متاسفانه کیفیت آموزش فدای کمیت می گردد، شاید پاییز سخت تری در پیش داشته باشیم
به گزارش بازی های اندروید، وزیر بهداشت گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی، یکی از بزرگترین، مهمترین و اساسی ترین شوراهای آموزشی کشور در گروه علوم پزشکی و مجموعه ای سیاستگذار و تصمیم گیر عالی است که از این شورا، انتظاراتی دارم.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کالج های آمریکا بدون مدرک زبان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.
به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید نمکی در نود و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: سوالی که باید به مردم، دولت، حکومت، دانشجویان و داوطلبان تحصیل در علوم پزشکی پاسخ دهیم این است که چه کسی را با چه سطحی از مهارت، در طول چه دوره ای، با چه هزینه ای، توسط چه کسی، در کجا و برای کدام صندلی نظام ارائه خدمت، قرار است تربیت کنیم؟ و هنوز پاسخ این سوالات را در آموزش عالی علوم پزشکی کشور نگرفته ایم.
وی افزود: باید یکبار دیگر چشم های خودمان را بشوییم و جور دیگری ببینیم و احتیاجهای واقعی نظام ارائه خدمت در بخش های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش را واکاوی و ارزیابی کنیم. اگر روز اول در پذیرش رزیدنت پزشک خانواده و حتی پزشکی اجتماعی، با این عینک به مسائل ملی نگاه می کردیم، شاید تصمیمات دیگری می گرفتیم.
متاسفانه کیفیت آموزش فدای کمیت می گردد
وزیر بهداشت اعلام کرد: متاسفانه کیفیت آموزش فدای کمیت می گردد. در حال حاضر در خیلی از رشته هایی در مقاطع فلوشیپ، پی اچ دی و سایر مقاطع که پذیرش داریم، متاسفانه کیفیت آموزش فدای کمیت می گردد و این یک بحث بسیار جدی است که شورای آموزش پزشکی و تخصصی باید به آن بپردازد. ممکن است بگویید شوراهای دیگری هم در کشور وجود دارند که می توانند به این موضوع بپردازند اما معتقدم این شورا یکی از پر اهمیت ترین مجامعی است که باید به این امر مهم بپردازد.
توسعه بیش از حد تحصیلات تکمیلی
دکتر نمکی تاکید نمود: یکی از بلاهای نظام آموزشی و نظام ارائه خدمت، توسعه بیش از حد تحصیلات تکمیلی است و پزشک عمومی لحظاتی که در حال خدمت است به این فکر می نماید که چگونه می رود برای دوره رزیدنتی پذیرفته گردد. متاسفانه ژنرال های زیادی تربیت می کنیم اما در نظام ارائه خدمت، سرباز نداریم. جای طب عمومی، جراح عمومی و طب اطفال به شدت خالی می گردد . فوق تخصص و فلوشیپ جای این رشته های مهم و ارزشمند را می گیرد.
به شدت با کمبود رده های میانی خدمت در نظام سلامت روبرو می شویم
وی افزود: ارائه خدمات گران و محدود می گردد . به شدت با کمبود رده های میانی خدمت در نظام سلامت روبرو می شویم. تقاضا دارم که شورای آموزش پزشکی و تخصصی به این بپردازد که در چه مقاطعی در سالهای آینده باید به توسعه رشته ها بپردازیم و در چه رشته هایی باید محدودیت ایجاد کنیم و در عوض به احتیاجمندی های واقعی نظام ارائه خدمت، بپردازیم. بحث هایی مانند تاثیر اقتصاد سلامت و بازار بر روی گرایشات رشته ها مطرح است که این شورا باید آنالیز کند که اگر امروز متقاضی رشته رادیولوژی بیشتر داریم و اقتصاد در این رشته تاثیر گذاشته اما در بعضی رشته ها متقاضی نداریم، دلیل آن چیست و چگونه می توانیم بیرون از ساختار وزارت بهداشت در ایجاد جذبه برای ورود داوطلبان به بعضی رشته های کم متقاضی، یاری کنیم.
شاید پاییز سخت تری نسبت به بهار و تابستان را در پیش داشته باشیم
وزیر بهداشت گفت: در خصوص کرونا امروز گرفتار مصیبتی هستیم که شاید در یکی دو قرن یکبار جهان را دچار مشکل و گرفتاری کند. کرونا امروز یک پاندمی فراگیر بین المللی است و فقط ما مبتلا به این بیماری نیستیم. با احتمال همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا شاید پاییز سخت تر نسبت به بهار و تابستان را در پیش داشته باشیم.
دکتر نمکی افزود: همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا برای وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، ممکن است نفس گیر باشد. گروه پرخطر در بیماری کووید19 را بیماران خاص و افراد مسن در نظر می گرفتیم اما بر اساس آخرین آمارهای دانشگاه های علوم پزشکی در گیر، متاسفانه امروز جوان تر ها بیشتر به ویروس کرونا گرفتار می شوند.
لزوم تقویت زیرساخت های فضای مجازی برای آموزش و برگزاری امتحانات دانشگاه ها
وی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: با توجه به احتمال همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز، در برگزاری امتحانات و آزمون ها و ارائه آموزش ها حتما با افزایش زیرساخت ها، تا جایی که می توانید از فضای مجازی یاری بگیرید و در مواردی که این امکان وجود ندارد، باید مدلی بکار گرفته گردد که کمترین آسیب به دانشجویان وارد گردد و دغدغه ها کاهش یابد.
محافظت از کادر بهداشتی و درمانی خط مقدم یکی از دغدغه های ما است
وزیر بهداشت تاکید نمود: در حال حاضر یکی از غصه های ما، محافظت از کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم خدمت به مردم است و این مورد، ما را دچار دغدغه می نماید. اگر اصلی ترین محور خدمت در حوزه سلامت، گرفتار ویروس کرونا شوند و وسعت این گرفتاری به گونه ای گردد که نتوانیم خدمات مورد احتیاج مردم را ارائه کنیم، مشکل عمده ای برای ما پیش می آید که حتما باید از نظر تامین تجهیزات محافظتی، آموزش های مورد احتیاج و رعایت فاصله گذاری هوشمند آنالیز گردد.
دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از اوایل ایجاد رشته پزشکی اجتماعی به دلیل جامعه محور کردن علم پزشکی، از علاقه مندان و موافقان این رشته بودم اما گرفتاری ما این است که متاسفانه کارهای موازی و جزیره ای بسیار زیادی نموده ایم. چقدر از واحدها و دروسی که به پزشکی اجتماعی می آموزیم با یک اپیدمیولوژیست همپوشانی دارد؟ این افراد چه صندلی تعریف شده ای در نظام ارائه خدمت دارند؟ نقش اپیدمیولوژیست و پزشک اجتماعی و بعضی رشته های دیگر مانند پزشکی خانواده در نظام ارائه خدمت کجا است؟ این صندلی ها چه همپوشانی هایی با همدیگر دارند؟
منابع را هدر ندهیم و افراد را سرگردان نکنیم
وی افزود: پیشنهاد بنده این است که تا زمانی که بازار کار برای پزشکی اجتماعی مشخص تکلیف نشده، غیر از هدر دادن منابع، افراد را سرگردان نکنیم. نه به خوبی به نیروهای پزشکی اجتماعی پول می دهیم و نه به درستی از آنها خدمت می گیریم. قبل از اینکه بخواهیم برای آموزش، خزانه نشاء درست کنیم باید زمین کشت را آماده کنیم و این گرفتاری را در خصوص دانش آموختگان داریم بنابراین تصور می کنم باید مدتی در این موضوع، توقف کنیم که بدانیم در آینده می خواهیم چه کارهایی انجام دهیم.
مخالف رزیدنتی پزشکی خانواده بودم
وزیر بهداشت یادآور شد: زمانی که دوستان می خواستند دوره رزیدنتی پزشکی خانواده را در کشور راه اندازی نمایند، در سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت و مخالف راه اندازی این دوره بودم. اعتقاد دارم که مشکل پزشکی خانواده که از مصوبات قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه است، هرگز با راه اندازی دوره رزیدنتی در کشور حل نمی گردد.
دکتر نمکی بیان داشت: علیرغم مخالف ما اما دوره رزیدنتی پزشکی خانواده در کشور پذیرش شدند و به مسئولان وقت وزارت بهداشت گفتیم منتظر نباشید که با فارغ التحصیلی متقاضیان این رشته، مشکل پزشکی خانواده کشور رفع گردد و این افراد را به عنوان مدرس پزشکی خانواده برای دوره های آموزشی کوتاه مدت برای پزشکان عمومی به کار بگیرید.
پرونده الکترونیک سلامت ریلی برای پزشکی خانواده و سیستم ارجاع است
وی توضیح داد: هر چه زودتر باید در کشور پزشکی خانواده را مستقر کنیم چون بزرگترین و اصلی ترین دروازه بان نظام ارائه خدمت، پزشک خانواده است. چرا ما با فاصله اقدام به استقرار پزشکی خانواده در کشور می کنیم؟ چون اول باید یک ریل مناسب برای ورود پزشکی خانواده، سیستم ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی ایجاد می کردیم که با لطف خدا و کوشش همکاران مان، در زمانی بسیار کوتاه، پرونده الکترونیک سلامت که چندین سال بر زمین مانده بود را به خاتمه رساندیم.
اجرای آزمایشی پزشکی خانواده در چند استان
وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه اجرای آزمایشی پزشکی خانواده در کشور و در 7-6 استان شروع شده و امیدواریم که تا خاتمه شهریور اجرای آزمایشی این طرح به خاتمه برسد و بتوانیم در نیمه دوم سال کل کشور را برای اجرای پزشکی خانواده آماده نموده باشیم. در این دوره که بنده با نگاه پیشگیرانه و پیشگیری محور، وزارت بهداشت را اداره می کنم، باید حتما پزشکی خانواده و سیستم ارجاع را مستقر کنیم.
دروه های آموزشی کوتاه مدت، راه حل تامین نیروی پزشکی خانواده در کشور است
دکتر نمکی یادآور شد: تنها راه تامین نیروی انسانی پزشکی خانواده، دوره های آموزش کوتاه مدت است و این دوره برای پزشکان عمومی نباید بیشتر از 6 ماه باشد و حتی می تواند به عنوان آموزش حین خدمت نیز ارائه گردد. پزشک عمومی می تواند با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت و آشنایی با چارچوب های پزشکی خانواده، در صندلی پزشک خانواده قرار بگیرد. شاید بعضی عنوان نمایند که نام این کار، پزشکی خانواده نیست که باید بگویم این را می فهمم اما با تربیت رزیدنت پزشکی خانواده، هیچ وقت کشور صاحب سیستم پزشکی خانواده نخواهد شد.
از متخصصان پزشکی خانواده برای آموزش دوره های کوتاه مدت پزشکی خانواده یاری بگیریم
وی گفت: اگر بخواهیم پزشکان متخصص خانواده و پزشک عمومی آموزش دیده را برای پزشکی خانواده در کشور بکار بگیریم، چه طور می خواهیم به آنها پرداختی داشته باشیم؟ بنابراین اعتقاد دارم از فارغ التحصیلان رزیدنتی پزشکی خانواده باید به عنوان هسته مرکزی برای آموزش دوره های کوتاه مدت پزشکی خانواده یاری بگیریم.
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت اعلام کرد: اصلا اعتقاد ندارم که دوره های آموزشی کوتاه مدت پزشکی خانواده حتما باید به صورت کلاسی و حضوری باشد بلکه می توانیم با یک بسته آموزشی، اقدام به تربیت و تقویت پزشکی خانواده در کشور کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا