دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا؛ کارآمد یا نه چندان کاربردی؟

به گزارش بازی های اندروید، بدون شک مهم ترین ویژگی نو گلکسی S23 اولترا، دوربین 200 مگاپیکسلی آن است. در این میان ما می دانیم که افزایش تعداد پیکسل های سنسور، لزوما منجر به بهبود کیفیت تصاویر نمی شود. آیا دوربین 200 مگاپیکسلی این گوشی عمدتا برای ایجاد سروصدا تعبیه شده یا اینکه واقعا عکس های بهتری نسبت به نسل قبلی ثبت می کند؟

دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا؛ کارآمد یا نه چندان کاربردی؟

در این مقاله به مزایا و معایب افزایش تعداد پیکسل در سنسور دوربین و نحوه استفاده از حالت 200 مگاپیکسلی این دوربین می پردازیم و در نهایت باید ببینیم آیا این مشخصه ارزش خرید این گوشی را افزایش داده است یا نه.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

79,990,000 تومان

مشاهده و خرید

افزایش تعداد پیکسل های سنسور دوربین چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفتیم، افزایش تعداد پیکسل های سنسور دوربین، لزوما کیفیت عکس های ثبت شده را بهبود نمی بخشد. اما با افزایش تعداد پیکسل ها، رزولوشن عکس های ثبت شده افزایش پیدا می کند. یک عکس با رزولوشن بالاتر، اطلاعات بیشتری در خود دارد و بنابراین بدون نگرانی زیاد بابت از دست رفتن جزئیات، می توانید بخش های مختلف آن را کراپ و بزرگ کنید. این در حالی است که یک عکس مبتنی بر رزولوشن پایین، بعد از زوم کردن به سرعت مات می شود.

اما افزایش تعداد پیکسل های سنسور، یک چالش جدی هم به همراه دارد. اگر در پی افزایش تعداد پیکسل ها باشیم، اندازه سنسور هم باید افزایش پیدا کند. این در حالی است که بدنه گوشی فضای محدودی دارد و در همین محدوده باید تعداد زیادی قطعه سخت افزاری تعبیه شود. بنابراین عملا فضای زیادی برای قرارگیری سنسور دوربین وجود ندارد. برای غلبه بر این مشکل، شرکت ها تصمیم گرفتند اندازه پیکسل ها را کاهش دهند. بنابراین با افزایش تعداد پیکسل ها، با توجه به محدودیت های اندازه فیزیکی سنسور، اندازه پیکسل ها کمتر می شود.

در همین زمینه مثلا می توانیم سنسور دوربین اصلی آیفون 14 پرو مکس را با گلکسی S23 اولترا مقایسه کنیم. این دو سنسور تقریبا هم اندازه هستند ولی سنسور دوربین استفاده شده در گوشی آیفون، پیکسل های بسیار کمتری دارد. در نتیجه پیکسل های موجود در سنسور دوربین آیفون از اندازه 1.22 میکرون بهره می برند ولی پیکسل های سنسور دوربین گوشی گلکسی مبتنی بر اندازه 0.6 میکرون هستند. برای یادآوری باید بگوییم اگرچه دوربین گلکسی S23 اولترا از رزولوشن 200 مگاپیکسلی بهره می برد، ولی دوربین گوشی آیفون مبتنی بر رزولوشن 48 مگاپیکسلی است.

مشکل اضافه کردن پیکسل های بیشتر

با وجود اینکه افزایش تعداد پیکسل های موجود در سنسور منجر به افزایش رزولوشن تصاویر می شود، اما در این میان یک چالش جدی هم پدید می آید. هرچقدر پیکسل های استفاده شده اندازه کمتری داشته باشند، نور کمتری جذب می کنند و در نتیجه عکس های ثبت شده با نویز زیادی همراه می شوند. این مشکل عمدتا در محیط های کم نور بیشتر احساس می شود زیرا در چنین محیط های نور چندانی وجود ندارد.

برای کنار زدن این مشکل، شرکت ها از قابلیت ترکیب پیکسل ها و فناوری های پیشرفته برای پردازش نرم افزاری استفاده می کنند. در فناوری ترکیب پیکسل ها، به زبان ساده پیکسل های مجاور ترکیب می شوند تا یک پیکسل بزرگ تر را ایجاد کنند.

به عنوان مثال یک سنسور 108 مگاپیکسلی با ترکیب 9 در یک پیکسل ها، عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت می کند. این یعنی به جای استفاده از 108 میلیون پیکسل ریز و پر از نویز، 12 میلیون پیکسل بزرگ تر و شفاف تر در اختیار شما قرار می گیرد. بنابراین اگرچه رزولوشن نهایی عکس کمتر می شود، اما در عوض عکس های مجذوب کننده تر و بهتری ثبت می شود.

اما در واقعیت، فناوری ترکیب پیکسل ها کافی است و به تنهایی نمی تواند معجزه کند. بنابراین بار سنگین بهبود کیفیت تصاویر بر شانه های الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر قرار می گیرد. در این زمینه هرکدام از شرکت ها رویکردهای متفاوتی اتخاذ می کنند.

معایب رزولوشن 200 مگاپیکسلی

قبل از ادامه دادن بحث، بهتر است یک جمع بندی برای صحبت های مطرح شده ارائه دهیم. اول از همه توضیح دادیم که افزایش تعداد پیکسل ها منجر به افزایش رزولوشن می شود ولی در عین حال اندازه پیکسل ها کمتر می شود. پیکسل های کوچک تر هم نور کمتری دریافت می کنند و در نتیجه نویز بیشتری ارائه می دهند. بنابراین شرکت ها برای غلبه بر این محدودیت، از فناوری های ترکیب پیکسل ها و پردازش تصاویر بهره می برند.

دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 در حالت پیش فرض عکس های 200 مگاپیکسلی ثبت نمی کند زیرا طبیعتا در این حالت و در محیط های کم نور، با عکس های مجذوب کنندهی روبرو نمی شوید و از سوی دیگر با توجه به حجم بسیار بالای عکس های 200 مگاپیکسلی، با لگ شاتر هم روبرو می شوید.

حتی اگر هم یک عکس 200 مگاپیکسلی سرشار از جزئیات را ثبت کنید، چنین عکسی فقط در اندازه بزرگ مجذوب کنندهیت زیادی دارد زیرا در شبکه های اجتماعی عکس ها تا حد زیادی فشرده می شوند. همانطور که گفتیم این نوع عکس ها فضای زیادی را اشغال می کنند ولی خوشبختانه امسال مدل پایه گلکسی S23 اولترا به جای 128 گیگابایت از حافظه داخلی 256 گیگابایتی بهره می برد که خبر خوبی برای کاربران محسوب می شود.

چگونه از دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا استفاده کنیم؟

اگر گلکسی S23 اولترا را برای دوربین 200 مگاپیکسلی آن خریداری می کنید، پس باید نحوه استفاده کردن از آن هم بلد باشید. اول از همه باید بگوییم که تنها در طول روز و محیط های پر نور از حالت 200 مگاپیکسلی بهره ببرید. در محیط های کم نور باید از حالت 12 مگاپیکسلی بهره ببرید تا عکس های مجذوب کنندهی ثبت شود.

برای عکاسی از سوژه های متحرک، فارغ از اینکه در محیط پرنور یا کم نور قرار دارید، از حالت 12 مگاپیکسلی بهره ببرید. برای عکاسی از سوژه ثابت در طول روز، با استفاده از حالت 200 مگاپیکسلی با نتیجه های مجذوب کنندهی روبرو می شوید. اگرچه این دوربین از لرزشگیر پیشرفته ای بهره می برد، ولی برای ثبت عکس بهتر از سوژه، می توانید از سه پایه هم بهره ببرید.

اگر در پی بهره گیری از رزولوشن بالایی هستید ولی نمی خواهید با نویز زیادی روبرو شوید، می توانید از حالت 50 مگاپیکسلی هم بهره ببرید. در نهایت اگر می خواهید دوستان و نزدیکان شما جزئیات ثبت شده در تصاویر را به خوبی مشاهده کنند، در اپلیکیشن های پیام رسان این عکس ها را به صورت فایل ارسال کنید تا کیفیت عکس ها دچار افت نشود.

دوربین 200 مگاپیکسلی؛ کارآمد یا نه چندان کاربردی؟

بنابراین با توجه به تمام توضیحات مطرح شده، دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا صرفا برای ایجاد سروصدای تبلیغاتی مورد استفاده قرار نگرفته و دوربین بسیار کارآمدی محسوب می شود. البته واقعیت این است که فقط تعداد محدودی از کاربران از حالت 200 مگاپیکسلی استفاده می کنند و بخش بزرگی از کاربران اصلا به تنظیمات دوربین گوشی دست نمی زنند.

گلکسی S23 اولترا به غیر از بهره گیری از دوربین 200 مگاپیکسلی، با ارتقاهای مجذوب کننده دیگری هم روبرو شده و بنابراین از حالا می توانیم آن را به عنوان یکی از بهترین گوشی های پرچم دار 2023 در نظر بگیریم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

79,990,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: MakeUseOf

آیا دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا واقعا بهتر از نسل قبلی است؟

طبق بررسی های اجرا شده، این دوربین در مقایسه با نسل قبلی می تواند عکس های بهتری را ثبت کند.

دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا به صورت پیش فرض عکس های 200 مگاپیکسلی ثبت می کند؟

به دلیل حجم بالای عکس های 200 مگاپیکسلی، به طور پیش فرض این رزولوشن استفاده نمی شود ولی به راحتی می توانید عکس های 200 مگاپیکسلی را ثبت کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1728

به "دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا؛ کارآمد یا نه چندان کاربردی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا؛ کارآمد یا نه چندان کاربردی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید