صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) منتشر شد

به گزارش بازی های اندروید، صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) بر پایه داده های سامانه (ایرانداک)، در سال 2020 میلادی ویرایش و منتشر شد.

صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) منتشر شد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، تصمیم گیری و سیاست گذاری بر پایه شواهد از رویکرد های نوین در مدیریت علم، فناوری، و نوآوری است. تصمیم هایی که بر پایه شواهد و داده ها اتخاذ نشوند، به سرانجامی نرسیده و تنها هدررفت منابع را در پی خواهند داشت.

امروزه شمار بسیاری از شاخص ها در لایه های گوناگون (سازمانی، ملی، منطقه ای، و دنیای) پشتیبان چنین رویکردی هستند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در سامانة صندلی علم، فناوری، و نوآوری ایران در دنیا (نِما) در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR، صندلی کشور را در شاخص های کلیدی و دنیایِ علم، فناوری، و نوآوری بازنمایی می نماید. بر پایة داده های این سامانه، صندلی ایران در بیشتر شاخص های دنیای در سال 2020 میلادی بهبود یافته، در بعضی تغییر نکرده، و در بعضی نیز پایین آمده است.

نمای 2020 گزارش تفصیلی صندلی ایران را در نزدیک به 90 شاخص گوناگون دنیای علم، فناوری، و نوآوری در سال 2020 میلادی پوشش می دهد. این اثر دربردارنده هفت فصل است: صندلی پژوهشگران، صندلی مجله های علمی، صندلی مؤسسه ها در نظام های رتبه بندی کلی، صندلی مؤسسه ها در نظام های رتبه بندی موضوعی، صندلی مؤسسه ها در نظام های رتبه بندی وبگاه ها، شرایط ایران در نمایه های استنادی و صندلی ایران در رتبه بندی های علم، فناوری، و نوآوری.

بر پایة داده های نما، در سال 2020 میلادی شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در بیشتر نظام های فراگیر رتبه بندی دنیای افزایش یافته است (تایمز: 47 مؤسسه؛ شانگهای: 12 مؤسسه؛ کیو. اس. پنج مؤسسه؛ یورپ: 52 مؤسسه؛ لایدن: 36 مؤسسه؛ یومالتی رنک: 21 مؤسسه؛ تایوان: 12 مؤسسه؛ یو. اس. نیوز: 31 مؤسسه؛ دانشگاه های دنیا: 38 مؤسسه، سکیمگو: 157 مؤسسه؛ راوند: 11 مؤسسه؛ گرین متریک: 41 مؤسسه). شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های موضوعی رتبه بندی نیز افزایش یافته و بعضی از این مؤسسه ها در میان 100 مؤسسه و حتی 10 مؤسسة برتر دنیا هستند. در رتبه بندی های موضوعی شانگهای و یورپ هفت مؤسسه و در رتبه بندی های موضوعی تایوان و یو. اس. نیوز نیز نُه مؤسسة ایرانی در میان 100 مؤسسة برتر دنیا در زمینه های گوناگون علمی قرار گرفتند.

صندلی ایران در نمایه های استنادی دنیای نیز پیشرفت داشته است. شمار انتشارات ایران در نمایه نامه های استنادی دنیای، یعنی وب آو ساینس (واس) و اسکوپوس در سال 2020 میلادی افزایش یافته است. در سال 2020 میلادی، ایران در صندلی 15 دنیا و نخستِ منطقه در هر دو نمایه نامه از دیدگاه شمار انتشارات است. با اینکه ایران در چند سال گذشته تحریم بوده، ولی همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با کشور های دیگر بیشتر شده و اکنون بیش از 35 درصد از انتشارات ایران در نمایه نامۀ واس برون دادِ هم نویسندگی دنیای است.

ایران در شاخص آمادگی شبکه ای رشدی یک پله ای داشته و به صندلی 79 دنیا رسیده است. در ی و21: رتبه بندی نظام های ملی آموزش عالی صندلی ایران یک پله بهبود یافته و اکنون در رتبه 47 دنیا و چهار منطقه است.

لازم به ذکر است که گزارش نزدیک به 90 شاخص برای پایش علم، فناوری، و نوآوری در کتاب نمای 2020: صندلی علم، فناوری، و نوآوری ایران در دنیا در سال 2020 میلادی گردآوری شده اند. نسخة الکترونیکی تمام متن این اثر در پیوند b2n.ir/Nema2020 و گزیده برای مدیران در پیوند B2N.IR/SN2020 در دسترس همگان قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1378

به "صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید