مهمترین منبع برای تحلیل بنیادی : صورت های اقتصادی

به گزارش بازی های اندروید، در تحلیل بنیادی، ما احتیاج به منابع اطلاعاتی داریم تا در مورد شرکت اطلاعات کمی و کیفی کسب کنیم. از مهمترین این منابع می توان به صورت های اقتصادی شرکتها و یا در حالت کلی تر گزارش های اقتصادی شرکتها اشاره کرد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت

مهمترین منبع برای تحلیل بنیادی : صورت های اقتصادی

به گزارش خبرنگاران به نقل خانه سرمایه ، منابع دیگری در تحلیل بنیادی وجود دارند که می توان به سایتها و منابع آماری معتبر داخلی و خارجی، گزارشات اقتصادی شرکت های رقیب یا شرکت های بالادستی و پایین دستی، تحلیل سایر تحلیل گران از آن شرکت، مصاحبه مدیران شرکتها، برنامه بودجه کشور و اخبار خبرگزاری ها اشاره کرد.

صورت های اقتصادی، ویترینی برای شرکتها

اجازه دهید قبل از اینکه بخواهیم بگوییم صورت اقتصادی چیست، به شرح آن در قالب یک مثال بپردازیم. تصور کنید شما برای خرید پوشاک به بازار یا پاساژ پوشاک مراجعه نموده اید. در نگاه نخست، تنها راه شناخت شما از اجناس مغازه ها(از نظر کیفیت، قیمت، برند و …) ویترین آن مغازه ها است. یعنی شما با دیدن ویترین آن مغازه تشخیص خواهید داد که آیا مغازه ای که تصمیم به ورود آن را دارید دارای اجناس با مشخصات مد نظر شما هست یا خیر، قیمت اجناس آن مغازه بر اساس بودجه شما می باشد یا خیر و سوالات دیگر. در نهایت ما برای شناخت مغازه ها به ویترین آنها توجه می کردیم. اگر به شرکت ها بخواهیم در حالت کلی نگاه کنیم مانند مغازه ها هستند که برای شناخت آن می بایست به ویترین آنها نظاره گر باشیم. صورتهای اقتصادی شرکتها حکم ویترین مغازه ها را دارند. یعنی شما برای شناخت شرکتها به صورتهای اقتصادی آنها احتیاج دارید.

صورتهای اقتصادی، متشکل از اعداد و ارقامی است که از صدها تا ده ها هزار مبادلات و رد و بدل های اقتصادی ایجاد شده است. هر گونه مبادله ای که جنبه اقتصادی و پولی داشته باشند(مانند فروش، هزینه، تسهیلات و …)، تأثیر آن در صورتهای اقتصادی دیده خواهد شد. صورت های اقتصادی نتیجه یک سیستم حسابداری است که برای درک بهتر آن می توانید تصویر زیر را مشاهده نمایید.

صورتهای اقتصادی اساسی شرکتها

شرکتها، 4 صورت اقتصادی اساسی دارند و هر یک برای استفاده کنندگان از آنها نقش خاص خود را دارند. ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان جامع، صورتهای اقتصادی اساسی را تشکیل می دهند. صورتهای اقتصادی اساسی در هر صورت، در تحلیل اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند ولی نتایج تحلیل چنین صورتهایی زمانی معتبر است که در تهیه و ارائه آنها از اصول متداول حسابداری تبعیت شده باشد.

همانطور که در مقاله های پیشین هم ذکر کردیم، صورت های اقتصادی شرکتها از اصلی ترین منابع برای تحلیلگران بنیادی می باشد. صورتهای اقتصادی شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرفته می شوند در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران یا همان کدال قابل دریافت می باشد.

چرا باید از صورتهای اقتصادی استفاده کنیم؟

شما به عنوان یک تحلیلگر بنیادی در بازار سرمایه، باید قادر باشید تا به چند سوال زیر پاسخ دهید:

1- ارقام چه می گویند؟

2- ارقام در ارتباط با یکدیگر چه معنایی دارند؟

3- ارقام برچه مسائل، کمبودها وفزونی ها دلالت دارند؟

4- صورتهای اقتصادی در حل چه مسائل و اتخاذ چه نوع تصمیـمات و چگونه یاری می کنند؟

اعتماد و اطمینان به صورتهای اقتصادی

صورت های اقتصادی شرکتها(پذیرفته شده در بازار سرمایه) به دو قسم تقسیم می شوند: حسابرسی شده و حسابرسی نشده. شرکت ها باید طی فواصل زمانی 6 ماهه و سالانه گزارش خود را علاوه بر حسابرسی نشده، به صورت حسابرسی شده نیز روانه کدال کنند. منظور از حسابرسی شده این است که موسسه ای به عنوان ناظر، به آنالیز صحت تهیه و ارائه صورت های اقتصادی مطابق با قوانین و استاندارد های موجود می پردازد. در بخش های بعدی به تفصیل در مورد گزارش های حسابرس و بندهای آن خواهیم پرداخت

استفاده کنندگان صورتهای اقتصادی

استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری به دو گروه، تحت عنوان استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی طبقه بندی می شوند. استفاده کنندگان درون سازمانی همانند مدیران شرکت، مشاوران شرکت و … می باشند اما استفاده کنندگان خارجی شامل سهامداران، تسهیلات دهندگان، اقتصادیات، تحلیلگران و … می باشند که هر یک به مقاصد خاصی از این گزارشها استفاده می کنند. در عین حال به طور کلی استفاده کنندگان بیرونی به دو گروه سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان تقسیم بندی می شوند که هر دو گروه، به اطلاعات درباره سودآوری و ثبات واحد تجاری احتیاجمند بوده و هرگونه تغییراتی که منجر به افزایش یا کاهش سودآوری و عدم ثبات می شود، باید جهت یاری به تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 819

به "مهمترین منبع برای تحلیل بنیادی : صورت های اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین منبع برای تحلیل بنیادی : صورت های اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید