سیاه چاله ای که ستاره چرخنده را می بلعد

به گزارش بازی های اندروید، ما فکر می کنیم یک سیاه چاله بسیار بزرگ در مرکز این کهکشان، زمانی که یک ستاره بزرگ در حال چرخش را می بلعد، این انفجار ها و فوران ها را ایجاد می نماید.

سیاه چاله ای که ستاره چرخنده را می بلعد

یکی از احتمالات این است که یک ستاره درحال گذار، از طریق یک سیاه چاله متوقف شده است

ناسا در حال آنالیز کهکشانی در فاصله 570 میلیون سال نوری از ما است که هر 114 روز یک بار فوران می نماید. این فوران که با عنوان ASASSN-14 ko طبقه بندی شده، تا جایی که رصدخانه فضایی نیل گهرلز سوئیفت و همچنین ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) با اندازه گیری طول موج های مختلف نور نشان داده اند، تا به امروز بیست مرتبه رخ داده است.

آنا پاین، محقق ناسا در دانشگاه هاوایی در مونوآ در اظهاراتی بیان داشت که این ها پیش بینی پذیرترین شراره هایی هستند که ما تا به حال در مرکز یک کهکشان دیده ایم؛ شراره هایی که به صورت تکرارپذیر، مدام ظاهر می شوند.

چنین چیزی یک فرصت استثنایی در اختیار ما می گذارد تا جزییات این فوران های فراکهکشانی را مورد مطالعه و آنالیز قرار دهیم. ما فکر می کنیم یک سیاه چاله بسیار بزرگ در مرکز این کهکشان، زمانی که یک ستاره بزرگ در حال چرخش را می بلعد، این انفجار ها و فوران ها را ایجاد می نماید.

اگر این مساله که یک سیاه چاله بزرگ در مرکز این کهکشان، عامل این نوسانات و تغییرات نوری است تایید گردد، این به درک بهتر دانشمندان از کیهان یاری خواهد نمود. در حال حاضر سه شرح محتمل برای این نور های تکرارشونده وجود دارد. اول اینکه این نورها، در اثر فعل و انفعالات بین دیسک های دو سیاه چاله چرخان ایجاد شده اند.

داده های اخیر نشان می دهند که دو سیاه چاله وجود دارند، اما به نظر نمی رسد که در فاصله ای نزدیک به هم، در حال چرخش باشند تا چنین فوران و انفجار هایی را ایجاد نمایند.

دومین شرح ممکن این است که یک ستاره درحال گذار از طریق یک سیاه چاله متوقف شده است. اما از آنجایی که این شراره ها با در نظر دریافت شکل آنها، پایدارو پیش بینی پذیر بوده اند، دانشمندان این سناریو را بسیار بعید می دانند.

سناریویی که در بین جامعه علمی، پذیرفته شده تر است این است که این یک اختلال جزر و مدی (TDE) جزئی است. زمانی که یک ستاره به یک سیاه چاله نزدیک می گردد، مواد به صورت مداوم به بیرون کشیده می شوند.

مدار ستاره، مدور نیست. به این معنا که هر بار که به ستاره نزدیک می گردد، از قبل به آن نزدیک تر می گردد و بیشتر از قبل، از جرم خالی می گردد. ناسا می گوید این میزان گاز که در هر دور چرخش به دور سیاه چاله از دست می رود، برابر با سه برابر جرم مشتری است.

البته تا سومین سناریوی احتمالی تایید گردد، روشن نیست که این شراره ها تا چه زمانی ادامه خواهند یافت. ستاره تا ابد نمی تواند جرم از دست بدهد. از این رو، مطالعه این پدیده به نوعی یک مسابقه در چارچوب زمان است.

جرمی اشنیتمان، اخترفیزیکدان در مرکز فضایی گادرد ناسا در گرینبلت مریلند که روی سیاه چاله ها کار می نماید، اما در انجام این تحقیق مشارکت نداشته، می گوید: به رغم وجود موارد دیگر در طی دهه ها، ASASSN-14ko در حال حاضر بهترین مثال ما برای تغییرات دوره ای در یک کهکشان فعال است، زیرا در داده هایی که آنا و تیم تحقیقاتی او در طی شش سال تحلیل نموده اند، زمان بندی فوران های آن بسیار با هم سازگار و منطبق است.

این نتایج یک هنرنمایی واقعی از ستاره شناسی رصدی چند طول موجی است. این تیم پژوهشی میخواهد مشاهدات خود را از این فوران های انفجاری ادامه دهد که انتظار می رود تا ماه های آوریل و آگوست 2021 ادامه داشته باشد.

پادی بوید، دانشمند پروژه ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) در مرکز فضایی گادرد ناسا می گوید: ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) در ابتدا برای این طراحی شده بود که سیاراتی در ماورای منظومه شمسی ما پیدا کند.

اما این ماموریت به ما اطلاعات بیشتر و بیشتری درباره ستارگان کهکشان خودمان می دهد؛ شامل اینکه آن ها چگونه می تپند و یا یکدیگر را تحت الشعاع قرار می دهند. در کهکشان های دوردست، ما ستارگانی را مشاهده کردیم که زندگی آن ها در انفجار های ابرنواختری انتها می یابد.

ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) حتی پیش از این یک اختلال جزر و مدی (TDE) کلی را نیز رصد نموده بود.

ما همواره در انتظار کشف های هیجان انگیز و غافلگیرنماینده بعدی هستیم که این ماموریت انجام خواهد داد. اکنون یک مقاله پژوهشی، درباره منبع این رخداد و مشاهداتی که پیرامون آن صورت پذیرفته، در حال مرور و آنالیز علمی است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 974

به "سیاه چاله ای که ستاره چرخنده را می بلعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاه چاله ای که ستاره چرخنده را می بلعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید