واکنش ترکیه و لیبی به توافقنامه دریایی مصر و یونان و پاسخ قاهره

به گزارش بازی های اندروید، وزیر خارجه مصر روز پنجشنبه از انعقاد توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با یونان اطلاع داد که اعلام آن واکنش ترکیه و لیبی را به همراه داشت.

واکنش ترکیه و لیبی به توافقنامه دریایی مصر و یونان و پاسخ قاهره

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز گذشته (پنجشنبه)در کنفرانس خبری با نیکوس دندیاس، همتای یونانی خود در قاهره گفت، روابط میان مصر و یونان شاهد تحول ویژه ای است و وزرای خارجه دو کشور توافقنامه ای را برای معین منطقه انحصاری مالی برای دو کشور در دریای مدیترانه امضا کردند.

شکری اضافه نمود: این توافقنامه به دو کشور اجازه می دهد تا گامهایی را در جهت استفاده حداکثری از منطقه انحصاری مالی دریایی به ویژه در زمینه های نفت و گاز بردارند.

وی اعلام نمود: این توافقنامه نشان دهنده تمایل به تقویت روابط میان دو کشور و سطح همکاری در همه ابعاد و هماهنگی مستمر در کلیه پرونده های منطقه ای است.

به همین دلیل، وزیر خارجه یونان گفت: امروز توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با مصر را امضا کردیم. این توافقنامه مطابق با قوانین بین المللی و قانون دریایی است و به کشورهای همسایه احترام می گذارد.

وی اضافه نمود: این توافق بر خلاف توافقنامه های غیرقانونی مانند توافقنامه ترکیه و طرابلس بوده که جای آنها در سطل زباله است.

در واکنش به انعقاد این توافقنامه، وزارت خارجه ترکیه این توافقنامه را ملغی و باطل خواند و گفت، منطقه معین شده در توافقنامه مصر و یونان در محدوده فلات قاره ترکیه واقع شده است و این توافقنامه همچنین حقوق دریایی لیبی را نقض می نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نیز در حساب رسمی خود در توییتر در واکنش به این اظهارات نوشت: تعجب آور است که چنین اظهارات و ادعاهایی از سوی طرفی مطرح شده است که از توافق نامه و جزئیات آن بی اطلاع است.

به همین دلیل، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام نمود که با اهتمام بسیار اعلامیه مصر و یونان درباره دریای مدیترانه را دنبال نموده و مجددا خواهان قراردادن دریای مدیترانه به عنوان منطقهصلح شد.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید نمود، لیبی همیشه خواهان این بوده که مدیترانه، دریاچه صلح باشد و کشورهای ساحلی آن به گونه ای رفتار نمایند که اجازه دهند مرزهای دریایی میان آنها براساس توافق و اصول حقوق بین الملل تعریف گردد. وزارت خارجه دولت وفاق به هیچ طرفی اجازه نقض حقوق دریایی کشورش را نداده و مجددا بر اجرای یادداشت تفاهم منعقد با ترکیه در خصوص معین مناطق دریایی که مغایر با حقوق بین الملل دریاها و خصوصا توافقنامه ها و منشورهای بین المللی نیست تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 571

به "واکنش ترکیه و لیبی به توافقنامه دریایی مصر و یونان و پاسخ قاهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ترکیه و لیبی به توافقنامه دریایی مصر و یونان و پاسخ قاهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید