مبتلایان HIV در بحران کرونا و دست هایی که نمی گذارند بیماریابی گردد!

به گزارش بازی های اندروید، خبرگزاری خبرنگاران- بیماران مبتلا به اچ آی وی در این روزها باید مصرف داروهای ضد رترو ویروسی را بطور جدی در دستور کار قرار دهند .

مبتلایان HIV در بحران کرونا و دست هایی که نمی گذارند بیماریابی گردد!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، امروز اول دسامبر به عنوان روز دنیای ایدز نام گذاری شده و به همین مناسبت سخنگوی وزارت بهداشت امروز توصیه هایی را به مبتلایان اچ آی وی در دوران همه گیری کرونا ارائه داد و گفت که به نظر می رسد مرگ و میر ناشی از کووید-19 در افرادی که با اچ آی وی زندگی می نمایند با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد و عملا عواملی که افراد عادی را مستعد خطر و عوارض شدیدتر بیماری کووید-19 می نماید، مواردی مانند سن بالا، چاقی، داشتن بیماری زمینه ای و... در افراد مبتلا به اچ آی وی نیز صادق است.

دکتر سیماسادات لاری گفت: شکی نیست که برای مقابله با بیماری کووید-19 باید سیستم ایمنی فرد تقویت گردد. بنابراین توصیه ما به بیماران مبتلا به اچ آی وی در این دوران این است که مصرف داروهای ضد رترو ویروسی را (داروهایی هستند که برای درمان عفونت با گروه رتروویروس ها عمدتا برای درمان عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا ویروس ایدز (HIV)- به کار می فرایند) به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. زیرا مصرف این داروها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی این افراد دارد.

او تاکید نموده که مبتلایان به اچ آی وی به طور منظم ورزش نمایند، رژیم غذایی سالم و متوازن در پیش گیرند و ضمن پرهیز از هرگونه استرس و اضطراب، استراحت و خواب کافی و مطلوب داشته باشند.

شرایط ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به اچ آی وی

از سوی دیگر دکتر علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت نیز در خصوص شرایط ابتلا به کرونا در افرادی که با اچ آی وی زندگی می نمایند گفت: در تهران و اصفهان حدود 1276 نفر مورد آنالیز اولیه قرار گرفتند و فقط 26 نفر به کرونا مبتلا شدند که علائم خفیفی داشتند. در حال حاضر هم مطالعه سرواپیدمیولوژی کووید19 در افراد مبتلا به اچ آی وی و خانواده هایشان در حال اجرا است.

وی درباره بعضی اظهارات مبنی بر ابتلای کمتر بیماران HIV به کرونا، تاکید نمود: اینگونه نیست که مبتلایان اچ آی وی به کرونا مبتلا نمی شوند یا جان خود را از دست نمی دهند، بلکه داروهای آنتی وایرالی که به مبتلایان اچ آی وی می دهیم، بر کرونا هم موثر است و حتی بارقه های امیدی داریم که با توجه به ژنوم کرونای جدید و تشابه میان قطعات ژنتیکی با اچ آی وی بتوانیم، امیدی برای آینده فراوری واکسن اچ آی وی داشته باشیم.

شرایط آمار ابتلا به اچ آی وی در کشور

رییسی درباره آمار ابتلا به اچ آی وی در کشورمان، گفت: ما 60431 تخمین مبتلای زنده داریم که از این تعداد 22هزار و 406 نفر شناسایی شده و در حال زندگی هستند. تا به امروز در کل 41876 نفر بیمار ثبت شدند و در کل 19469 مرگ به واسطه این بیماری ثبت نموده ایم. کمتر از 40 درصد بیماران را شناسایی کردیم و ضعف ما در شناسایی 90 درصد مبتلایان مشهود می گردد. ما باید حدود 54 هزار بیمار را شناسایی می کردیم ولی کل شناسایی ما کمتر از این عدد است.

وی اضافه نمود: سال گذشته اقدام به تامین کیت رپید کردیم، ولی مسائل زیادی برایمان ایجاد شد. 82 درصد مبتلایان اچ آی وی در کل مردان و 18 درصد زنان هستند. درصد ابتلا اندکی در زنان افزایش یافته است. در سال 1388 حدود 13 درصد مبتلایان زنان بودند و اکنون این عدد در شش ماه نخست سال به 30 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بیماریابی ایدز کمتر از حد انتظارمان است، تاکید نمود: اهداف 90-90-90 باید محقق می شد اما در بحث بیماریابی 90 درصدی مشکل داریم که ناشی از عدم برنامه ریزی نیست بلکه ناشی از تحریم ها است. در سطح دنیا تعداد بیماران و کاهش مرگ و میر مبتلایان به ایدز را داریم.

تزریق سبب انتقال اچ آی وی نشده است

معاون وزیر بهداشت درباره راه های انتقال ویروس، اظهار کرد: گرچه بحث انتقال از اعتیاد تزریقی 59.2 درصد است، اما بحث انتقال به وسیله جنسی نسبت به سال های قبل افزایش یافته و به 23 درصد رسیده است، انتقال از مادر به کودک نیز 1.7 درصد و انتقال به وسیله خون و فرآورده های خونی 0.2 درصد است. فرایند درصد انتقال در بحث اعتیاد تزریقی و رابطه جنسی نشان می دهد که در سال 1385 فقط 9 درصد به وسیله رابطه جنسی آلوده می شدند و 75 درصد موارد به وسیله اعتیاد تزریقی بود. بحث این نیست که رابطه خیلی بیشتر شده بلکه اقدام درخشانی در حوزه کنترل معتادان تزریقی انجام شد و خدمات مناسبی در DIC ها ارائه شد و با در اختیار گذشتن لوازم، سرنگ و... توانستیم آمار انتقال به وسیله اعتیاد تزریقی را کاهش دهیم؛ یعنی تزریق وجود دارد اما تزریق سبب انتقال اچ آی وی نشده است و معنای آن کاهش آمار معتادان تزریقی نیست. ما سعی کردیم اگر هم قرار است تزریقی انجام گردد به شکل ایمن باشد.

وی اضافه نمود: اگر موارد تخمین زده را پیدا کنیم و به آنها خدمت ارائه دهیم، پیروز خواهیم بود. درست است که در شناسایی موارد دچار ضعف هستیم اما، بیمارانی که شناسایی شدند را به خوبی تحت درمان و مراقبت قرار دادیم و درمان آنها هم موثر بوده است.

دست هایی در جاهای مختلف در کار است که نمی گذارند بیماریابی کنیم

این مقام مسئول در وزارت بهداشت کشور با اشاره به اینکه پنجمین برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت اچ آی وی را تدوین کردیم که با مشارکت دستگاه ها اجرایی می گردد و سند افتخاری است؛ تصریح می نماید :البته از فرایند بیماریابی راضی نیستیم و راه جبران آن استفاده از برنامه پنجم است. اکنون بیماریابی کمتر از 40 درصد است و پفراینده های فعال 70 درصد؛ اما درمان در حد 97 درصدی ارائه می گردد.

رییسی گفت: دست هایی در جاهای مختلف در کار است که نمی گذارند ما بیماریابی کنیم. در لردگان بعضی به ما حمله کردند و شانس آوردیم زنده ماندیم. تمام مراحل شناسایی بیمار محرمانه است، چگونه می گردد در روستایی تعدادی مبتلا شوند و کل دنیا بفهمند؟ هم دستی پشت پرده بود و هم سیستم خارج از قوانین ما رفت. در محلی که برای مردم سخنرانی می کردیم مردم بسیار شریف و زحمتکش بودند اما عده ای هم بودند که معلوم بود برای آنجا نیستند که به ما حمله کردند، همانجا که بودیم مستقیما فیلم ها برای BBC و... ارسال می شد. عده ای در خارج از کشور افراد را تحریک می کردند که حتی درمان انجام ندهند.

به هر حال هنوز سوالات متعددی در زمینه اچ آی وی ، بیماریابی و مسائل پیش روی آن و همچنین عوارض بیماری کووید-19 در اچ آی وی وجود دارد و مطالعات بیشتری احتیاج است تا بتوان اظهار دقیق تری در این زمینه انجام داد که امیدواریم با برطرف موانع به پاسخ این سئوالات هم برسیم .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 868

به "مبتلایان HIV در بحران کرونا و دست هایی که نمی گذارند بیماریابی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبتلایان HIV در بحران کرونا و دست هایی که نمی گذارند بیماریابی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید