سوار بر عرشه بوم ایرانی

به گزارش بازی های اندروید، سه شنبه 29 بهمن 1398 توفیق شد که همراه با جمعی از خبرنگاران، به بندر کُنگ در استان هرمزگان سفر کنم و از نزدیک شاهد یک لنج منحصربفرد باشم. لنجی که با سرمایه گذاری خصوصی و کوشش چند ماهه علاقمندان به حوزه گردشگری بازسازی شده تا بتواند پتانسیلی جدید در توسعه گردشگری جنوب و به ویژه گردشگری دریایی باشد.

سوار بر عرشه بوم ایرانی

شاید مردمان حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، جهان دیده ترین آدم های ایران قدیم هستند. زمانی که وسایل حمل و نقل مدرن نبود، آن ها سوار بر لنج، تا هند و آفریقا می رفتند و می آمدند. لنج های عظیم و کوچکی که از آن ها برای صیادی و تجارت استفاده می شد.

لنج سازی، صنعت سنگین صدها ساله و رو به افول مردمان خلیج فارس و دریای عمان است. یک لنج یا به قول خودشان جهاز عظیم، یکی دو ساله ساخته و به دریا انداخته می شد. این سازه عظیم را بدون نقشه می ساختند و طرح آن فقط در ذهن استاد کارها بود.

لنج ها بسته به کاربریشان، انواع مختلفی داشتند و همه بادبانی بودند. از دهه 1950 کم کم روی آن ها مکینه نصب شد. منظور از مکینه همان Machine یا موتور است که بر سرعت آن ها اضافه کرد و کاربریشان را آسان کرد.

هرچند که امروزه لنج ها را از جنس فایبرگلاس هم می سازند، ولی مرغوب ترین لنج ها که از همه بیشتر عمر می نمایند، لنج های چوبی هستند. چوب هایی که عمدتا از هند و آفریقا می آمدند تا در کارگاه های سواحل شمال و جنوب خلیج فارس تراش بخورند و تبدیل به لنج های عظیم و کوچک شوند.

فرصت طلایی توریستی

حالا که تعداد لنج ها کم شده و لنج سازی رو به افول است. دیگر نه کسی ساخت و به پا کردن بادبان را به یاد دارد و نه به ساخت لنج های چوبی رغبتی است.

مثل خیلی چیزهای قدیمی دیگر، شاید آن چه بتواند لنج ها را زنده نگه دارد، صنعت توریستی است.

تصور کنید که به جزیره کیش و قشم رفته اید و به عنوان یک توریست، می خواهید از تفریحات دریایی استفاده کنید. انتخاب شما محدود می گردد به چیزهایی مثل جت اسکی، پاراسلینگ، غواصی و یکی دو کار دیگر.

ما اساسا در ایران با کشتی تفریحی بیگانه ایم ولی این لنج ها می توانند همان کشتی های تفریحی باشند. فرض کنید که توریستان از کیش سوار بر یک لنج بادبانی می شوند و تا قشم سفر می نمایند و در جهت از داستان لنج و لنج سازی، این صنعت عظیم قدیمی می شنوند و از تماشای آب های نیلگون خلیج فارس و سواحل دوردست لذت می برند.

بوم ایرانی

این همان کاری است که با سرمایه گذاری خصوصی و همت سعید انوری نژاد درحال انجام است. یک لنج 40 ساله به قول خودش تر و تمیز که ماه ها پیش خریدند و مرمت شده و با زحمت و جستجوی خیلی زیاد روی آن بادبان نصب نموده اند تا بتواند شروع نماینده چنین کاری باشد. فعلا نامش بوم ایرانی است و هنوز نام گذاری اصلی صورت نگرفته.

این لنج از کلاس بوم است. همان طور که اشاره کردم، لنج ها کلاس های متنوعی دارند و هرکدام مناسب یک وظیفه هستند. مثلا لنج کلاس سمبوک برای ماهیگیری استفاده می گردد. لنج کلاس پاکستانی پهن پیکر است و کاربرد جابجایی بار دارد. لنج کلاس بوم به زعم بسیاری، زیباترین لنج است و طراحی آن به صورتی است که به راحتی می تواند تا اقیانوس هند برود و بازگردد.

در بازدیدی که به همراه جمعی از بازی های اندروید از این لنج در بندر کنگ داشتیم، سعید انوری نژاد از داستان کاری که شروع نموده اند و جهتی که آمده اند گفت. اینکه تا به حال 1.7 میلیارد تومان سرمایه خصوصی در خرید و بازسازی و غیره برای این لنج هزینه شده و اینکه امیدوار است با دریافت مجوزهای لازم، این لنج بتواند بخشی از امکانات توریستی دریایی باشد.

بندر کنگ در استان هرمزگان و 180 کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته و فعلا با هفته ای دو پرواز از تهران به بندر لنگه، به آسانی می توان به آن رسید.

بندر کنگ کارگاه لنج سازی عظیمی دارد و هم اکنون چند لنج در آن همزمان درحال ساخت هستند. این جا چند دریانورد قدیمی دارد که سعید انوری نژاد و تیمش توانستند از تجربیات آن ها برای بازسازی بوم ایرانی استفاده نمایند. از جمله آن ها، ناخدا بابو است که از 11 سالگی در لنج کار نموده و دهه هاست که بازنشسته شده. ناخدا بابو یکی از کسانی است که به خصوص در برپایی بادبان بوم ایرانی یاری زیادی کرد.

امید به آینده

ایران تنها جایی نیست که در آن فعالیت ها برای بازسازی لنج ها و تبدیلشان به ابزارهایی جدید برای توریستی دریایی شروع شده. در کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله در قطر هم فعالیت هایی جدی شروع شده و آن ها در پی تبدیل کردن لنج های صیادی و تجاری به لنج های توریستی هستند.

سعید انوری نژاد هرچند امیدوار است تا اواسط سال آینده بتواند به هدف خود برای دریافت مجوزها و عملیاتی کردن این لنج دست یابد، ولی به دلیل هزینه سنگینی که بازسازی و نگهداری از لنج داشته، در صورت بلاتکلیف ماندن طولانی مدت سرنوشت مجوزها، ناگزیر به فروختن لنج به فعالان حوزه توریستی در کشورهای سواحل خلیج فارس است.

به هر صورت مزایای ایجاد این نوع جدید توریستی بر کسی پوشیده نیست. نوعی توریستی که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد و صنعت و هنری کهن را زنده نگه می دارد. چه بسا اگر حمایت از آن صورت بگیرد، مثل آن چه در یک دهه اخیر در زمینه رشد اقامت گاه های بوم گردی شاهد بودیم، برای لنج ها هم اتفاق بیفتد و بر توسعه توریستی تاثیر بگذارد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 357

به "سوار بر عرشه بوم ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوار بر عرشه بوم ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید