چگونه دمای CPU را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟

به گزارش بازی های اندروید، اگر فکر می کنید دمای CPU به شدت بالا می رود و در نتیجه عملکرد سیستم دچار افت می گردد، برای تصمیم گیری بهتر باید ببینید دقیقا دمای CPU در شرایط مختلف به چه حدی می رسد. خوشبختانه انجام این کار به راحتی امکان پذیر است و در این مطلب به روش های مختلف برای پیدا کردن دمای CPU می پردازیم.

چگونه دمای CPU را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟

استفاده از BIOS/UEFI

در بعضی کامپیوترها با استفاده از منوی UEFI می توانید دمای پردازنده را پیدا کنید. البته همچنان بسیاری از کاربران از این منو تحت عنوان BIOS یاد می نمایند. در این منو اطلاعات زیادی در خصوص سخت افزار سیستم نشان داده می گردد ولی در بعضی مدل ها می توانید دمای پردازنده را هم مشاهده کنید.

البته این روش یک ضعف بزرگ دارد؛ به طور معین در این منو دمای پردازنده زمانی که ویندوز بارگذاری نشده نشان داده می گردد. این یعنی اگر می خواهید ببینید در صورت اجرای یک برنامه یا بازی خاص دمای پردازنده چقدر افزایش پیدا می نماید، این روش مناسب این کار نخواهد بود. از سوی دیگر همانطور که گفتیم تمام سیستم ها دارای چنین قابلیتی نیستند.

برای دسترسی به این منو روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از بخش تنظیمات ویندوز است که برای رفتن به این بخش می توانید کلیدهای Windows+i را فشار دهید. در این قسمت از سمت چپ گزینه System را انتخاب و در سمت راست روی Recovery کلیک کنید.

در صفحه Recovery کنار گزینه Advanced Startup روی Restart Now کلیک کنید. سپس در پنل باز شده Restart Now را انتخاب کنید. با این کار سیستم ریستارت می گردد.

بعد از روشن شدن سیستم، در منوی باز شده راهی Troubleshoot > UEFI Firmware Settings شوید و گزینه ریستارت را Restart را انتخاب کنید. با این کار راهی منوی BIOS/UEFI می شوید.

در این قسمت در کنار گزینه CPU Core Temperature یا دیگر گزینه های مشابه، ممکن است دمای CPU نمایش داده گردد. اگر در منوی اصلی نمی توانید چنین گزینه ای را پیدا کنید، باید راهی سایر تب ها مانند تب Advanced شوید. اما اگر با وجود جستجو در بخش های مختلف همچنان نمی توانید چنین اطلاعاتی را پیدا کنید، پس بهتر است از دیگر راهکارهای معرفی شده در ادامه مطلب استفاده کنید.

استفاده از Core Temp

Core Temp یکی از برترین برنامه های رایگان برای آنالیز دمای CPU در ویندوز است. این برنامه حتی می تواند دمای تک تک هسته های پردازنده را به طور جداگانه ارائه دهد. برای استفاده از این برنامه، ابتدا به سایت Core Temp سر بزنید و این برنامه را دانلود و نصب کنید. حین نصب البته دقت کنید و تیک گزینه Build Your Kingdom را بردارید تا یک بازی روی سیستم نصب نگردد.

بعد از اجرای برنامه، در قسمت Temperature Readings می توانید دمای فعلی پردازنده را مشاهده کنید.

این اعداد به طور پیوسته به روز رسانی می شوند و در شرایط مختلف با اعداد متفاوتی روبرو می شوید. این برنامه حتی دمای هسته های پردازنده را در تسک بار هم نمایش می دهد تا برای مشاهده این اعداد هر بار لازم نباید برنامه را باز کنید.

استفاده از Speccy

از دیگر برنامه های پرطرفدار در ویندوز برای آنالیز دمای CPU می توانیم به Speccy اشاره کنیم. برای استفاده از این برنامه طبیعتا باید راهی سایت Speccy شوید و آن را دانلود و نصب کنید. بعد از اجرای این برنامه، در بخش CPU می توانید دمای کلی پردازنده را مشاهده کنید.

اما برای اینکه دمای تک تک هسته ها را مشاهده کنید، در پنل سمت چپ روی CPU کلیک کنید و در پنل سمت راست در قسمت Cores می توانید تمام هسته ها را به طور جداگانه ببینید.

استفاده از Open Hardware Monitor

در نهایت باید برنامه Open Hardware Monitor را معرفی کنیم که یک برنامه متن باز محسوب می گردد و در کنار دمای پردازنده، اطلاعات مختلفی را در خصوص سخت افزار سیستم در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این برنامه راهی سایت Open Hardware Monitor شوید و آن را دانلود کنید.

بعد از باز کردن فایل ZIP، کافی است روی OpenHardwareMonitor.exe راست کلیک کنید و گزینه Run as Administrator. را انتخاب کنید. بعد از تایید مجوزهای دسترسی ادمین، این برنامه باز می گردد.

بعد از باز شدن برنامه، در قسمت Temperatures می توانید دمای هسته های مختلف را ببینید.

این برنامه حتی دمای هارد درایو و حافظه SSD سیستم را هم نمایش می دهد.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

دمای پردازنده باید چقدر باشد؟

این موضوع بستگی به نحوه استفاده از کامپیوتر دارد. طبیعتا حین اجرای بازی سنگین، دمای پردازنده بسیار افزایش پیدا می نماید. اما در کل دمای نرمال پردازنده باید در حدود 75 درجه سلسیوس باشد.

یک پردازنده حداکثر چه دمایی را تحمل می نماید؟

حداکثر دمای قابل تحمل به وسیله پردازنده بستگی به مدل آن دارد. اما در کل معمولا حداکثر دمای قابل تحمل به وسیله پردازنده های اینتل حدود 100 درجه و حداکثر دمای قابل تحمل پردازنده های AMD حدود 90 درجه سلسیوس است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1758

به "چگونه دمای CPU را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دمای CPU را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید