خبرنگاران پارلمانتاریسم از نوع سوئدی

به گزارش بازی های اندروید، تهران- خبرنگاران- سوئد با اینکه در زمره حکومت های سلطنتی قرار می گیرد اما پارلمانش با نام ریکسداگ (riksdag) نقش مشخص کننده ای در امور سیاسی و اداره این کشور بر عهده دارد.

خبرنگاران پارلمانتاریسم از نوع سوئدی

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

پادشاه یا ملکه در سوئد بیشتر نقش تشریفاتی و نمادین را ایفا نموده و از قدرت سیاسی واقعی برای اداره امور بی بهره است. مهمترین وظیفه برای پیشبرد امور در قالب انتخابات به نمایندگان واگذار شده است؛ نمایندگانی که در فرایند رای گیری و انتخابات، از سوی شهروندان این کشور انتخاب می شوند.

پیشینه دموکراسی در سوئد به 1921 میلادی یعنی حدود یک قرن پیش می رسد. سال 1919 مجلس قانونگذاری سوئد در خصوص حق شرکت همگانی در انتخابات و آراء یکسان زنان و مردان تصمیم گیری کرد. دو سال بعد از این تصمیم، اولین انتخابات مجلس برگزار گردید. در پی انتخابات سال 1921 پنج زن به مجلس سوئد راه یافتند.

مجلس سوئد یا همان ریکسداگ وظیفه وضع قوانین را به عهده دارد. ریکسداگ از نمایندگان سیاسی تشکیل شده که مردم سوئد در سطح کشوری انتخاب نموده اند. قـدرت سیاسی در سـوئد به شدت با احـزاب سیاسی در این کشور مرتبط است زیرا نمایندگان مجلس خود به عنوان نمایندگان احزاب سیاسی انتخاب می شوند.

پارلمـان دارای 349 نماینده است که هر چهار سال یک بار انتخاب می شونـد. مهم ترین وظایف مجلس به این توضیح است: تصویب قوانین جدید و لغو قوانین قدیمی، معین بودجه دولت یعنی معین درآمد سالانه دولت (مالیات هاو عوارض) و هزینه ها، نظارت بر دولت و ادارات دولتی در انجام وظایف آنان و همچنین انتخاب یک نخست وزیر که خود سپس دولت را تشکیل می دهد.

در ارتباط با زمان و میزان مشارکت در انتخابات مجلس باید گفت که این انتخابات هر چهار سال یک بار برگزار می گردد و مشارکت در آن بسیار بالا است به عنوان نمونه در انتخابات مجلس سال 2018 میلادی، 87.2 درصد از افرادی که حق رأی داشتند در رأی گیری شرکت کردند. گفتنی است که جمعیت سوئد در آن سال 10 میلیون و 120 هزار نفر بود. انتخابات مجلس سوئد هر چهار سال یکبار برگزار می گردد. آخرین انتخابات مجلس در سال 2018 برگزار گردید و انتخابات بعدی در سال 2022 انجام خواهد شد.

در پیوند با انتخاب نخست وزیر و وزاری کابینه نیز روال کار به این صورت است که رئیس مجلس فردی را که قرار است نخست وزیر گردد، پیشنهاد می نماید و نمایندگان مجلس در مجلس به پیشنهاد رئیس مجلس رأی می دهند. ولی رئیس مجلس قبل از ارائه پیشنهاد خود با احزاب مجلس گفت وگو می نماید. در ارتباط با تشکیل کابینه گفتنی است نخست وزیر شخصاً کابینه دولت را معین می نماید. فردی که قرار است وزیر گردد باید از حق رأی دادن در انتخابات مجلس برخوردار باشد. مفهوم این امر آن است که فرد باید تبعه سوئد و به سن 18 سالگی تمام رسیده باشد.

وظایف رئیس مجلس قابل توجه و پر اهمیت است به طوری که وی امور مجلس را رهبری، سازماندهی و برنامه ریزی می نماید. وقتی مجلس تشکیل جلسه می دهد و به بحث و گفتگو می پردازد و تصمیم اتخاذ می نماید، رئیس مجلس ریاست جلسات را برعهده دارد. یک وظیفه مهم دیگر او اداره کردن مذاکرات هنگام تغییر دولت است.

همان طور که پیشتر اشاره شد، پادشاه سوئد که نقش تاریخی و تشریفاتی را داراست، وظایفی نمادین دارد که گشایش مجلس در هر پائیز وظیفه پادشاه سوئد است. در این هنگام سال کار مجلس شروع می گردد. همچنان که اشاره شد، پادشاه شخص اول کشور سوئد است ولی این مقام در درجه نخست جنبه نمایندگی مملکت و تشریفاتی دارد.

در پیوند با ویژگی رای دهندگان در انتخابات مجلس سوئد لازم به یادآوری است برای رأی دادن در انتخابات مجلس باید فرد تبعه سوئد بوده و به سن 18 سالگی تمام رسیده باشد. اتباع سوئدی که در روز انتخابات به سن 18 سالگی تمام رسیده باشند و در شورای استان و کمون مربوطه ثبت نام باشند از حق رأی دهی در انتخابات شورای استان و کمون برخوردارند. اتباع کشورهای اتحاد اروپا و همچنین ایسلند و نروژ نیز از حق رأی دهی تحت همین شرایط برخوردارند. سایر اتباع خارجی به شرطی از حق رأی دهی برخوردارند که نامشان سه سال متوالی قبل از روز انتخابات در آمار ثبت احوال سوئد ثبت بوده باشند.

شرایط و ویژگی نامزدهای انتخاباتی در این کشور تشابه زیادی با ویژگی رای دهندگان دارد. برای انتخاب شدن در مجلس فرد باید از حق رأی دهی در انتخابات مجلس برخوردار باشد. بر اساس عرف سیاسی، نامزد ورود به ریکسداگ باید عضو یکی از احزاب سیاسی بوده و نام وی در برگه انتخاباتی حزب درج شده باشد. عضویت در یک حزب و اشتغال به فعالیت حزبی باعث سهولت در این امر می گردد. سپس شمار آرای رای دهندگان، نماینده شدن فرد را در مجلس معین خواهد نمود. شهروندان قادر خواهند بود که رای خود را فقط به یک حزب اختصاص دهند یا به حزب و نام یک کاندیدای بخصوص که روی برگه انتخابات ضربدر زده شده باشد

بیان این نکته نیز حائز اهمیت است که مجلس سوئد از جمله معدود مجلس های دنیا به شمار می رود که شمار نمایندگان زن در آن به میزان قابل توجهی بالا است و گاهی این رقم به حدود 45 درصد می رسد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 342

به "خبرنگاران پارلمانتاریسم از نوع سوئدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پارلمانتاریسم از نوع سوئدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید