برقراری روابط بین المللی علمی برای کشور فواید زیادی دارد

به گزارش بازی های اندروید، خبرنگاران/خراسان رضوی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برقراری روابط و استفاده از ظرفیت بین المللی علمی وجهه بالایی برای کشورمان به همراه دارد، گفت: ارتقای وجهه علمی بین المللی کشور بسیار باارزش است.

برقراری روابط بین المللی علمی برای کشور فواید زیادی دارد

دکتر مجید غیور مبرهن امروز، 10 آبان، در نشست خبری در مورد ایجاد مرکز بین المللی نوع 2 یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه جلب همکاری های بین المللی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، اظهار کرد: افتتاح دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نتیجه یک کار جمعی بوده که هشت سال زمان برده است تا بتوانیم مصوبه یونسکو را از پاریس اخذ کنیم.

وی اضافه نمود: از آنجایی که این تفاهم نامه بین دولت جمهوری اسلامی و مرکز یونسکو به امضا می رسید، در نتیجه احتیاج به طی تشریفات قانونی در کشور داشت و این فرایند نیز چند سالی زمان برد. در حال حاضر ما آماده آغاز بخشی از فعالیت ها در این مرکز هستیم و کوشش مان این است که عموما در حوزه های علوم پزشکی و تغذیه انسانی بتوانیم دستاوردهای بین المللی و ملی داشته باشیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سازمان یونسکو بعد از بازدید و ارزیابی های بسیار ما را به عنوان یک مرکز شاخص شناخت؛ این در حالی است که ما مدام در مقایسه با کشورهای همسایه بودیم و با وجود اینکه رقبای زیادی در کشورهای همسایه داشتیم لیکن توانستیم در این رقابت پیروز شویم. این نشانگر بعد علمی بالای کشور ماست.

وی با بیان اینکه این مرکز می تواند به عنوان پل ارتباطی بین سازمان بهداشت جهانی و یونسکو باشد، گفت: مزیت بعدی راه اندازی این مجموعه پیشبرد فعالیت های علمی با همکاری یونسکو است. این مرکز اولین مرکزی است که از این پتانسیل علمی استفاده می نماید و بیشتر به علوم پایه می پردازد. این مرکز می تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد و با وجود اینکه به عنوان مرکزی که فعالیت بالینی انجام می دهد، معرفی شده اما می تواند پژوهش عملی نیز داشته باشد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه نمود: مرکز یونسکو پاریس با کشورهای دیگر در قالب 2 مدل از مراکز علمی همکاری می نماید. مراکز نوع یک مراکزی است که یونسکو در آن کشور مستقر می نماید، هزینه هایش را پرداخت می نماید، امتیازاتی را نیز به آن ارائه می دهد لیکن گردانندگان مرکز بایستی طبق چارچوب ضوابط یونسکو در آن کشور در این مراکز فعالیت نمایند؛ به عبارتی در مرکز نوع اول کشور اندازه فقط فضا را در اختیار یونسکو قرار می دهد و آن ها آن را مدیریت می نمایند اما مراکز درجه 2 مرکزی است که کشورهای مختلف با توجه به پتانسیلی که دارند، برای راه اندازی آن درخواست می دهند. در این مدل کشور میزبان کارکنان خود را در اختیار دارد و از استقلال بیشتری برخوردار است. مزیت دیگر راه اندازی این مراکز این است که برای کشورهای متقاضی آورده بیشتری نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه دنبال شکل دهی شهر بدون دخانیات و دانشگاه بدون دخانیات هستیم، گفت: با ایجاد شهر بدون دخانیات می توان در کنار مرکز یونسکو آورده خوبی برای کشور داشت. در سازمان بهداشت جهانی پروتکلی وجود دارد که چهار شهر مذهبی جهان یعنی مکه، مدینه، مشهد و قم را به عنوان شهر بدون دخانیات در نظر دارد. این پروژه قرار بود در بهمن ماه سال 1398 در مشهد انجام گردد ولی انجام آن به تاخیر افتاد. بعلاوه دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که شعار دانشگاه بدون دخانیات را عملی نموده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز قرار است دومین دانشگاه بدون دخانیات در سطح کشور باشد.

غیور مبرهن گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد طرح ها و پروژه های پژوهشی کلانی در دستور کار دارد که داده های به دست آمده از این پروژه ها به شبکه داده های کشور و منطقه متصل خواهد شد. جمع آوری این داده ها می تواند در آینده اتفاقات خوبی را رقم بزند؛ به طور مثال اینکه تبادل داده های مربوط به اینکه چه عواملی مسائل قلبی عروقی را افزایش داده اهمیت زیادی در حل چنین مسئله ای دارد. در سال های آینده نیز پروژه های خوبی رقم خواهیم زد که این پروژه ها فواید کاربردی در سطح ملی خواهد داشت.

وی اضافه نمود: البته از پژوهش های علمی در کشور حمایت اقتصادی خوبی صورت نمی گیرد؛ این در حالی است که بسیاری از مراکز در جهان حمایت خوبی از ایده های نوین و خوب دارند. مشکل ما این است که مثلا نمی توانیم دستگاه مورد احتیاج فعالیت های علمی را خریداری کنیم؛ در حالی که با همکاری با سازمان های بین المللی می توان جلوی اثرگذاری تحریم های علمی را گرفت.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام نمود: با انجام پروژه های کلان می توان بخشی از مسائل را برطرف کرد و به سمت حمایت ویژه از پژوهشگران و جذب آن ها براساس اولویت اقدام کرد. امیدواریم بتوانیم تعداد اعضای هیات علمی جوان را افزایش داده و در راستا کارآفرینی و اشتغال زایی حرکت کنیم. در حال حاضر 36 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که در قالب سه پژوهشکده عمده دسته بندی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1405

به "برقراری روابط بین المللی علمی برای کشور فواید زیادی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری روابط بین المللی علمی برای کشور فواید زیادی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید