تور قطر ارزان: راهکاری نوین برای برطرف مشکل هدررفت آب در کشاورزی ، آبیاری مویرگی جایگزینی مناسب برای آبیاری قطره ای

به گزارش بازی های اندروید، تمدن های بزرگ از گذشته در کنار منابع آبی قدرت گرفته و با از بین رفتن منبع آب، این تمدن­ ها نیز دچار فروپاشی شدند.

تور قطر ارزان: راهکاری نوین برای برطرف مشکل هدررفت آب در کشاورزی ، آبیاری مویرگی جایگزینی مناسب برای آبیاری قطره ای

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ما در چند قرن اخیر با توسعه دانش و ابداع روش هایی برای انتقال آب و یا یافتن منابع جایگزین از جمله آب زیرسطحی، موضوع آب در توسعه تمدن، جایگاه خود را از دست داد. با تامین کافی آب مورداحتیاج، سیستم های کشاورزی متحول شد و اراضی بی شماری زیر کشت رفت.

افزایش کارایی مصرف آب

اما طبق قوانین رشد موجود در طبیعت، هیچ گاه یک سیستم همیشه در حال رشد نیست و بعد از رسیدن به حداکثر رشد، دو جهت در پیش رو دارد: یا با ادامه فرایند گذشته، رو به زوال برود یا اینکه با مدیریت منابع موجود توسعه مندی خود را حفظ و توسعه پایداری داشته باشد.

هم اکنون که محدودیت آب در همه جا شکل جدی به خود گرفته و به یک چالش دنیای تبدیل شده است، افزایش کارایی مصرف آب در بخش های مختلف و از جمله کشاورزی، یکی از مهم ترین راه چاره های موجود است و کارهای جالب توجهی در این زمینه اجرا شده است. تغییر سیستم های آب رسانی و توزیع آب، توسعه سامانه های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار و جا به جایی محل آبیاری از سطح خاک به محل قرارگیری ریشه ها از جمله ابداعات اخیر در این زمینه است. این اقدامات منجر به کاهش هدرروی آب در مراحل مختلف انتقال، توزیع، آبیاری و جذب آب به وسیله گیاه شده و در بعضی موارد مصرف، آب را نسبت به روش های سنتی تا 50 درصد کاهش می دهد.

ارائه روش های تازه آبیاری

اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و محدودیت های ایرانیان از گذشته در دستیابی به آب، همیشه باعث شده است که ابداعات ارزشمندی در زمینه مدیریت آب داشته باشند. توسعه قنوات و آبیاری کوزه ای که در گذشته در منطقه ها مرکزی ایران رواج داشت موید این امر است. اما این امر منحصر به گذشته نبوده و در دنیا متمدن امروز نیز روش های تازهی برای آبیاری به وسیله ایرانیان ارائه شده است که یکی از این روش ها، آبیاری مویرگی است.

در سیستم آبیاری مویرگی، آب به جای قطره چکان به سنگ هایی از جنس آذرین که حالت متخلخل و پوک دارند و به صورت مصنوعی نیز در آنها مویرگ هایی ایجاد شده است، متصل می گردد و در زیر سطح خاک و در نزدیکی ریشه گیاه نصب می گردد. هرچند این روش مشابه با آبیاری قطره ای زیرسطحی است و بیشتر مزایای آن را دارد، اما بعضی از مسائل موجود را برطرف می کند.

کاهش هدررفت عمقی آب

از جمله محدودیت های آبیاری قطره ای زیرسطحی هجوم ریشه گیاهان به سمت قطره چکان ها و گرفتگی آن، خرابی به وسیله جوندگان، انتقال و هدررفت عمقی آب و گرفتگی در اثر املاح موجود است. در سیستم مویرگی با توسعه سطح تراوش، ناحیه خیس شده نیز افزایش می یابد و ریشه ها دیگر به یک نقطه هجوم نبرده و با توجه به جنس و استحکام سنگ ها، جوندگان نمی توانند آسیبی برسانند و تراوش دائمی آب با دبی پایین باعث کاهش هدرروی عمقی آب می گردد.

با توجه به حالت متخلخل این سنگ ها، جریان مداوم و سطح گسترده خروج آب، امکان خشک شدن آب در داخل سنگ و باقی گذاشتن املاح، کاهش یافته و در این سیستم گرفتگی به حداقل می رسد.

نکته دیگر، قابلیت ذخیره آب در داخل سنگ است که در صورت قطع شدن آبیاری تا مدتی آب می تواند به بیرون تراوش یافته و در اختیار گیاه قرار بگیرد و در آخر این سامانه نیز مانند سایر روش های آبیاری، قابلیت اتصال به سیستم هوشمند را دارد که می تواند باعث ارتقای این عملکرد و افزایش بهره وری آن گردد.

مطالعه فناورانه

با وجود برشمردن مزایای بسیار برای آبیاری مویرگی و تحقق بعضی از آنها در مزارع، به علت نو بودن، همچنان احتیاج است که عملکرد آن در شرایط گوناگون مورد آنالیز و ارزیابی قرار بگیرد.

سازگاری با احتیاج گیاهان مختلف، عملکرد در خاک های متنوع، کارایی و دوام در آب با کیفیت پایین، امکان توزیع کود در زمان مورداحتیاج گیاه و ارزیابی مالی، از جمله معیارهایی هستند که یک سامانه آبیاری باید پیش از توسعه همه جانبه و عمومی شدن با آنها سنجیده شده و در صورت لزوم، اصلاحاتی در سیستم آن ها ایجاد گردد.

در این جهت، کارگروه توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش دارد با حمایت های مادی و معنوی خود، مسائل پیش روی این طرح و طرح های مشابه ارائه شده در حوزه صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی را حل نموده و زمینه را برای توسعه فناورانه و نوآورانه فراهم نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1411

به "تور قطر ارزان: راهکاری نوین برای برطرف مشکل هدررفت آب در کشاورزی ، آبیاری مویرگی جایگزینی مناسب برای آبیاری قطره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر ارزان: راهکاری نوین برای برطرف مشکل هدررفت آب در کشاورزی ، آبیاری مویرگی جایگزینی مناسب برای آبیاری قطره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید