روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند، اما و اگرهای مهاجرت معکوس

به گزارش بازی های اندروید، خبرنگاران - گروه استان ها: به دنبال اجرای طرح هادی اگرچه مردم روستاها از اینکه جاده های آسفالت شده دارند و صاحب ساخت وسازهای شهری شده اند، دلخوش هستند اما دیگر خبری از وجود بافت روستایی نیست چراکه فنّاوری این بار به جان روستاهای ما افتاده است.

روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند، اما و اگرهای مهاجرت معکوس

روستاها زمانی دارای خانه های خشت و گلی، معابر تنگ و کاه گلی، سرسبزی، هوای پاک برای آرامش اهالی و همچنین گردشگران شهری بود اما اکنون تنها هوای پاک و فضای سبزی را از سال های گذشته خود به یادگار دارد که قطعا با شهری شدن روستاها به زودی همین هوای پاک هم به عارضه آلودگی مبتلا می گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در مصاحبه با خبرنگاران، با بیان اینکه هدف عمده از اجرای طرح هادی ایجاد بستری مناسب برای اهالی روستا و مهاجرت معکوس روستائیان به زادگاه خود بوده است، گفت: به دنبال اجرای طرح هادی در روستاها تنها بین 10 تا 15 درصد مهاجرت معکوس روستائیان به زادگاه های خود صورت گرفت.

غلامحسین خانی ادامه داد: بر اساس آمار ثبت شده در سال 90، 210 هزار و 521 خانوار روستایی داشتیم که در سال 92 با مهاجرت روستائیان به زادگاه خود، آمار روستائیان استان به 217 هزار نفر افزایش یافت.

اگرچه عمده هدف اجرای طرح هادی بازگرداندن روستائیان به زادگاه خود است اما این بازگشت هم به صورت دائمی و سکونت در روستاها نبوده است بلکه روستائیان ساکن شهر به صورت فصلی و یا برای گذران دوران تفریح خود به روستاها بازگشت داشته اند.

خانی ادامه داد: مهاجرت معکوس روستاهای مختلف متفاوت است، به طوری که در بعضی روستاها از جمله فریدون شهر تا 5 درصد مهاجرت معکوس را شاهد بودیم اما در روستاهای دیگر این شاخص بین 10 تا 15 درصد ثبت شده است.

علی کریمی، معاون عمران روستایی نیز در این خصوص در مصاحبه با مهر، با اشاره به اینکه با اجرای طرح هادی دیگر بافت روستایی باقی نمانده و به همین دلیل گردشگری روستایی دچار آسیب شده است، ادامه داد: تمام روستاها قابلیت گردشگری ندارند اما در امسال در استان اصفهان 3 روستای سمیرم، نشرج و گرمه در خور و بیابانک برای گردشگری در نظر گرفته شد.

محسن قوی بیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز در این خصوص در مصاحبه با مهر با تائید اینکه ضروری است ضمن اجرای طرح هادی بافت روستایی حفظ گردد و این امر در دستور کار ما است، گفت: در منشور 16 بندی که سال 84 طراحی شد تنها یک بند آن در مورد مقاوم سازی مسکن روستایی است و تمام بندهای آن در ارتباط با حفظ بافت روستاها بوده است.

سید مهدی صدری، کارشناس مسئول مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش مهر که چرا طرح هادی به گونه ای اجرا نشد که ضمن ارائه تسهیلات و فراهم کردن زمینه آسایش برای زندگی روستائیان، بافت روستا نیز حفظ گردد، گفت: روستائیان خود به دنبال فنّاوری و از جمله شهری شدن هستند و کسی نمی تواند آن ها را مجبور به زندگی روستایی کند و اگر این اقدام با اجبار انجام گردد، روستائیان به شهرها روی می آورند.

اجرای طرح بهسازی و بازسازی منازل روستایی، به گونه ای پیش رفته که دیگر خانه روستایی برجای نگذاشته است. چه بهتر بود این بهسازی در حالی انجام می گرفت که حداقل نمای بیرونی روستاها برگرفته از همان بافت روستایی ساخته می شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 294

به "روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند، اما و اگرهای مهاجرت معکوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند، اما و اگرهای مهاجرت معکوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید