اینجا مریخ ایران است

به گزارش بازی های اندروید، اگرچه بر هر نقطه ای از ایران که دست بگذارید، به خصوص در فصل بهار پر از شگفتی و جاذبه است اما در منطقه چابهار - تنها بندراقیانوسی ایران که در ساحل دریای عمان قرار دارد- می توانید فضای کاملا متفاوتی را تجربه کنید؛ متفاوت از سرسبزی های شمال ایران، کوهستان های شمال غرب و کویرهای مرکزی.

اینجا مریخ ایران است

خبرنگاران، اگر با دیدن هرکدام از این منطقه ها ممکن است این حس به شما دست بدهد که در قاره ای دیگر یا در گوشه دیگری از این دنیا هستید اما در سفر به چابهار این شانس را دارید که احساس کنید که بر سطح ماه یا مریخ ایستاده اید! ما این بار شما را دعوت می کنیم تا برای دیدنی کوه های مریخی و تمام جاذبه هایی که در کنار آن در چابهار و اطراف آن قرار گرفته، به سفری از چابهار تا گواتر بروید؛ یعنی سفری که از کناره ساحل خنک ترین بندر جنوبی ایران شروع می گردد و به آخرین شهر در منتها الیه جنوب شرقی ایران می رسد؛ در حالی که در تمام این مسیر 100 کیلومتری، ساحل دریا در سمت راست شما قرار گرفته است.

به سمت چابهار

برای رسیدن به چابهار دو راه دارید؛ مسیر جاده ای و هوایی؛ البته اگر قصد دارید از مرکز خود را به ساحل دریای عمان برسانید. تهران در فاصله تقریبی 2 هزار کیلومتری چابهار قرار گرفته است و اگر بخواهید بدون توقف در شهرهای بین راه به چابهار برسید، بیشتر از یک روز در راه خواهید بود. تهران ـ قم ـ کاشان ـ یزد ـ رفسنجان ـ کرمان ـ ماهان ـ بم ـ دو راهی رستم آباد (سمت راست جاده را انتخاب کنید. سمت چپ به زاهدان می رسد) ـ ایرانشهر ـ چابهار شهرهایی هستند که شما پشت سر خواهید گذاشت. اما اگر مسیر هوایی را انتخاب کنید از فرودگاه مهرآباد تا فرودگاه منطقه آزاد چابهار حدود یک ساعت و نیم در راه هستید.

اقامت در چابهار

بعد از رسیدن به چابهار به فکر دست و پا کردن جایی برای گذراندن شب باشید. مدیریت منطقه آزاد چابهار و میراث فرهنگی این شهرستان در ساحل دریا سکوهای سیمانی و آلاچیق هایی احداث نموده اند که در نزدیکی آنها سرویس های بهداشتی هم وجود دارند که اگر چادر به همراه داشته باشید، می توانید شب را در نزدیکی ساحل بگذرانید. می توانید اتاقی هم کرایه کنید یا به هتل و مهمانسرا بروید. هتل های چهار ستاره لیپار و لاله و دو ستاره سپیده از هتل های خوب این شهر هستند.

دیدنی های چابهار

توصیه ما این است که دیدنی طلوع و غروب خورشید را در خلیج چابهار از دست ندهید. شما می توانید ساحل صخره ای را که در جنوب شهر قرار گرفته است هم برای دیدنی غروب خورشید انتخاب کنید. این ساحل در اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی یکی از زیباترین چشم اندازهای ساحل جنوبی ایران را به خصوص هنگام غروب خورشید به وجود آورده که البته در این موقع از شبانه روز یکی از نقاط شلوغ شهر است.

منطقه آزاد چابهار حدود شش مرکز خرید و بازار به شکل دیگر مراکز خرید جزیره های قشم و کیش دارد. اما اگر می خواهید از صنایع دستی و سوزن دوزی های زنان بلوچ هم سوغاتی بخرید باید به بازار سنتی این شهر بروید.

ساختمان قدیمی تلگرافخانه در خیابان مولوی چابهار یکی از نقاط دیدنی شهر است. به آنجا هم سری بزنید. این ساختمان در سال 1274 شمسی از طریق انگلیسی ها در دو طبقه ساخته شده که یکی از آخرین ساختمان های سنگی موجود در این شهر است. علاوه بر اینها مقبره سید غلامرسول در چابهار هم یکی دیگر از نقاط دیدنی چابهار است. گفته می گردد این آرامگاه مربوط به مردی صالح و شیعه مذهب بوده که در شب ازدواجش فوت می نماید که تا همین چند سال قبل در شب درگذشت وی مراسمی در محله مقبره برگزار می شده.

دیدنی های اطراف

مسیر 80 کیلومتری چابهار تا گواتر را می توانید در یک ساعت طی کنید. پیشنهاد ما این است که زمان این سفر را طوری انتخاب کنید که غروب، دوباره در همین شهر باشید چون در گواتر امکانی مثل مسافرخانه و غذاخوری برای گذراندن شب وجود ندارد. تنها امکانات گردشگری این شهر مسجد و چند بقالی کوچک است.

اگرچه برای رسیدن به گواتر باید به سمت شرق بروید اما حیف است آثار باستانی ای را که در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار و در روستای تیس قرار گرفته است نبینید. قدمت این روستای ساحلی به 2 هزار و 500 سال قبل می رسد که از طریق مغول ها ویران شده است. در این روستا بهتر است به دیدنی چندین قلعه ای بروید که ویرانه های آن موجود است. قلعه تیس (قلعه پرتغالی ها) متعلق به دوره صفوی و قلعه پیروزگت به جا مانده از دوره اشکانی است که البته تنها یک دیوار کوچک از آن به جای مانده است.

علاوه بر این در تیس کوه و بقایای بارویی به جا مانده که به فیل بند معروف است و در زمانی که بازرگانان هندی با فیل به مسافرت می پرداختند، فیل های خود را در دره این کوه نگاه می داشتند. غارهای بان مسیتی در دامنه کوه شهبازبند تیس قرار گرفته است؛ حتما به آنجا هم سری بزنید. این مجموعه شامل یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی کنده شده در دل کوه است که گفته می گردد در قدیم پرستش گاه محسوب می شده.

جاده چابهار ـ گواتر

برای رفتن به گواتر دوباره به چابهار برگردید. جاده چابهار تا گواتر در تمام مسیر آسفالت بوده و تقریبا هیچ نگرانی ای بابت این جاده ساحلی نداشته باشید. دیدنی های این مسیر یا در نزدیکی جاده هستند یا به فاصله چند کیلومتری با یک فرعی از این جاده جدا می شوند. در تمام روستاهای ساحلی ای که در مسیر ما قرار گرفته است درخت انجیر معابد یا لور را می توان دید.

اما در این جاده چند درخت لور بزرگ قرار گرفته است. تالاب لیپار و ساحل صورتی در 15 کیلومتری شمال شرق یکی از همین دیدنی هاست. این تالاب بعد از روستای رمین در تنگه ای صخره ای ایجاد شده. در این آبگیر می توانید انواع بوته ها و درختچه ها از نوع گز و کلیر و پرندگانی مثل فلامینگو، انواع حواصیل، طاووسک، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا در دیدن کنید.

کوه های مریخی

وقتی تقریبا حدود 35 کیلومتر از مسیر را طی کردید به زیباترین بخش سفر می رسید. کوه های مریخی یا مینیاتوری ای که به نام انگلیسی badland معروف هستند. این کوه ها در سمت چپ جاده قرار دارند. ارتفاع آنها دو، سه متر تا حدود 100 متر می رسد. با دیدن این کوه ها احساس می کنید که در کره ای غیر از زمین پا گذاشته اید.

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه با واریزه های بسیار در پای آن و شکل عجیب و غریب آنها باعث شده جاده چابهارـ گواتر به یکی از زیباترین جاده های ایران تبدیل گردد. یک سو کوه های مخروطی مریخی با آن رنگ خاکستری خیال انگیز و سوی دیگر دریای سبز و ماسه های اندکی سرخ با درختچه های بیابانی درکرانه آن.

بنادر

بعد از آنکه چند کیلومتر از این کوه ها دور شدید به اسکله صیادی بریس و پس از آن با گذر از یک دو راهی به پسابندر می رسید. از این اسکله کوچک می توانید به ساحل بروید.

اگر آب یا مایحتاج دیگری لازم داشتید، می توانید از کلبه های کوچکی که در اطراف آن قرار گرفته است، بخرید و حتی در مسیر برگشت از این ماهیگیران ماهی بخرید. کمی مسیر را به عقب برگردید و دوراهی را به سمت گواتر بروید؛ یعنی آخرین شهر در این مسیر و نزدیک مرز پاکستان.

اینجا خانه ها اکثرا پیش ساخته اند و مردم آن در اواخر سال های دهه 70 در آن ساکن شده اند تا به نوعی مرزبان ایران باشند.

رودخانه ها و گاندو

پیش از آنکه به گواتر برسید، در ناحیه ساحلی شرقی آن حتما به رودخانه فصلی باهو کلات و خور باهو سری بزنید. این رودخانه آب شیرین به دریای عمان می رسد. در همین منطقه می توانید به دیدنی یکی از زیباترین پدیده های جنوبی ایران، یعنی جنگل های آبی حرا بروید.

مساحت این منطقه مردابی تقریبا 300 هکتار است. گفته می گردد در بعضی ماه های سال در محلی که آب شیرین رودخانه به دریا می ریزد می توان سراغ دلفین ها را گرفت که باید خیلی خوش شانس باشید موقع پرآبی رودخانه دلفینی را هم در محل ورود آن به دریا ببینید.

اما سواحل این رودخانه فصلی در کنار آبگیر و برکه هایی که در نزدیکی این جاده قرار دارند، محل حضور گاندوـ تمساح پوزه کوتاه ایرانی ـ است. اگرچه این حیوان بسیارخجالتی و محتاط است و به محض احساس خطر در آب مخفی می گردد اما کمی هم خطرناک است و گاهی در گرفتن طعمه ممکن است اشتباه نموده و به انسان ها حمله کند.

توصیه ما این است در نزدیکی آبگیر و برکه های منطقه کمی مراقب باشید و به تابلوهای هشداردهنده ای که سازمان محیط زیست در نزدیکی این برکه ها نصب نموده، توجه کنید. از شنا و برداشتن آب از این آبگیرها هم خودداری کنید. اگر دوست دارید که این خزنده خجالتی را در طول تعطیلات ببینید، می توانید با محیط بانانی که در منطقه حضور دارند همراه شوید و در امنیت کامل و معطلی چندروزه گاندوها را دیدن کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1778

به "اینجا مریخ ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا مریخ ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید