یاری مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور

به گزارش بازی های اندروید، رشد و توسعه فناوری های بیومهندسی و بیومکانیکی به وسیله فناوران کشور، نقش قابل توجهی در تثبیت، حفظ و احیاء منابع طبیعی کشور ایفا می نماید.

یاری مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با به کارگیری فناوری های بیومکانیکی و بیومهندسی، می توان ضمن ایجاد پوشش گیاهی، شرایط را برای کنترل فرسایش و ذخیره نزولات جوی، کاهش تبخیر و افزایش سطح عایدی فراهم کرد.

بیومهندسی نقطه برخورد علوم فیزیک، شیمی، ریاضیات و اصول مهندسی است که به منظور مطالعه زیستی، دارویی، رفتاری و سلامت موجودات، توسعه داده می گردد.

بیومکانیک هم مطالعه ساختار و عملکرد سیستم های زیستی با استفاده از روش های مکانیک است.

در خدمت محیط زیست

مهمترین هدف توسعه این فناوری می توان به معرفی روش های بیومهندسی و بیومکانیکی و ارائه مدل مالی تثبیت، احیاء، حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی اشاره نمود.پایلوت های اجراشده در آزمون فناوری های بیومکانیکی و بیومهندسی در حوزه دریاچه ارومیه و هندیجان از موارد مربوط به این طرح است.

در این طرح ها به چارچوب و محتوای هر یک از ابعاد مشکل پرداخته شده و نتایج آنالیز تاثیر فناوری های مذکور در استقرار و مراحل رشد گونه های مناسب گیاهی به منظور کنترل فرسایش بادی و گردوغبار با توجه به خصوصیات و ویژگی های هر منطقه مورد آنالیز، تحلیل، ارزیابی و مستندسازی قرار گرفته است. با انجام این پروژه ها، فناوری های مورد احتیاج، پیشرفته و در مرحله پایلوت مورد آزمون و تأیید قرار گرفته است.

کنترل فرسایش آبی

از دستاوردهای مهم این طرح می توان به ارائه دستورالعمل حفاظت آب و خاک، توسعه و معرفی فناوری استفاده از سیلاب­های فصلی و خاک شور و توسعه و معرفی فناوری های کاهش تبخیر، ارتقاء بهره وری آب و حفظ رطوبت خاک اشاره نمود.

بعلاوه کنترل فرسایش آبی و بادی و تثبیت خاک، اشتغالزایی و فراوری با ارزش افزوده و احیای اراضی کم بازده منطقه و بیابان­زدایی مالی و با مشارکت بهره­برداران از دیگر بهره برداری ها و نتایج قابل توجه این طرح محسوب می گردد.

با توجه به نقش مهندسی های نوین در احیاء و تقویت چرخه آبی و خاکی کشور، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از توسعه و ترویج طرح های این حوزه را در اولویت های خود قرار داده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1412

به "یاری مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید