تیغ تیز برجام بر گلوی امنیت ملی

به گزارش بازی های اندروید، دولتمردان ادعا نمودند که با برجام پرونده هسته ای ایران برای همواره از حالت بحرانی خارج شد و ابعاد نظامی پرونده هسته ای ایران موسوم به PMD را پایان شده باید دانست.

تیغ تیز برجام بر گلوی امنیت ملی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دولتمردان ادعا نمودند که با برجام پرونده هسته ای ایران برای همواره از حالت بحرانی خارج شد و ابعاد نظامی پرونده هسته ای ایران موسوم به PMD را انتها شده باید دانست. راهبرد دولت در پرونده هسته ای ایران این بود که می توان با افزایش همکاری، از امنیتی شدن آن جلوگیری نموده و بهانه زدایی نمود.

ظریف، وزیر امور خارجه طی یک نامه ای به رئیس شورای امنیت اذعان داشت که برجام، همچنان تحت قدرتمندترین رژیم بازرسی در تاریخ واقع شده است، به نحوی که از سال 2016 تا 2019 بیش از 92 درصد از کل بازرسی های قابل مقایسه جهانی آژانس، در ایران اجرا شده است. این در حالی است که از نظر طرف غربی، وجود نظارت های گسترده و بی سابقه در برجام یاری می نماید که مچ ایران بهتر گرفته گردد؛ اندیشکده بروکینگز که از مراکز فکری تاثیرگذار بر روی سیاست های دولت قبلی آمریکا علیه ایران بوده است، طی یک مقاله ای به نظارت های موجود در توافق هسته ای پرداخته و نوشته است: بازرسی های گنجانده شده در توافق هسته ای می تواند از اقدامات خارج از چارچوب جلوگیری نماید، تایید اقدامات نقض کننده توافق را که نمی توان به سرعت مخفی کرد تسهیل می نماید و ریسک اقدام متقلبانه برای ایران را بالا می برد؛ همه این ها به کلیت نظام راستی آزمایی برجام یاری چشمگیری می نماید.

اما نظارت های پذیرفته شده در برجام، خاصیت دیگری نیز برای طرف غربی دارد. اندیشکده FDD که نقش بسیار تاثیرگذاری در سیاست فشار حداکثر آمریکا علیه ایران دارد، طی یک گزارشی به نظارت ها و راستی آزمایی های موجود در توافق هسته ای پرداخته و نوشته است: از آنجایی که صنایع نظامی ایران نقش مهمی در توسعه توانمندی های هسته ای کشور بازی نموده است، نبود بازرسی در سایت های نظامی از نظارت موثر بر روی توافق برجام جلوگیری می نماید. اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت بازرسی از سایت های نظامی از توافق جامع پادمان ایران و هم چنین پروتکل الحاقی به توافق جامع پادمان نشات می گیرد که ایران به عنوان بخشی از برجام به آن متعهد شده است. این اظهارات به معنای این است که برجام عواید امنیتی نیز برای طرف غربی دارد و احتمالا اقداماتی نیز در این راستا اتخاذ نموده است. به عنوان یک مثالی در این رابطه، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در آذرماه 98 خاطرنشان کرد که در چک و کنترلی که از بازرسان آژانس صورت گرفت است، دستگاه ها تشخیص دادند که یکی از بازرس ها مواد مشکوکی را حمل می نماید. علاوه بر این، در تیرماه امسال انفجاری در یکی از تاسیسات سایت هسته ای نطنز رخ داد که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تایید نمود این انفجار خرابکاری بوده است.

در کلیپ زیر نشان داده شده که چگونه سیاست بهانه زدایی دولتمردان در میدان عمل منجر به امنیت زدایی شده است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 738

به "تیغ تیز برجام بر گلوی امنیت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیغ تیز برجام بر گلوی امنیت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید