مالکان این خانه ها مشمول مالیات می شوند؛ فقط تا 15 شهریور مهلت دارید

به گزارش بازی های اندروید، دولت تا 15 شهریور ماه به مالکان واحدهای مسکونی فرصت داده تا خانه های خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات خانه های خالی می شوند.

مالکان این خانه ها مشمول مالیات می شوند؛ فقط تا 15 شهریور مهلت دارید

به گزارش خبرنگاران، دولت میخواهد در امسال 2000 میلیارد تومان از مالکان خانه های خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان می گویند که هدف، بالا بردن عایدیهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب می گردد.

قانون مالیات بر خانه های خالی از آذرماه 1399 تصویب شد اما به علت ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی، هنوز اجرای این قانون شکل جدی به خود نگرفته است. با این حال مسئولان دولتی در روزهای اخیر به مالکان خانه های خالی اعلام نموده اند که از 15 شهریورماه قانون مالیات بر خانه های خالی با قدرت وارد فاز اجرا خواهد شد.

در این خصوص خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خطاب به صاحبان خانه های خالی در شهر تهران و 48 شهر استان تهران گفته است: دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاههای خدمات رسان و... و. استفاده می نماید و پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه های لوکس اعمال خواهد شد. به صرف و صلاح موجران است که خانه هایشان را اجاره بدهند.

اسفندماه سال گذشته ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از ثبت اطلاعات ملکی بیش از 73 میلیون شخص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان اطلاع داد و گفت که شناسایی خانه های خالی در حال افزایش است و با اولویت دانه درشت ها این مالیات اخذ خواهد شد. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای لیست اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بیش از 100 و بین 50 تا 100 واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است.

طبق آمار سال 1395 حدود 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که حدود 500 هزار واحد آن در استان تهران است. چند روز پیش نیز اعلام شد که 65 هزار واحد مسکونی خالی در شهر تازه پردیس، 45 هزار واحد خالی و در حال ساخت در منطقه 22 تهران و 10 هزار واحد خالی متعلق به بانک ها و ادارات در استان تهران است. با توجه به این که مالیات خانه های خالی مشمول اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد، واحدهای متعلق به بانک ها و ادارات نیز هدف مالیات قرار می گیرند.

بر اساس قانون مالیات خانه های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می گردد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر عایدی اجاره به توضیح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1756

به "مالکان این خانه ها مشمول مالیات می شوند؛ فقط تا 15 شهریور مهلت دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکان این خانه ها مشمول مالیات می شوند؛ فقط تا 15 شهریور مهلت دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید