جنگ استایل در پرچمداران برقی!

به گزارش بازی های اندروید، در این مقاله ما بیشتر این دو خودرو را از بعد طراحی و استایل مورد آنالیز قرار می دهیم. اما در ابتدا بحثی که من می خواهم در اینجا مطرح کنم در مورد طراحی و ایده های مفهومی ارائه شده در این دو محصول هستند.

جنگ استایل در پرچمداران برقی!

وقتی ما صحبت از خودروی برقی تمام عیار می کنیم، دیگر به طور کلی پلتفورم خودرو باید تغییر اساسی داشته باشند، به نحوی که با قرار دادن باتری ها مابین دو محور در کف خودرو، نبود مخزن سوخت، کوچکتر شدن فضای مورد احتیاج برای قرار گرفتن محل موتورهای الکتریکی، نبود فضا برای جعبه دنده خودرو، دیگر دست طراحان در طول خودرو و فضای داخلی بیشتر باز می گردد و از آنجایی که کف خودرو باید بین 15 تا 20 سانتیمتر با محل باتری اشغال گردد در ارتفاع هم محدودیت داریم.

از نگاه طراحانه خودروهای برقی دیگر نباید شبیه خودروهای بنزینی باشند و از نظر استایل باید تغییرات بنیادی، ولی مطلوب در بدنه خودرو را ببینیم. با در نظر گرفتن این اصل، با تماشا خودروی کانسپت تسلا که در سال 2009 ارائه شده بود، اعتقاد من این است که خودرو از نظر مفهوم و شباهت های فرمی به خودروهای بنزین سوز دارد و به این معنی که در اوسط تا اواخر دههٔ 2000 توسعه می یابد و ما هنوز طرحی مشابه خودروهای امروزی در فراوری داریم. البته تغییراتی نسبت به کانسپت داشته است، مثلاً حذف قطعات کرومی که بیشتر موردپسند افراد بازنشسته است و تبدیل آن به قطعات کروم مشکی که امروزی تر هستند و حس مدرن تری دارند استایل خودرو را بهتر از نمونه کانسپت نموده است.

قبلی 1 از 4 بعدی

در نمای جلو، چیزی که شبیه جلوپنجره تیره رنگ است در بدنه ادغام شده که خصیصه خودروی الکتریکی را بیان می نماید، اما در نمای عقب چراغ های خطر عقب کمی در نمونه فراوریی کوچک تر شده اند، اما به طور کل می توان بیان نمود که این خودرو به قدری در سال 2009خوب طراحی شده که باز هم در مدل 2021 نمونهٔ فراوریی تمام خصوصیات استایلی را به ارث برده است.

به طور کلی، فلسفهٔ استایلی خودروی تسلا مانند محصولات اپل است، یعنی سادگی و محافظه کاری در بخش استایل. به همین دلیل ممکن است که متوجه گرد پیری بر روی استایل کمی خسته کننده تسلا شده باشید. در سوی دیگر، پورشه تایکان از نظر استایل دقیقاً همان چیزی است که از یک خودروی الکتریکی انتظار داریم. اگر به یاد داشته باشید پورشه خودروی مفهومی در سال 2015 ارائه کرد که نام آن Mission E که فکر همه را به خود مشغول کرد زیرا بسیار بهتر از پورشه پانامرا طراحی و ساخته پرداخته شده بود. این مدل کانسپت، اساس و پایهٔ ساخت خودروی پورشه تایکان محسوب می گردد، اما تغییراتی که در نمونهٔ فراوری انبوه این خودرو صورت گرفت کمی ناامیدکننده است.

در نمونهٔ کانسپت ستون های B حذف شده اند و درب ها عقب به صورت برعکس باز می شوند، ما نمیدانیم این کانسپت حذف ستون B، چه زمانی عملی می گردد؟ اما میدانیم که در نمونه فراوریی ستون B که گویا خیلی مهندسان مکانیک به بودن آن اعتقاد دارند، باز هم مثل خار در گلو وجود دارد! اما نسبت به خودروی تسلا، پورشه تایکان طرحی آینده بینانه تر و جسورانه تری را دارد.

قبلی 1 از 3 بعدی

در نمای جلو، نمونهٔ کانسپت دماغه تا تایر بلند تری نسبت به تایکان دارد (خواسته و ناخواسته این مدل پورشه در ناحیه بغل چراغ های جلو، فرم چشمان یوزپلنگ ایرانی را اجرا نموده اند که این موضوع این روزها در محافل کشورمان از طرف خودروسازان کشورمان مطرح شده است و نقل طنز میان کامنت های مردم شده است).

بعلاوه، حجم کلی خودرو ترکیب خطوط موشن لاین و پویاتری دارد. جلو پنجره تهاجمی تر است و تاکید خاصی روی برجستگی حجم فضای گلگیر های جلو شده است که آن را بیشتر شبیه خودروهای مسابقه ای لمان می نماید. اما در نمونه فراوریی تایکان خطوط گلگیر کمی سنتی تر است و نیم نگاهی به خودروهای کلاسیک پورشه مثل 911 و پانامرا دارد.

ناحیه شولدر لاین انحنای بیشتری به داخل دارد، به طور کل استایل آن شبیه مرد خوش اندام عضله ای است که لباس چسبناک فضایی به تن دارد، اما در همین ناحیه در خودروی پورشه تایکان سعی شده کمی سنتی تر برخورد گردد. در ناحیهٔ چرخ ها و رینگ ها هم در نمونه کانسپت Mission E، قاب دور چرخ ها گودی بیشتر دارد که با ترکیب پره های بیشتر رینگ زیبایی چشمگیری را به بیننده القا می نماید. در عقب خودرو نیز در ناحیه دیفیوزر نمونه کانسپت، خطوط به نرمی به سمت بالا راهنمایی شده اند و ترکیب زیباتری نسبت به پورشه تایکان دارد.

تسلا سعی نموده که نسبت های طلایی خودرو را در نمونه کانسپت حفظ کند، اما در همان سال اولیه ارائه کمی پیر بوده و طرح خسته ای دارد. خودروی تسلا در نگاه اول بیننده را یاد خودروهای آستون مارتین می اندازد، این بستگی به سلیقهٔ خریدار دارد که چه نوع استایلی را انتخاب کند، هرچند استایل کلی تسلا مدل S خوب و قابل تحمل است، اما از حق نگذریم فرم چراغ های عقب آن بدون هیچ تغییری همچنان مزخرف و قدیمی است.

ما همواره انتظار داشتیم که کمی به روزرسانی استایلی در ترکیب چراغ های عقب آن مشاهده می کردیم، اما گویا تسلا با کمی دست پاچه ای و عجله تکمیل شده است! مخصوصاً فضای داخلی که با در نظر گرفتن مسئله تعهد به مکتب مینیمالیزی، سادگی بیش از حد آن آدم را یاد وان حمام و جکوزی های پیش ساخته می اندازد.

باز هم تاکید می کنم که خرید این دو محصول بسته به سلیقه شخصی شما دارد، در جایی که خودروی پورشه تایکان با استایل و ترکیب زیبای داخلی و خارجی به خوبی دلبری می نماید، اما عقل هشدار می دهد که قدرت بیشتر، برد مسافتی بالاتر، و قیمت پایین تر تسلا، همواره می تواند وسوسه این انتخاب را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر خانوادگی حرکت می کنید و فضای بیشتر داخلی برایتان مهم است، و اگر مسافت های طولانی تری بین شهرها در تردد هستید، حتماً خودروی تسلا را انتخاب کنید. اگر شور و حال جوانی دارید، می خواهید بیشتر در دایره دید افراد باشید و گشت و گذارهای شما بیشتر در طول روز و در داخل شهر است، فکر می کنم انتخاب پورشه تایکان می تواند نیارهای شما را رفع کند.

در کلام آخر، از دید من ای کاش مهندسان آلمانی و آمریکایی یک محصول مشترک برای فراوری می زدند که هم زیبایی و عملکرد پورشه را داشت و هم تکنولوژی بالای باتری سازی، برد مسافتی و قدرت تسلا!

آگهی های خرید و فروش پورشه

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1621

به "جنگ استایل در پرچمداران برقی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ استایل در پرچمداران برقی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید