نرخ های تازه بلیت هواپیما تا چند روز دیگر اعلام می گردد
به گزارش بازی های اندروید، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، نرخ های تازه بلیت هواپیما تا چند روز دیگر اعلام می گردد.
مقصود اسعدی سامانی در مورد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت در مورد آزادسازی نرخ گذاری بلیت هوایپما تاکیدی بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای آن تاکید شده است.
وی اضافه کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال 1394 تا 1397 اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت به طوری که سال 1394 معادل 17 میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال 1397 به 24 میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابجایی مسافران شد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور با بیان اینکه بعد از ورود دولت به این بخش و قیمت گذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم و سال گذشته حدود 18 میلیون مسافر داخلی جابجا شد، اظهار کرد: زمانی که آزادسازی رخ داد اقشار مختلفی از مردم توانستند از حمل و نقل هوایی استفاده نمایند اما مسئولان به خیال خود با دستوری کردن قیمت می توانند قیمت ها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکت های هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را بدست بیاورند و خدمات خود را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و بعضی از هواپیماها هم زمین گیر شدند.
به گفته وی، هواپیماهایی در کشور موجود است که اگر نقدینگی وجود داشت شرکت ها می توانستند دوباره آنها را وارد شبکه نمایند.
اسعدی سامانی توضیح داد: در نهایت شرکت ها به علت مسائل موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز رسیدگی کرد و رای را به نفع شرکت های هواپیمایی صادر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افرایش چندبرابری قیمت آن نخواهد شد؟ گفت: شرکت های هواپیمایی در نرخ گذاری نیز براساس عوامل موثر در قیمت تمام شده که شامل هزینه های تعمیرات، چک های دوره ای، هزینه های پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و...قیمت را تعیین می نمایند. سقفی نیز تعیین خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکت ها نظارت خواهد نمود.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه آنچه در قیمت فعلی بلیت لحاظ شده قیمت سوخت براساس 600 تومان است، گفت: شرکت ها حتی یک ریال سود هم از بابت این سوخت بهره مند نمی شوند و این در واقع یارانه دولت به مردم است. اینکه بعضی از مسئولان مطرح می نمایند که شرکت ها سود چند هزار میلیاردی بابت سوخت هواپیما دارند، اینگونه نیست.
وی عنوان نمود: انجمن نظرات خود را به دولت اعلام نموده که تاثیر تغییر قیمت سوخت بر قیمت تمام شده هر ساعت صندلی چقدر است و چناچه دولت هر تصمیمی بگیرد شرکت ها از آن تبعیت می نمایند.
اسعدی سامانی در ادامه گفت: قیمت بلیت هواپیما پس از آزادسازی چندین برابر نخواهد شد. آن چیزی که به سازمان هواپیمایی در سال گذشته اعلام کردیم نرخ 51 دلار برای هر ساعت صندلی بود ولی شورای عالی هواپیمایی با 41 دلار با نرخ مرکز مبادله هر دلار 45 هزار تومان به جمع بندی رسید. در حالیکه این ارز هم به درستی و به صورت کامل به شرکت ها تعلق نمی گیرد و آنها مجبورند هزینه های خود را به وسیله دیگر تامین نمایند.
وی با بیان اینکه نرخ هایی که در بازار است با توجه به اینکه به وسیله عوامل بازار سیاه تعیین می گردد مورد تایید ما نیست، اظهار کرد: نرخ های جدیدی که شرکت ها اعلام می نمایند، پایین تر از نرخ های موجود در بازار است. معتقدیم آزادسازی باعث می گردد حتی نرخ ها از نرخی که در بازار سیاه است کمتر گردد. شرکت ها باتوجه به اینکه برنامه ریزی پرواز دارند باید صندلی های خود را عرضه نمایند و اگر عرضه صورت نگیرد، ضرر خواهند کرد کوشش می نمایند در بازار قیمت های خود را به نوعی تعیین نمایند که بتوانند تمام صندلی ها خود را تکمیل و نرخ های خود را تعدیل نمایند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در خاتمه گفت: شرکت ها در روزهای آینده نرخ های خود را روی سایت هایشان بارگزاری خواهند کرد و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
منبع: همگردی