شناسایی 140 محوطه و اثر باستانی در بررسی های جدید دشت مرودشت، تعداد محوطه های باستانی دشت مرودشت به عدد 402 رسید

به گزارش بازی های اندروید، خبرنگاران: فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت با هدف تهیه نقشه باستان شناسی شهرستان مرودشت شامل حریم درجه سه مجموعه جهانی تخت جمشید و شهرستان مرودشت آغاز شد.

شناسایی 140 محوطه و اثر باستانی در بررسی های جدید دشت مرودشت، تعداد محوطه های باستانی دشت مرودشت به عدد 402 رسید

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وحید بارانی کارشناس گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت با اعلام این خبر گفت: در بررسی های گذشته تا به امروز دشت مرودشت 402 محوطه در دشت میان کوهی این حوزه و در حریم درجه یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید شناسایی و گزارش هریک از این محوطه ها جداگانه ارائه شد.

بارانی، بررسی و شناسایی، شناخت کلی توالی گاه نگاری، تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت و جمع آوری داده های باستان شناسی شامل سفال، ابزار سنگی و … را به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از مهمترین اهداف این بررسی ها گفت و افزود: با توجه به پراکنش فراوان محوطه های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه های GIS و پیوست نقشه ها به یکدیگر می توان اقدام به تهیه نقشه منسجم باستان شناسی کرد که به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر شود.

سرپرست هیات باستان شناسی دشت مرودشت گفت: با شروع اقدامات اجرا شده در فصل سوم دهستان های رامجرد، نقش رستم، رودبال، ابرج و مجدآباد، واقع در دشت میان کوهی شمالی و باختری شهرستان بررسی باستان شناسی شد.

او گفت: تا به امروز 150 اثر باستانی در این فصل شناسایی شده که آثاری از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی را شامل می شود.

به گفته بارانی، بیشترین آثار شامل تپه ها و محوطه های باستانی در دامنه کوه به شکل استقرارگاه های موقت کوچ نشینی و تک دوره ای و در دشت به شکل تپه های بزرگ و کم ارتفاع است که دارای توالی از نوسنگی تا دوره اسلامی است.

این باستان شناس بیشترین گستردگی بررسی این فصل را مربوط به کوه ها گفت و گفت: غارها و پناهگاه های صخره ای از دوران پارینه سنگی تا دوران نوسنگی در کوه های مجدآباد، کوه حسین و کوه ایوب و گلدشت علیا بررسی شد.

او گفت: در بررسی دامنه کوه ها، آثاری از استودان ها و گورستان هایی از دوران صفویه تا دوران معاصر، مربوط به کوچ نشینان و عشایر منطقه شناسایی شد.

بارانی افزود: بررسی ها احتمالا با تمدید مجوز تا سرانجام شهریورماه ادامه می یابد و وسعت بیشتری از این دشت مورد بررسی و شناسایی قرار خواهد گرفت.

منبع: صدای میراث
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 708

به "شناسایی 140 محوطه و اثر باستانی در بررسی های جدید دشت مرودشت، تعداد محوطه های باستانی دشت مرودشت به عدد 402 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 140 محوطه و اثر باستانی در بررسی های جدید دشت مرودشت، تعداد محوطه های باستانی دشت مرودشت به عدد 402 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید