فراوری ماده ضدعفونی کننده از آب، هوا و برق

به گزارش بازی های اندروید، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، مواد ضدعفونی کننده در حوزه های مختلف مانند پزشکی بسیار ضروری هستند اما با این وجود ارسال آنها به دهکده ها و شهرهایی در کشورهای در حال توسعه کار مسئله ای است.

فراوری ماده ضدعفونی کننده از آب، هوا و برق

اما به نظر می رسد به زودی با استفاده از الکتریسیته، آب و هوا بتوان پراکسید هیدروژن با قابلیت از بین بردن جرم ها را در محل فراوری کرد.

پراکسید هیدروژن که در اصل فقط از آب و یک اتم اضافی اکسیژن تشکیل شده، در صنایع مختلف به عنوان یک ماده آنتی باکتریال استفاده می گردد.

در فرمولاسیون خانگی معمول، آن را با آب معمولی با غلظت 3 درصد H2O2 تا 97 درصد آب مخلوط می نمایند. این بدان معنی است که حمل و نقل آن فضای زیادی را دربر می گیرد و سنگین است. البته این ماده گاهی خیلی غلیظ است اما بعدا واکنش پذیر می گردد و در نتیجه ناامن است و حمل و نقل آن احتیاجمند فرایند ویژه ای است.

هم اکنون فراوری H2O2 در مناطق دور افتاده راه حلی جایگزین برای دسترسی به این ماده ضدعفونی نماینده است. فرآیند فراوری به طور معمول در کارخانه های بزرگ شیمیایی انجام می گردد. در این کارخانه ها به ذخایر انبوه متان به عنوان منبع هیدروژن احتیاج است. با توجه به این محدودیت، دانشمندان در MIT تکنیک جدیدی را توسعه داده اند که می توان ماده مذکور را در یک مجموعه کامپکت و قابل حمل فراوری کرد.

البته این فرایند احتیاجمند الکتریسیته است اما مقدار انرژی مورد احتیاج برای آن بسیار اندک است و می توان آن را از منابع تجدیدپذیر مانند پنل های خورشیدی یا توربین های بادی تامین کرد.

در این روش از جریان الکتریسیته برای فعال کردن یک الکترولیزر استفاده می گردد تا مولکول های آب را به هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند. اتم های هیدروژن با یک مولکول واسطه به نام آنتروکینون واکنش نشان می دهند و پیوند برقرار می نمایند. در مرحله بعد آنها به یک واحد جداگانه مملو از آب حاوی اکسیژن منتقل می شوند. اکسیژن از هوای اطراف به دست آمده است.

در مرحله بعد دو مولکول واسطه حامل اتم هیدروژن با مولکول های اکسیژن در آب ارتباط برقرار می نمایند و پراکسید هیدروژن به وجود می آورند.

هرچند غلظت این ماده چند زیاد نیست اما دانشمندان معتقدند می توان آن را افزایش داد. در این میان پس از ترکیب اکسیژن با اکسیژن دیگر، آنتروکینون نیز به حالت اولیه ذخیره می گردد. به این ترتیب می توان بارها از آن استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 6

به "فراوری ماده ضدعفونی کننده از آب، هوا و برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ماده ضدعفونی کننده از آب، هوا و برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید