کشف باورنکردنی از گذشته باستانی مریخ

به گزارش بازی های اندروید، مطالعه ای نو نشان می دهد که مریخ که اکنون یک بیابان سرخ رنگ متروک است، زمانی آبی رنگ بوده است. در حالی که پژوهشگران مدت ها است به این نتیجه رسیده اند که همسایه سرخ رنگ ما زمانی حاوی آب بوده، اما مقادیر این آب همواره موضوع بحث و مصاحبه بوده است و اکنون معین شده که مریخ 4.5 میلیارد سال پیش، با اقیانوس هایی به عمق 984 فوت (300 متر) پوشیده شده بوده است.

کشف باورنکردنی از گذشته باستانی مریخ

براساس پژوهشی نو، سیاره سرخ 4.5 میلیارد سال قبل با اقیانوس هایی به عمق 300 متر پوشیده شده بوده است.

مطالعه ای نو نشان می دهد که مریخ که اکنون یک بیابان سرخ رنگ متروک است، زمانی آبی رنگ بوده است. در حالی که پژوهشگران مدت ها است به این نتیجه رسیده اند که همسایه سرخ رنگ ما زمانی حاوی آب بوده، اما مقادیر این آب همواره موضوع بحث و تبادل نظر بوده است و اکنون معین شده که مریخ 4.5 میلیارد سال پیش، با اقیانوس هایی به عمق 984 فوت (300 متر) پوشیده شده بوده است.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ امیدوارند که این یافته ها بتواند بشریت را یک قدم به پاسخ به یک سوال مهم نزدیک تر کند: آیا مریخ تا به امروز میزبان حیات بوده است؟

در این پژوهش تخمین زده شده است که اقیانوس ها کل سیاره را پوشانده بودند و عمق آن ها از 984 فوت (300 متر) تا 3280 فوت (1000 متر) متغیر بوده است.

پروفسور مارتین بیزارو (Martin Bizzarro) از مرکز تشکیل ستاره ها و سیاره ها می گوید با توجه به اینکه میزان این سیاره تقریباً نصف زمین است در مقایسه، آب سیاره ما بسیار کم است.

به گفته پروفسور بیزارو، این آب به وسیله سیارک هایی پر از یخ به مریخ رسیده است. سیارک های یخی علاوه بر آب، مولکول های مرتبط بیولوژیکی مانند اسیدهای آمینه را نیز به مریخ رسانده اند.

اسید های آمینه زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دی ان ای و آران ای باز هایی را می سازند که حاوی تمام موادی است که یک سلول احتیاج دارد.

پروفسور بیزارو شرح داد: این اتفاق در 100 میلیون سال اول مریخ اتفاق افتاده است. پس از این دوره، اتفاق فاجعه باری برای حیات بالقوه روی زمین رخ داد.

پژوهشگران بر این باورند که برخوردی بزرگ میان زمین و سیاره دیگری با میزان مشابه مریخ اتفاق افتاده است. این یک برخورد پرانرژی بوده که منظومه زمین و ماه را تشکیل داده و در همان زمان، تمام حیات بالقوه روی زمین را از بین برده است.

برای رسیدن به این نتایج، پژوهشگران شهاب سنگی را که میلیارد ها سال قدمت دارد آنالیز نموده اند.

پروفسور بیزارو شرح داد که این شهاب سنگ 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته و اکنون تکه ای از پوسته اولیه مریخ به شمار میرود. بر خلاف زمین، مریخ دارای صفحات تکتونیکی در اعماق خود نیست، زیرا سنگ های مذاب سرد شده و یک گوشته سنگی را تشکیل داده اند.

در نتیجه، محققان خاطرنشان می نمایند که پوسته مریخ ثابت می ماند و سطح سیاره بدون تغییر حفظ می گردد. این موضوع به آن ها اجازه می دهد تا گذشته مریخ را به گونه ای که در زمین غیرممکن است، مطالعه نمایند.

وی اضافه کرد: تکتونیک صفحاتِ زمین، تمام شواهد مربوط به آنچه را که در 500 میلیون سال اول تاریخ سیاره ما اتفاق افتاده را از بین برده است. صفحات دائما حرکت می نمایند و بازیابی می شوند و در داخل سیاره ما نابود می شوند. در مقابل، مریخ دارای تکتونیک صفحه ای نیست، به طوری که سطح سیاره آثاری از روز های نخست تاریخ سیاره حفظ نموده است.

این پژوهش نو، اندکی پس از ادعای کارشناسان مبنی بر زنده ماندن میکروب های باستانی زیر سطح مریخ برای صد ها میلیون سال، انجام شد.

پژوهشگران می گویند باکتری به نام Deinococcus radiodurans در صورتی که در اعماق 32 فوتی (9.7 متر) مریخ دفن گردد، می تواند 280 میلیون سال در مریخ زنده بماند یعنی تقریباً 300 برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد.

اگرچه به نظر می رسد این باکتری در مریخ وجود نداشته باشد، اما پژوهشگران بر این باورند که یک میکروارگانیسم مشابه می تواند برای مدت زمانی مشابه روی مریخ زنده بماند.

منبع: فرادید
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1695

به "کشف باورنکردنی از گذشته باستانی مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف باورنکردنی از گذشته باستانی مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید