قرمزی مسجد چورس یکی از مساجد دیدنی آذربایجان غربی است

به گزارش بازی های اندروید، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، قرمزی مسجد چورس یکی از مساجد دیدنی آذربایجان غربی است.

قرمزی مسجد چورس یکی از مساجد دیدنی آذربایجان غربی است

در دوره صفویه شهرهای مرزی ایران به علت حمله های مکرر نظامیان عثمانی ارزش و اعتبار خود را از دست دادند و از آنجا که شهر خوی نیز در منطقه مرزی دو کشور واقع بود، ویران و مرکزیت آن به روستای چورس انتقال یافت. با رونق روستای چورس که امنیت و آبادی آن از زمان سلطان خان سوء باشی شروع و تا دوره ایوب خان و پسرش مرتضی قلی خان بزرگ ادامه یافت و با انعقاد معاهده قصر شیرین (ذهاب) در سال 1049 ه . ق، با صلح نسبی که میان دو کشور ایجاد شد، با رونق راههای تجاری قدیم چورس از این رونق مالی بهره ها برده و بناهایی در آن روستا ساخته شد که از بناهای زیبای آن دوره میتوان به مسجد چورس اشاره کرد.

قرمزی مسجد که به مسجد مرتضی قلی خان معروف بوده، بنایی است به طول و عرض 19 * 91 متر و با زیر بنایی به مساحت تقریبی 360 متر مربع، دارای چهار ستون سنگی در داخل مسجد که طاقها و گنبدهای مسجد بر روی این ستون ها راسخ است. ارتفاع هر ستون 2 متر و محیط ستون ها در پایین 60/2 و در بالای ستون 33/3 متر هست. ارتفاع سقف از کف مسجد در محل قوس هر ستون و دیوار 4 متر و در وسط گنبدها حدود 6 متر است. حجاری مختصری نیز که به ستون ها شکل یک گل را می دهد، دیده می گردد. طاق مقرنس مسجد از آجر پخته ساخته شده و دیوارهای ضخیم آن از درون از آجر قرمز شکل گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1724

به "قرمزی مسجد چورس یکی از مساجد دیدنی آذربایجان غربی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرمزی مسجد چورس یکی از مساجد دیدنی آذربایجان غربی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید