این قله ها با تهران فاصله چندانی ندارند، اینجا باید دست به عصا شوید

به گزارش بازی های اندروید، مهدیه تقوی راد - صعود به کوه، یکی از منحصر به فردترین و هیجان انگیزترین تجربه هایی است که هر فردی می تواند در زندگی اش داشته باشد؛ تجربه ای که شاید بعضی در زندگی یک بار فقط آن را امتحان نموده باشند و در مقابل بعضی هر هفته با فتح قله ها اوقاتشان را سپری نمایند.

این قله ها با تهران فاصله چندانی ندارند، اینجا باید دست به عصا شوید

خبرنگاران - مهدیه تقوی راد: برای آن دسته از افرادی که شناخت کمتری از کوه و کوهپیمایی دارند، مطالب پیش رو یاری می نماید تا مقاصد سنگی را متناسب با شرایط جسمی، آمادگی بدنی و راه های دسترسی اش انتخاب نمایند. در استان تهران ارتفاعات متعدد منشعب از رشته کوه البرز مرکزی وجود دارد که می تواند محل خوبی برای کوهپیمایی باشد؛ قله هایی که وجه اشتراک صعود همه آنها رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن یک راهنما در مسیر است.

کوه پرسون(سیاهچال)

یکی از قله های زیبای البرز مرکزی، در منطقه لواسان است که به طور معمول از روستای افجه صعود می گردد. پرسون نام اصیل دخترانه ایرانی به معنای خرمن ماه است. قله پرسون به سبب ارتفاع زیاد و برف گیر بودن، دارای پوشش گیاهی نسبتا انبوه و متنوعی است و انواع گیاهان گلپر، گزنه، خار، گون، آویشن در دامنه هایش می رویند و از چراگاه ها و مراتع مهم منطقه محسوب می گردد. در این منطقه می توان شاهد زیست گونه های جانوری همانند کل، بز، گرگ، روباه و پرندگانی مثل بلدرچین وحشی، سینه سرخ، عقاب و کبک بود.

موقعیت: لواسان، روستای افجه

  • ارتفاع:3220 متر
  • پناهگاه: ندارد
  • درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها و نیمه حرفه ای ها
  • صعود با یاری راهنما: دارد

راه های صعود: مسیر اصلی از سمت شرق دشت هویج از کنار دره ای به سمت بالا ارتفاع می گیرد. راه دیگر صعود به قله نیز قبل از رسیدن به دشت هویج قرار گرفته است. در اینجا باید در جهت شرقی برای رسیدن به یال قله اندار و سپس یال قله پرسون تغییر جهت دهید. راه دیگر به وسیله روستای برگ دنیا است. انتهای جاده یک پاکوب از سمت راست، شما را مستقیما به گردنه سل می رساند. مسیر پاکوب در ادامه به سمت دره اندار سرازیر می گردد. در اینجا با جدا شدن از پاکوب، از سمت چپ مسیر یال را به سوی خطالرأس ادامه دهید.

قله ریزان

این قله روی خط الراسی شامل 5 قله اندار، پرسون، ریزان، آتشکوه و ساکا است که در مرکز آن قابل تشخیص است. این خط الرأس همانند دیواری نعلی شکل دور تا دور منطقه دشت هویج یا به عبارت محلی آن دشت گرچان کشیده شده است. در این منطقه، پوشش گیاهانی همانند گلپر، گزنه، خار، گون، آویشن و بابونه و جانورانی از قبیل کل، بز، خرس، روباه، بلدرچین وحشی، سینه سرخ، عقاب طالیی و کبک را مشاهده می کنید.

  • موقعیت:لواسان، روستای افجه
  • ارتفاع:3570 متر
  • پناهگاه: ندارد
  • درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها (به جز فصل زمستان)
  • صعود با یاری راهنما: دارد

راههای صعود: راه اصلی و نزدیکترین مسیر به قله از دشت هویج است. باید داخل روستای برگ دنیا در مسیر آبشار حرکت کنید و در امتداد از سمت راست وارد مسیر یال شوید. در مسیر یال راه مالرو و پاکوب خوبی وجود دارد که حدود 2 ساعت بعد شما را به گردنه اندار می رساند. از روی گردنه به چپ پیچیده و ارتفاع بگیرید تا به خط الرأس برسید. از آنجا با ادامه مسیر حدود یک ساعت بعد به قله پرسون می رسید.

قله جانستون

در فصل تابستان دمای این قله به طور تقریبی 3 تا 5 درجه از قله توچال خنک تر و بهتر است. لباس مناسب همراه خود داشته باشید. برترین فصل صعود به این قله برای افراد مبتدی از اوایل خردادماه تا اواسط آبان ماه همراه با راهنماست. در این منطقه پوشش گیاهی متنوعی همانند گلپر، تره کوهی، پونه و ... انواع جانوران و پرندگانی مثل کل، بز، خرس، عقاب طلایی، کبک و ... را مشاهده می کنید. یکی از دیدنی های معروف دشت جانستون هم، غارهای دست کندی بیوک آقاست که درون صخره ها ساخته شده اند.

  • موقعیت: فشم، روستای آبنیک
  • ارتفاع: 3950 متر
  • پناهگاه: ندارد
  • درجه سختی مسیر: میانه، مناسب مبتدی ها و نیمه حرفه ای ها
  • صعود با یاری راهنما: دارد

راههای صعود: مسیر جنوبی، مسیر نرمال صعود این قله است. در انتهای دشت، از سمت چپ غار بیوک آقا شروع شده، سپس به وسیله گردنه ای که از میان سنگ ها، صخره ها و برف چال های فصلی می گذرد، به قله می رسید.

مسیر شرقی، از مسیر یال زمستانی بعد از گذر از تنگه آبنیک و ابتدای دشت جانستون شروع می گردد. مسیر غربی که از همان دره شرقی و انتهای دشت (مسیرصعود به خرسنگ) شروع می گردد، طولانی است.

قله سرکچال

خط الرأس سرکچال شامل 3 قله است که روی یک خط الرأس شرقی - غربی، در شمال شمشک و بعلاوه روستای روته قرار گرفته و از محبوب ترین قله های البرز مرکزی است. پوشش گیاهی این منطقه شامل گیاهانی همانند اورس، گردو، چنار، سماق، شیرخشت، دغدغک، زالزالک، ولیک، بادام وحشی و زرشک و گیاهان کوهی مانند گلپر، ریواس، قارچ، والک، سیرک، خاکشیر، آویشن، پرسیاوشان، کما، انواع لاله ها، شقایق و زنبق است. در این مسیر، حیواناتی همانند روباه، گرگ، قوچ و میش را میتوان مشاهده کرد.

  • موقعیت: فشم، روستای شمشک
  • ارتفاع: سرکچال یک 4210 متر، سرکچال دو 4152 متر و سرکچال سه 4124 متر
  • پناهگاه: دارد
  • درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها
  • صعود با یاری راهنما: دارد

راههای صعود: بیشتر تردد، از شمشک (جبهه جنوبی) با ارتفاع بیش از 2700متر انجام می گردد که بعد از جانپناهی در ارتفاع 3400متری به قله سرکچال یک میرسید. برای صعود از مسیر غربی باید از گردنه دیزین به سمت قله کلون بستک بروید. برای صعود از مسیر شرقی هم در روستای لالون، ابتدا به قله شانه شرقی بروید و سپس به قله های سرکچال سه، دو و یک می رسید.

کلون بستک

بعضی از افراد برای این کوه از ترکیب کلوم بستک هم استفاده می نمایند که با توجه به آنالیز منابع موجود درباره اینجا، واژه کلوم بستک اشتباه بوده و کلون در فرهنگ مشخص، قفل چوبی قدیمی معنا شده است. اینجا یکی از در دسترس ترین قله های موجود در رشته کوه البرز مرکزی است که به علت شرایط خاص منطقه، صعود به این قله در فصل زمستان به علت خطر احتمالی ریزش بهمن در جاده شمشک به دیزین سخت است و معموال مسیر بسته می گردد و برترین زمان بازدید همین روزهاست.

  • موقعیت: شمال منطقه دربند سر، نزدیک دیزین
  • ارتفاع:4180 متر
  • پناهگاه: ندارد
  • درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها و حرفه ای ها
  • صعود با یاری راهنما: برای افراد مبتدی به راهنما احتیاج دارد

راههای صعود: مسیر گردنه دیزین به قله یا یال جنوبی، پررفت و آمدترین مسیر و کوتاهترین راه است. این مسیر از گردنه دیزین و محل ایستگاه مخابرات که یک پاکوب وجود دارد، شروع می گردد و به وسیله یال جنوب به سمت قله امتداد می یابد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1806

به "این قله ها با تهران فاصله چندانی ندارند، اینجا باید دست به عصا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قله ها با تهران فاصله چندانی ندارند، اینجا باید دست به عصا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید