پشم سنگ چیست و روش نصب پشم سنگ چگونه است؟

به گزارش بازی های اندروید، پشم سنگ به عنوان یک مصالح ساختمانی کاربردهای عمده ای در عایق کاری فضاهای مختلف دارند. پشم سنگ اگرچه کاربردهای مشابهی با پشم شیشه دارد اما از نظر مواد اولیه و کارایی تفاوت هایی میان این دو وجود داد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم که به آنالیز پشم شیشه، کاربردهای آن و روش نصب آن بپردازیم.

پشم سنگ چیست و روش نصب پشم سنگ چگونه است؟

عایق کاری حرارتی پروژه خود را به بهترین ها بسپارید

پشم سنگ چیست؟

نام و نشانی که به این محصول فرآوری شده داده شده است به اندازه ای گویا است که شاید احتیاج به شرح چندانی نباشد. این محصول ساختمانی از الیاف سنگی ساخته شده است. سنگ اصلی در فرآیند فراوری پشم سنگ یک سنگ آذرین به نام بازالت است که در حرارت های بالا ذوب می گردد و سپس تحت یک فرآیند خاص به صور الیافی بسیار نازک در می آید. این الیاف نازک در مراحل بعدی فرآیند به صورت های مختلفی بسته بندی می شوند تا در کاربردهای تعیینی به مصرف برسند. برای ایجاد چسبندگی مناسب میان الیاف معدنی در پشم سنگ عمدتاً میزان 3 درصد رزن و مواد چسبنده نیز به این ترکیب اضافه می نمایند.

تعیینات پشم سنگ

  • توان تحمل درجه حرارت های 750 درجه بالای صفر تا 30 درجه زیر صفر دارد.
  • نقطه ذوب آن حول و حوش 1300 درجه سانتی گراد است.
  • به دلیل ساختاری که دارد، توان انتقال حرارتی آن بسیار کم است.
  • دارای چگالی 40 کیلوگرم بر متر مکعب و از پشم شیشه سنگین تر است.
  • سرعت گرمادهی آن 20 درجه سانتی گراد است.
  • نرخ جذب آب برابر با 0/12 کیلوگرم بر مترمکعب است که در مقایسه با پشم شیشه به مراتب کمتر است.
  • ساختار و چینش الیاف معدنی در پشم شیشه تصادفی و بدون هیچ نظم و ترتیبی است اما الیاف در پشم شیشه عمدتاً در ردیف هایی منظم روی هم قرار گرفته اند.
  • پشم سنگ در طیف وسیعی از فرکانس ها دارای ضریب جذب صوت بالا است و در فرکانس های پایین تر با افزایش ضخامت در دانسیته های ثابت میزان جذب صوت افزایش می یابد.
  • پشم سنگ با دارای بودن استانداردهای بین المللی و با توجه به محتوای بسیار پایین کلر موجود در آن، فاقد اثر خوردگی بر فلزات است.

پشم سنگ یا پشم شیشه، کدام بهتر است؟

استفاده از هر یک از این محصولات می تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. در هر صورت با صرف نظر از قیمت، مقاومت حرارتی پشم سنگ که در شکل زیر نیز با مقاومت حرارتی چند نوع پشم شیشه مقایسه شده است، بسیار بالا است. از طرفی قدرت جذب آب در پشم سنگ بسیار محدود اما در پشم شیشه این مقدار بسیار بالاتر است. این دو نوع از پشم روش نصب و اجرای تقریبا مشابهی دارند.

بیشتر بخوانید: عایق الاستومری چیست؟ کاربردها + مزایا و معایب آن

از این رو انتخاب یکی از این دو بیشتر به بودجه شما بستگی دارد. شکل زیر مقایسه یک نمونه پشم سنگ با سه نمونه پشم شیشه که تحت تاثیر حرارت های بالا قرار گرفته اند را نشان می دهد. همان طور که در شکل زیر مشهود است، آسیب وارد شده به پشم سنگ به مراتب کمتر از آسیب های وارد شده به نمونه های مختلف پشم شیشه است.

پشم سنگ چگونه ساخته می گردد؟

در فرآیند ساخت پشم سنگ، مقدار تعیین از مواد خام یعنی سنگ بازالت به طور دقیق اندازه گیری و برای ذوب به داخل یک کوره ریخته می شوند. مواد خام در کوره در دمای بسیار بالا ذوب و بعد از آن در دستگاه هایی مخصوص به صورت رشته و فیبر هایی در می آیند. در مرحله بعد رزین به این الیاف نازک تزریق و در نهایت الیاف آغشته به رزین وارد قسمت شکل دهی اولیه شده و پشم خام تشکیل می گردد.

پشم خام فراوری شده در دستگاه کریمپر به ضخامت و فشردگی مورد نظر رسیده و سپس داخل کوره در دمای حدود 270 درجه سانتی گراد پخت انجام می گردد. محصول نهایی با توجه به نوع، ضخامت، دانسیته و ابعاد مورد نظر فراوری و بسته بندی می گردد. ویدیوی زیر درک بهتری از این فرایند به شما خواهد داد.

انواع پشم سنگ و کاربردهای آن ها

پشم سنگ ها انواع مختلفی دارند که همه آن ها تقریباً در یک فرآیند مشابه ساخته می شوند. روش نصب و اجرای آن ها نیز تا حدود زیادی متفاوت با یکدیگر است. انواع پشم سنگ در زیر آمده است.

پشم سنگ تخته ای

از انواع پرکاربرد پشم سنگ است. الیاف معدنی در این نوع از پشم سنگ به در اثر ترکم کاملاً فشرده شده اند و با ضخامت های 2 تا 10 سانتی متری فراوری می شوند. روش نصب و کاربردهای زیادی دارند. به طور عمده در ساخت و عایق کاری سطوح صاف مانند دیوارها و سقف به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می شوند.

پشم سنگ لوله ای

نوع خاصی از پشم سنگ با روش نصب متفاوتی است. پشم سنگ به صورت لوله هایی توخالی در اندازه و ابعاد مختلف به صورت پیش ساخته فراوری می شوند و از آن ها برای عایق کاری لوله ها با قطر های مختلف استفاده می گردد.

پشم سنگ پتویی

در ساخت این نوع از پشم سنگ از هیچ گونه ماده چسبنده یا رزینی استفاده نمی گردد و برای دادن ساختاری منسجم به آن از شبکه های توری مانند از جنس گالوانیزه استفاده می نمایند. از پشم سنگ پتویی با توجه به روش نصب خاص آن جهت عایق کاری کوره ها، گرم خانه ها، لوله های سایز عظیم و مخازن استفاده می گردد.

پشم سنگ لحافی

در ضخامت های 5 سانتی متری و به صورت رولی روانه بازار می شوند. از این نوع معمولاً برای زیر شیروانی ها و انواع سوله های به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می نمایند.

پشم سنگ فله ای

پشم سنگ فله ای در دو نوع خام یا بدون رزین و دارای رزین موجود است که هر یک روش نصب خاص خود را دارند. از این نوع پشم سنگ برای عایق کاری جداره های دیوار، دودکش و فضاهایی که شکل هندسی منظمی ندارند استفاده می گردد.

روش و مراحل نصب پشم سنگ

همان طور که در بالا نیز مشاهده کردید، پشم سنگ در انواع مختلفی در دسترس هستند و هر یک از آن ها روش نصب و اجرای خاصی دارند. برای نمونه روش اجرای پشم سنگ فله با پشم سنگ تخته ای کاملاً متفاوت است. برای نمونه روش نصب پشم سنگ تخته ای را می توان در چند مرحله زیر خلاصه کرد.

  1. اول از همه با توجه به اینکه دیوار کاملاً زیر کار قرار می گیرد باید از تمیز و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد زیرا بعد از نصب پشم سنگ دیگر دسترسی به آن سخت و پر هزینه خواهد بود.
  2. در مرحله بعد باید سطح مورد نظر چه دیوار باشد چه سقف، از نظر پستی و بلندی باید کاملاً صاف و یکنواخت باشد.
  3. در مرحله بعد شیارهایی را برای نگهداری پشم سنگ و محکم کردن هر چه بهتر آن ها به سطح مورد نظر نصب می نمایند. البته گاهی بسته به نوع پروژه احتیاجی به نصب این شیارها نیست.
  4. در گام بعدی به سراغ نصب پشم سنگ با روش استفاده از چسب می رویم. چسب با ترکیب تعیین آماده می گردد. اعمال مقدار مناسب و کافی از چسب در سطح پشتی پشم سنگ بسیار مهم است. بعد از قرار دادن پشم سنگ روی سطح مورد نظر باید با ضربه هایی پیوسته از اتصال کامل آن ها اطمینان حاصل کرد.
  5. بعد از اتمام نصب پشم سنگ های تخته ای آن ها را آنالیز و از تراز بودن و عدم وجود هر گونه ناهمواری اطمینان حاصل می نمایند.
  6. برای عایق کاری بهتر با استفاده از درزگیری های مخصوص تمامی درز ها و شکاف های موجود میان صفحات پشم سنگ تخته ای را می پوشانند. در خصوص شکاف های عظیم برای پوشاندن باید از ملات های مخصوص برای پر گردن آن ها استفاده کرد.
  7. در آخر هم بسته به نوع پروژه، شاید لازم باشد که برای تثبیت و محکم کردن هر چه بیشتر پشم سنگ تخته ای به سطح مورد نظر از پیچ استفاده گردد.

سخن آخر

پشم سنگ ها در مقایسه با پشم شیشه کارایی بهتری در عایق کاری حرارتی و صوتی دارند. انواع مختلف پشم سنگ که در بالا به آن ها اشاره شد هر یک روش نصب جدا و کاربردهای متفاوتی دارند. در واقع انواع مختلف پشم سنگ بر اساس کاربردهایی که برای آن ها پیدا نموده اند، طراحی و ساخته شده اند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 581

به "پشم سنگ چیست و روش نصب پشم سنگ چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشم سنگ چیست و روش نصب پشم سنگ چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید