آیا حمام قاجاری میرزا کریم قزوین به اتاق فرار تبدیل می گردد؟

به گزارش بازی های اندروید، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که آیا حمام قاجاری میرزا کریم قزوین به اتاق فرار تبدیل می گردد؟

آیا حمام قاجاری میرزا کریم قزوین به اتاق فرار تبدیل می گردد؟

حمام قاجاری میرزاکریم مالک شخصی دارد و در عین حال در لیست آثار ملی ثبت شده است. این حمام با مساحتی در حدود 4 هزار متر مربع در قلب بافت تاریخی قزوین قرار گرفته است که در جریان بازسازی و بازسازی در سال 1394، سه لایه تزئینات نقاشی و نگارگری روی سطح دیواره ها و سقف حمام که مربوط دوره قاجار بوده، کشف شده است.

این حمام بتازگی به مؤسسه ای اجاره داده شده که میخواهد کاربری آن را به یک مکان تفریح و بازی تغییر دهد و بر این اساس، تبلیغ هایی هم در فضای مجازی انجام داده است. حتی در این تبلیغات اشاره شده که قرار است تغییرهایی در بافت حمام ایجاد گردد.

در حال حاضر درهای حمام بسته است و امکان بازدید از آن وجود ندارند، اما تابلوهای کاربری تازه حمام روی دیوار آن نصب شده است. شرایط نامشخص این حمام قاجاری نگرانی هایی را درباره سرنوشت آن بوجود آورده و این پرسش را مطرح نموده که میراث فرهنگی تا به امروز چه اقدامی برای محافظت از این حمام انجام داده است؟

برای تغییر کاربری و بازسازی و بازسازی یک اثر تاریخی باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته گردد و هر گونه اقدامی با موافقت این اداره و تحت نظارت آنها انجام گردد، اما احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی قزوین گفت: درباره حمام قاجاری میرزاکریم استعلامی از ما گرفته نشده و تا به امروز دو بار از میراث فرهنگی به مالک این خانه اخطار داده شده است. بعلاوه دو بار یگان حفاظت در محل حاضر شده که در را به روی آن باز ننموده اند. با این حال، همچنان در حال پیگیری هستیم و مالک باید نسبت به جمع آوری تابلوهایی که نصب شده است، اقدام کند.

معاون میراث فرهنگی قزوین بعلاوه اظهار کرد: امکان تغییر کاربری بناها را آزاد گذاشتیم، اگر تغییر کاربری در بنایی که به صورت جدا باشد و چسبیده نباشد، هیچ مانعی ندارد و دخل و تصرف آن از کاربری یک رستوران که کاشی و سرامیک ها را تغییر می دهند یا گرم خانه و آشپزخانه ایجاد می نمایند، کمتر است، اما موضوعی که درباره این حمام مطرح بوده، این است که اجازه و استعلام این تغییر کاربری از میراث فرهنگی گرفته نشده و به این دلیل پیگیر این ماجرا هستیم. با این حال با این کاربری تازه هم موافق نیستیم و در شأن این بنا نیست.

نورانی بعلاوه گفت: مالک حمام مشکل مالی دارد و می گوید که با کاربری حمام هیچ کس استقبال نمی کند و می خواهد از ملکش درآمدزایی داشته باشد. قبل از این ماجرا هم قصد داشت که با اجازه میراث فرهنگی بنا را بسازد و نه قصد فروش و نه تغییر کاربری داشت که البته آن خواسته هم نامعقول بود.

حمام تاریخی میرزا کریم از آثار مربوط به دوره قاجار است که در کوچه محمدیه خیابان سپه شهر قزوین قرار گرفته است و در 16 فروردین سال 1377 با شماره 1996 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 29 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1764

به "آیا حمام قاجاری میرزا کریم قزوین به اتاق فرار تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حمام قاجاری میرزا کریم قزوین به اتاق فرار تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید