه به زلزله های اتفاق افتاده در کشور تا به امروز، خوشبختانه کاخ گلستان در مقابل زلزله های اتفاق افتاده هیچ آسیبی ندیده است، با این وجود قطعا انجام این کار در اولویت اقدامات کاخ قرار می گیرد.

آوج با این وجود تاکید دارد که در صورت احتیاج برای آنالیز به روش دیگری بعد از زلزله، از وزارتخانه میراث فرهنگی درخواست می کنیم تا اگر تکنولوژی و دستگاهی برای آنالیز دقیق تر وجود دارد، برای آنالیز کاملتر در اختیار قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 511

به "اعلام در امان بودن کاخ گلستان بعد از زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام در امان بودن کاخ گلستان بعد از زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید