ایران در پی همسر خارجی برای امید ، تک درنای سیبری

به گزارش بازی های اندروید، خبرنگاران: علی سلاجقه معاون رئیس جمهور بعلاوه در خصوص تک درنای سیبری که همه ساله برای زمستان گذرانی وارد مازندران می گردد، گفت: سال جاری نیز این درنا چون سال های گذشته وارد ایران شد و در تالاب ها آمد و شد دارد؛ در پی رایزنی با کشورهایی هستیم که جفت این درنا را دارند.

ایران در پی همسر خارجی برای امید ، تک درنای سیبری

به گزارش خبرنگاران ؛ امید تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری، 2روز زودتر نسبت به سال گذشته صبح روز پنجشنبه پنجم آبان ماه برای زمستانگذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.

درنای امید هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان وآذربایجان به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستانگذرانی می نماید.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با یاری جوامع محلی و بومیان منطقه و باتوجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده ای در خطرانقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می نماید.

درنای امید 14 سال است که بصورت تنها و انفرادی مهاجرت می نماید. امید سال گذشته هفت آبان ماه 1400در تالاب فریدونکنار فرود آمد و پس از 131 روز زمستان گذرانی دراین تالاب در تاریخ 17 اسفندماه 1400 به سیبری بازگشت.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی ‘گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ‘ شناخته می گردد ؛ پرنده ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از 2 متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می گردد. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد .

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه به جای مانده از این گونه است ، تابستان را در شرق سیبری زادآوری نموده و برای زمستان گذرانی به شرق چین می رود . از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه به جای مانده است . زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ‘ پویانگ ‘ در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 500 هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1680

به "ایران در پی همسر خارجی برای امید ، تک درنای سیبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در پی همسر خارجی برای امید ، تک درنای سیبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید