حرکات دست چطور به حرف زدن یاری می نمایند؟

به گزارش بازی های اندروید، براساس تحقیقات وقتی گفتار شما با حرکات دست تان همراه گردد کلمات شما دقیق تر درک می شوند.

حرکات دست چطور به حرف زدن یاری می نمایند؟

خبرنگاران | تیمی از محققان هلندی دریافتند حرکات هدفمندانه دستِ گوینده بر نحوه شنیده شدنِ کلام او اثر می گذارد. شرکت نمایندگانِ این مطالعه 20 درصد بیشتر کلامِ توام با حرکاتِ هماهنگِ دست گوینده را شنیده و تفسیر کردند و 40 درصد بیشتر متوجهِ واژه اشتباه حین به کار بردنِ حرکات غیرهماهنگِ دستِ گوینده شدند. تحقیقات پیشین نشان داده اند که حرکات خاصِ دست می تواند نشانه برون گرایی و سلطه باشد و اینکه صحبت کردن با حرکاتِ بیانگر به طور کلی سبب می گردد گوینده از دید دیگران صمیمی، خوشایند و پرانرژی به نظر برسد.

به گزارش خبرنگاران ، این گفته صحیح است که سیاستمداران، سخنوران، مدیران اجرایی و انواع دیگر رهبران علاقمندِ صحبت کردن با دست هایشان هستند، اما آیا این عادت تاثیری بر نحوه تفسیر واژگان گوینده دارد؟ تیمی از محققان هلندی در جستجوی یافتن پاسخ این پرسش بودند. در مقاله ای که سال 2021 در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شد، این گروه آزمایشات دقیقی روی داوطلبانی انجام داد که ویدئو های سخنرانی افرادی را دیدن می کردند که دو گروه بودند: افرادی که حین سخنرانی از حرکات دست استفاده می کردند و گروهی که از حرکات دست استفاده نمی کردند. یافته آنها این بود که حرکات دستِ گوینده وقتی به درستی انجام گردد بر نحوه شنیده شدنِ واژگان خاص او اثر می گذارد.

محققان پس از اینکه ویدئو هایی از سخنرانی افراد در شرایط مختلف را به شرکت نمایندگان نشان دادند، از آنها درباره شنیده هایشان سوالاتی پرسیدند. آن شرایط شامل تاکیدِ گوینده بر بخش های مختلف واژگانِ یک جمله و استفاده گوینده از انواع مختلف حرکات دست می شد؛ مثل حرکات تند و ناگهانی، اشاره ای یا رفت و برگشتی با دست و بازو. گاهی اوقات حرکات دست با بخش هایی از واژگانِ تاکیدشده همزمان می شد، اما گاهی اوقات تصادفی بود.

محققان تصویر داوطلبان را حین مشاهده ویدئو ها ضبط کردند و بعد از آن ها درباره دیده ها و شنیده هایشان سوال پرسیدند. آن ها دریافتند که شرکت نمایندگان بیشتر تحتِ تاثیر هجا های اداشده همراه با حرکات دست قرار گرفتند: در 20 درصد موارد، بیننده بیشتر واژه ای را شنیده و تفسیر نموده که همراه با حرکت دست بوده است. جالب است که شرکت نمایندگان زمانی که بین واژه اداشده و حرکت دست مطابقت وجود نداشت، 40 درصد بیشتر صدای اشتباه را می شنیدند.

تحقیقات پیشین نشان داد صحبت کردن با دست ها علاوه بر واضح تر کردنِ واژگان واقعاً می تواند درک شخصیتِ گوینده را تغییر دهد. مارکوس کوپنشتاینر از دانشگاه وین نحوه صحبت کردن افراد با دست هایشان و نحوه درک شدنِ گوینده را تحلیل نموده است. نتیجه تحلیل او این است که بعضی حرکات خاصِ دست می تواند نشانگر برون گرایی و سلطه باشد. برای مثال، برون گرایی به طور کلی با حرکات دست بیشتر و اقتدار با حرکات عمودی ارتباط دارد. کسانی که حرکات دست گسترده دارند (مثلاً از سمت بالاتنه تا ارتفاع شانه) از دلپذیریِ کمتر، اما تسلط بالاتری برخوردارند.

دکتر کارول گومان کارشناس زبان بدن می گوید: براساس مطالعات، کسانی که با یاری حرکات بیانگر ارتباط برقرار می نمایند از دید دیگران صمیمی، خوشایند و پرانرژی هستند، برعکس کسانی که حین ارتباط برقرار کردن بی حرکت و ساکن می مانند یا حرکات آن ها مکانیکی یا چوبی است منطقی، سرد و تحلیلگر به نظر می رسند. محققان در مطالعه ای که سال 2015 با هدفِ تحلیل سخنرانی های تد (TED) انجام شد به این نتیجه رسیدند که سخنگویان معروف در قیاس با سخنگویان عادی تقریباً دوبرابر بیشتر از حرکات دست استفاده می نمایند.

تیم تحقیقاتی هلندی در حوزه همین مطالعه اخیر گفته است حرکات دست بخش مهمی از ارتباطات حضوری هستند که تاثیر مستقیمی بر شنیده های واقعیِ مخاطب دارند. علاوه بر این، به گفته این تیم هلندی، واکنش های ما به حرکات دستِ کسی که با ما صحبت می نماید شاید چیزی است که همگام با رشد خودمان می آموزیم یا واکنش های ارتقاءیافته ما به صحبت کردن با دست یک علت تکاملی دارد و ناشی از یک رفتارِ آموخته نیست.

اگرچه این آزمایش ها فقط روی سخنگویان هلندی انجام شد، محققان باور دارند نتایج این آزمایش برای زبان های دیگر هم مشابه خواهد بود.

منبع: Bigthink

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1673

به "حرکات دست چطور به حرف زدن یاری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکات دست چطور به حرف زدن یاری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید