نحوه کاشت آلوورا در گلدان و شرایط نگهداری آن

به گزارش بازی های اندروید، کاشت آلوورا در گلدان و نگهداری از آن در منزل بسیار آسان است. گیاه آلوورا در هر نوع خاکی قابل رشد است و برای تکثیر آن بهترین انتخاب کاشت پاجوش های گیاه مادر در گلدانی جدید است. آلوورا به نور زیاد و غیر مستقیم خورشید، آبیاری بسیار کم و دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد احتیاج دارد.

نحوه کاشت آلوورا در گلدان و شرایط نگهداری آن

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - آلوورا از گیاهانی است که علاوه بر جنبه دارویی و تغذیه ای به عنوان یک گیاه زینتی و آپارتمانی نیز پرورش داده می گردد. کاشت آلوورا در گلدان و نگهداری از آن آسان است. خواص آلوئه ورا در درمان بسیاری از عارضه های پوستی خلاصه می گردد. این گیاه پرخاصیت، از خانواده زنبق است و ظاهری شبیه خانواده کاکتوس ها دارد. آلوورا یک گیاه گوشتی، آبدار و با برگ های پهن تیغ دار است. در شرایط ایده آل، رشد برگ های این گیاه گاهی به ارتفاع دو متر می رسد. قسمت قابل مصرف گیاه مایع غلیظ و ژله داخل برگ هاست که دارای ارزش غذایی و خواص دارویی متعدد بوده، و امروزه در صنایع غذایی از صندلی ویژه ای برخوردار است. ژل آلوورا شامل بیش از 75 ماده مقوی تغذیه، 200 ترکیب فعال شامل 20 ماده معدنی، 18 آمینو اسید و 12 نوع ویتامین است.

مراحل کاشت آلوورا در گلدان

تکثیر آلوورا به سه روش کاشت بذر، تکثیر به وسیله پاجوش و کشت بافت قابل انجام است. برای افرادی که قصد دارند در منزل به نگهداری و تکثیر آلوورا مشغول شوند، تکثیر به وسیله پاجوش بهترین گزینه است.

مراحل تکثیر و کاشت آلوورا در گلدان به توضیح زیر است:

  1. گلدانی با سایز 15 سانتی متر انتخاب و آن را با خاک مناسب پر کنید. مطمئن شوید خاک و کف گلدان زهکشی مناسبی دارد. توصیه می کنیم در زمان کشت، ابتدا دو سوم خاک گلدان را پر کنید و یک سوم دیگر را پس از ریشه دهی و کاشت پاجوش آلوورا به گلدان اضافه کنید.
  2. پاجوش های اطراف گیاه را از یک گیاه مادر جدا کنید. گیاهی را به عنوان مادر انتخاب کنید که دارای برگ های سالم، قوی و بدون هر گونه آفت و بیماری است.
  3. توجه داشته باشید، هنگام جدا نمودن پاجوش ها از گیاه مادر، نهایت دقت را برای جلوگیری از پاره شدن ریشه ها به کار ببرید.
  4. در صورت پاره شدن ریشه ها، بایستی به مدت 3-4 روز قبل از کشت به گیاه مهلت داده گردد تا ریشه های آسیب دیده مجددا خود را ترمیم نمایند.
  5. یک سوم به جامانده خاک را به گلدان انتقال دهید. خاک اطراف گیاه را به خوبی فشرده کنید.
  6. گیاه را آبیاری نموده و در چند ماه اول گلدان را در محلی نیمه سایه قرار دهید. توصیه می کنیم بعد از آبیاری اولیه، حدود یک هفته از آبیاری گلدان خودداری کنید تا شانس استقرار ریشه ها افزایش یابد.
  7. برگ های بوته های گیاه آلوورا معمولا بعد از گذشت یک تا دو سال از زمان کاشت، هنگامی که به اندازه کافی رشد کردند، قابل برداشت هستند.

بیشتر بخوانید: کاشت گیاه آلوئه ورا و روش استفاده از آن

شرایط نگهداری آلوورا در منزل

  • نور: آلوورا برای داشتن بهترین رشد خود به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت آلوورا در گلدان، پنجره های رو به جنوب آپارتمان است.
  • آبیاری: آلوورا در طبقه بندی گیاهان گوشتی قرار می گیرد، به همین جهت احتیاج آن به آب بسیار کم است. در تابستان، بسته به دمای هوا، هر دو هفته یکبار آبیاری مناسب است. در زمستان که گیاه به خواب می رود احتیاج آن به آب بسیار کمتر می گردد. بنابراین هر ماه یکبار آبیاری کفایت می نماید. توصیه می کنیم از کاربرد آب سرد جهت آبیاری گلدان های آلوورا خودداری کنید. اجازه دهید آب به دمای محیط اتاق نزدیک شده و سپس آبیاری انجام گردد. این عمل باعث خارج شدن کلر اضافی آب می گردد و گیاه آسیب کمتری خواهد دید.
  • دما: بهترین درجه حرارت برای نگهداری آلوورا دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید، چون تقریبا 95 درصد وزن گیاه آلوورا را آب تشکیل می دهد، این گیاه، به شدت در مقابل سرما آسیب پذیر است و دما های پایین باعث آسیب و از بین رفتن گیاه می گردد.
  • خاک: آلوورا در هر نوع خاکی قابل کشت است. بهترین خاک برای کاشت آلوورا در گلدان خاک سبک شنی با زهکش بالا است. همچنین می توانید مقداری از خاک گلدان معمولی را با یک ماده معدنی غیر ارگانیک مانند پرلیت یا سنگریزه مخلوط کنید تا به افزایش هوادهی و زهکشی خاک یاری گردد.
  • کوددهی: کوددهی به گیاه آلوورا در فصل تابستان به رشد بهتر گیاه و افزایش کیفیت برگ ها یاری می نماید. شما می توانید از کود های معمول گیاهان آپارتمانی بهره ببرید و آن را همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار دهید.
  • تغییر گلدان: آلوورا سرعت رشد زیادی دارد و ریشه های آن به سرعت گسترش پیدا می نمایند. از این رو ضروری است هر یک یا دو سال یکبار اندازه گلدان بزرگتر گردد. بهترین انتخاب برای کاشت آلوورا در گلدان، استفاده از گلدان های سفالی یا سرامیکی است.

کلام آخر

در سرانجام باید بگوییم که آلوورا از دسته گیاهان مقاوم است و تقریبا در کشور ما تا به امروز آفتی برای آن ذکر نشده است. تنها عاملی که می تواند یک خطر جدی برای گیاه محسوب گردد، دمای محیطی پایین، یخبندان و آبیاری زیاد است.

منابع: کتاب دائره المعارف گیاهان دارویی، تبیان، زراعت یار

منبع: setare.com
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 963

به "نحوه کاشت آلوورا در گلدان و شرایط نگهداری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت آلوورا در گلدان و شرایط نگهداری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید