زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد

به گزارش بازی های اندروید، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد.

زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد

هفته دولت بهانه ای شد تا با محمد آیینی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت و گو کنیم.

او تغییر ادبیات و گفتمان دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در موضوع نوسازی بافتهای فرسوده را از دولت محوری به سمت مردمی سازی از اقداماتی دانست که در پیشرفت برنامه های بازآفرینی بسیار موثر بوده است. به گفته آیینی، نوسازی بدون حضور مردم قابل انجام نیست. او بیان می نماید: در فراوری مسکن در بافتهای فرسوده از 146 هزار واحد عبور کردیم. بعلاوه 585 پروژه خدماتی را به مرحله تکمیل رساندیم. حدود 660 پروژه هم در امسال در دستور کار قرار داده ایم.

متن گفت و گو با محمد آیینی را پیرامون اینکه زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد، در ادامه می خوانید:

برنامه و افق پیش روی دولت برای افزایش تعداد خانه های مقاوم چیست؟

در حال حاضر 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور وجود دارد که حدود 20 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. واحدهای ناپایدار نیز حدود 48 یا 47 درصد از کل تعداد واحدهای واقع در بافتهای فرسوده را تشکیل می دهد. در برنامه هفتم قصد داریم این عدد را به 40 درصد برسانیم. تحقق این موضوع می تواند نگرانی از حوادث ساختمانی و بلایای طبیعی را تا حدودی کاهش دهد. علاوه بر آن به وسیله نوسازی و بهسازی، سالیانه 100 هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده فراوری خواهد شد که به عرضه مسکن در کشور یاری می نماید.

اقدامات گذشته که ناظر بر این بود تا دولت و شهرداری مداخله مستقیم داشته باشند نتیجه ای در بر نداشته بلکه آنچه باعث ایجاد تحول می گردد پای کار آمدن خود مردم است. در بحث نوسازی نیازمند ایجاد یک هم افزایی و همدلی هستیم. کسانی که در خانه های لرزان و فرسوده ساکن هستند، مالکان، سازندگان، سرمایه گذاران، شهرداری ها، نظام مهندسی، دولت، بانک ها و مجموعه ای از عوامل که پای کار بیایند میتوان تحولی جدی در نوسازی بافت های فرسوده انجام داد.

کارشناسان معتقدند با انباشت تقاضا در بخش مسکن و کم کاری در نوسازی بافت های فرسوده مواجهیم. می توانید آماری از عملکرد دولت گذشته ارائه دهید؟

طبق آمار در طول هشت سال فعالیت دولت قبل میانه نوسازی به 40 هزار واحد رسیده بود. ما برای آنکه جهشی در این بخش ایجاد کنیم تصمیم گرفتیم جذابیت سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده را افزایش دهیم. در این خصوص سال گذشته بسته های تشویقی را ابلاغ کردیم.

خوشبختانه پس از ارائه بسته 19 بندی تشویقی در سال اول توانستیم نتیجه خوبی بگیریم و آمار نوسازی رشد قابل توجهی داشته است. عددی که طی هشت سال دولت قبل به طور میانه سالیانه 40 هزار واحد بود در سال 1400 به 61 هزار واحد و سال 1401 به 65 هزار واحد رسید. در چهار ماهه امسال هم شاهد صدور بیش از 20 هزار پروانه در بافتهای فرسوده هستیم که در مقایسه با چهار ماهه ابتدای سال گذشته رشد 40 درصد را نشان می دهد.

چالش هایی که در نوسازی منطقه ها هدف بازآفرینی وجود دارد چیست؟

درخصوص بیمه های تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی دچار چالش هایی هستیم. با این حال نوسازی نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد داشته که ناشی از رویکرد و سیاست اصولی در دولت سیزدهم مبنی بر پای کار آوردن مردم است. در کنار آن از شهرداری ها به عنوان شرکای راهبردی یاری گرفتیم. انشاءالله با حل شدن مساله بیمه تامین اجتماعی که افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته و بحث همراهی و همکاری بانک ها امسال شاهد جهش در بحث نوسازی باشیم و رکورد سال گذشته را بشکنیم.

در مورد تامین خدمات و زیرساخت ها در بافتهای فرسوده و حاشیه ای چه اقداماتی انجام شده است؟

در بحث محرومیت زدایی و افزایش سطح خدمات اعم از زیربنایی و روبنایی در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری شامل بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای، برنامه های متنوعی را در حال انجام داریم. فاصله معناداری درخصوص تامین خدمات در بافت های ناکارآمد نسبت به میانه شهرها وجود دارد. اراده دولت سیزدهم این است که این فاصله به حداقل ممکن برسد و در تامین خدمات به میانه منطقه ها شهری دست پیدا کنیم.

سال گذشته پیروز شدیم بیش از 585 پروژه را به مرحله تکمیل برسانیم و در اختیار مردم قرار دهیم. حدود 660 پروژه هم در امسال در دستور کار قرار داده ایم که انشاءالله تا خاتمه سال به بهره برداری می رسانیم. این طرح ها شامل طرح های آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی، انتظامی و غیره است.

یک کار شاخص که در این دولت در دستور کار نهاده شد بحث بهسازی و آسفالت معابر خاکی است. متاسفانه بیش از 60 درصد معابر در محلات هدف بازآفرینی، خاکی است. با توجه خوب دولت بیش از 2100 کیلومتر از این معابر، بهسازی و آسفالت شد. با همکاری و همراهی سایر بخش ها قصد داریم تا خاتمه دولت، هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی وجود نداشته باشد.

برای ایجاد اشتغال در منطقه ها محروم و حاشیه ای چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه توانمندسازی و اشتغالزایی در بافت های ناکارآمد کارهای ویژه و خوبی انجام شده که رشد قابل توجهی نسبت به دوره های قبل داشته است. هر کدام از این پروژه ها و طرح ها که دولت سیزدهم در محلات هدف بازآفرینی شهری شامل نوسازی مسکن، تامین خدمات، بهسازی معابر و آسفالت معابر خاکی انجام داده می تواند یک خبر باشد که به اطلاع مردم برسد. این اطلاع رسانی صادقانه می تواند در مردم ایجاد امید کند.

به تازگی دولت تسهیلاتی را برای بازسازی خانه های تاریخی اختصاص داده، در این زمینه شرح می دهید؟

یکی از خدماتی که در امسال به خاتمه رسید تعریف سرفصل تازه در سیستم بانکی کشور برای اعطای وام بازسازی و مقاوم سازی خانه های تاریخی بود. این موضوع تازهی است که در گذشته وجود نداشت. پیشنهادی به شورای پول و اعتبار دادیم که مصوب شد. در حال حاضر 80 درصد سقف تسهیلات نوسازی به بازسازی و مقاوم سازی خانه های تاریخی اختصاص می یابد. عددی که امسال برای تهران اعلام شد 360 میلیون تومان است. در کلانشهرها 320 میلیون تومان، در سایر شهرها 280 میلیون تومان و در روستاها نیز 200 میلیون تومان برای بازسازی بناهای با ارزش مسکونی اختصاص می یابد. این خدمت تازه در حال کارسازی است و مقدمات آن دارد فراهم می گردد.

یکی از اخباری که در ماههای اخیر درباره شائبه تخریب بافت تاریخی شیراز به گوش رسید، نگرانی هایی را ایجاد کرد. موضوع چیست؟

نگاه ما این است که بافتهای تاریخی دارای ارزش های تاریخی هستند و به همین علت باید به لحاظ معماری، شهرسازی و فرهنگی از آنها حفاظت گردد. رویکرد و راهبرد ما در بافت های تاریخی، تخریب و نوسازی نیست بلکه بازسازی و مقاوم سازی است. فضایی که ما به صورت عام برای واحدهای مسکونی در بافت های تاریخی از جمله شیراز فراهم نموده ایم گام بسیار بزرگی در حفظ این بناها است تا طی سالها و دهه های آینده پایدار باقی خواهند ماند.

درخصوص اخبار مربوط به بافت تاریخی شیراز در جریان جزییات کامل این موضوع قرار ندارم؛ چرا که یک موضوع محلی است اما طبق گزارش مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس این موضوع از اساس کذب دانسته شد. نگاه راه و شهرسازی، حمایت از بازسازی و حفظ آثار تاریخی است و این که بتوانیم زندگی را در بافت های تاریخی به جریان درآوریم.

در برنامه هفتم توسعه چه ظرفیت هایی برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد شده است؟

نگاه ما در برنامه هفتم توسعه این است که بعضی موانع و مسائل در قوانین و مقررات رفع گردد. پیشنهاداتی به نمایندگان مجلس داده شده و همراهی خوبی در این زمینه دیده می گردد. یکی از موضوعات مهعم این است که معاوضه واحدهای واقع در بافت های فرسوده با زمین یا واحدهای نوساز در قانون پنج ساله هفتم توسعه گنجانده گردد. علاوه بر آن پیشنهاد شد همه حمایت ها و مشوق ها و تخفیف های نهضت ملی مسکن به بافت های فرسوده نیز تسری پیدا کند. در واقع مجموعه حمایت هایی که از منطقه ها محروم صورت می گیرد در حوزه تخفیفات، هزینه ها، حمایت ها و معافیت های مالیاتی که وجود دارد به محلات بازآفرینی نیز داده گردد.

درخصوص کاهش مدت زمان صدور پروانه های ساختمانی باید شهرداری ها نقش ایفا نمایند. بعلاوه پیشنهادی مترقی را از نمایندگان مجلس دیدیم مبنی بر اینکه در یک محله که بیشتر مردم حاضر به نوسازی هستند اما عده معدودی حاضر به مشارکت نیستند، عدم حضور آنها مانع نوسازی نگردد؛ چرا که مساله جان مردم در میان است. این را به عنوان یک تکلیف قانونی پیش بینی کردند که در این موارد نوسازی انجام گردد.

علاوه بر آن پروژه هایی که حتی در خارج از محلات هدف بازآفرینی است ولی به منظور معوض یا پشتیبانی از نوسازی بافت های فرسوده اختصاص می یابد مشمول تمامی حمایت های نوسازی بافت های فرسوده گردد. این پیشنهاداتی است که نمایندگان مجلس داده اند که امیدواریم با تصویب آن در برنامه هفتم توسعه شاهد نقطه عطفی در موضوع بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1801

به "زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در خانه های احیا شده بافت فرسوده به جریان می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید