چه سؤالاتی را باید از پزشک خود بپرسید؟

به گزارش بازی های اندروید، راه اصلی برقراری یک رابطه خوب با دکترتان این است که بتوانید با او به راحتی صحبت کنید. همواره به یاد داشته باشید که شما هم یکی از طرفین برای مراقبت از خویش تلقی می شوید و حق دارید اطلاعات روشنی از

چه سؤالاتی را باید از پزشک خود بپرسید؟

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

راه اصلی برقراری یک رابطه خوب با دکترتان این است که بتوانید با او به راحتی صحبت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما هم یکی از طرفین برای مراقبت از خویش تلقی می شوید و حق دارید اطلاعات روشنی از دکتر خویش در خصوص شرایط و درمانتان دریافت کنید.

اطمینان حاصل کنید که سوالات خود را نوشته و یا پرینت نموده اید و آنها را با خود به همراه آورده اید. بعضی از افراد ممکن است یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده را به اسم همراه با خود ببرند تا پاسخهای پزشک را بنویسد. لطفا توجه داشته باشید که ممکن است نتوانید همه این پرسش ها را در جلسه اولیه خود را با دکتر مطرح کنید و به همه آنها رسیدگی گردد، بسته به اینکه شما و دکتر تان مایل به بحث در خصوص چه میزان جزئیات باشید، ممکن است لازم باشد ملاقاتی جداگانه برای آنالیز سؤالات شما معین گردد.

اگر در خصوص تشخیص و یا برنامه درمانی دکتر تردید دارید، در خصوص آن صحبت کنید. ممکن است درمان های مشابه دیگری هم وجود داشته باشند. شما همیشه می توانید از دکتر خود بخواهید با یک متخصص مشورت کند - و یا همیشه می توانید نظر خود را عوض کنید و به دکتر دیگری مراجعه کنید.

اگر شما بیش از یک مشکل سلامتی دارید، در اولین مراجعه در خصوص مسئله ای که بیشتر از بقیه برایتان اهمیت دارد صحبت کنید.

اگر در حال حاضر دارو مصرف میکنید- از جمله مکمل های گیاهی، ویتامین ها، و یا داروهایی که احتیاج به نسخه ندارند - ضروری است اطمینان حاصل کنید که دکتر خود را در جریان قرار داده اید و یا بطری های اصلی و یا بسته های دارو را با خود همراه بیاورید. باید دکترتان را از همه چیز آگاه کنید، نه فقط داروهای تجویزی.

اگر شما فقط زمان محدودی در اختیار دارید، فهرست کوتاه تری از سوالاتی که شما میتوانید هنگام مراجعه به پزشک بپرسید در زیر خواهد آمد:

تمام گزینه های درمانی من چه هستند؟

چه درمانی را توصیه می کنید؟ چرا؟ این درمان چه خطرات دارد؟

اگر دکتر شما دارویی را توصیه کرد:

عملکرد دارو را چگونه ارزیابی می کنید و لطفا معین کنید آیا یک داروی دیگر، و یا میزان و یا شکل های دیگر آن بهتر خواهند بود؟

هر چند وقت یکبار باید برای معاینه مجدد باز گردم؟

چه مدت باید به مصرف این دارو ادامه دهم؟ اگر قرار است تنها برای مدت کوتاهی آن را مصرف کنم، چگونه متوجه شوم که احتیاج به آغاز دوباره آن هست یا خیر؟ باید مصرف آن را به یکباره متوقف کنم، و یا به تدریج میزان مصرف آن را کاهش دهم؟

اگر دکتر به شما عمل جراحی را توصیه کرد:

مطالعات نشان داده است که برای بعضی شرایط، هر چه پزشک بیشتر ان عمل جراحی را انجام داده باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. چه مدت است که این عمل جراحی را انجام میدهید ؟

بنابر تجربه شما عوارض بالقوه موجود در این عمل چیست؟ چه مسائلی ممکن است پیش بیاید؟ و من چگونه می توانم در به حداقل رساندن این عوارض و مسائل یاری کنم؟

آیا در خانه احتیاج به یاری خواهم داشت؟ برای چه مدت؟ چه هنگامی قادر به رانندگی خواهم بود؟ چه زمانی میتوانم به صورت تمام وقت سرکارم بازگردم؟ پاره وقت چطور؟ چه زمانی میتوانم سایر فعالیتهای روزمره خویش را انجام دهم؟

کامل پرسشهایی که باید از پزشک خویش بپرسید:

شرایط من تا چه حد جدی است؟

تمام گزینه های درمانی من چه هستند؟

چه درمانی را توصیه می کنید؟ و چرا؟

آیا مهم است که درمان بلافاصله آغاز گردد؟

خطرات ناشی از این درمان چه هستند؟

اگر زمانی که به خانه رسیدم سوالات دیگری برایم ایجاد شدند، برای دریافت پاسخ با چه شماره ای میتوانم تماس بگیرم؟

چه منابعی را پیشنهاد می کنید؟

اگر دکتر به شما دارو توصیه کرد:

بعد از آغاز درمان با چه سرعتی بهبود پیدا خواهم کرد؟

عملکرد دارو را چگونه ارزیابی می کنید و لطفا معین کنید آیا یک داروی دیگر، و یا میزان و یا شکل های دیگر آن بهتر خواهند بود؟

اگر دارویی که مصرف میکنم نتیجه بخش نبود، گام و یا گزینه بعدی چه خواهد بود؟

باید انتظار چه عوارض جانبی را داشته باشم؟ وقتی با هر گونه عوارض جانبی روبرو شدم چگونه بدانم که چه زمانی باید تماس بگیرم؟

هر چند وقت یکبار باید برای معاینه مجدد باز گردم؟

من داروهای دیگری هم مصرف میکنم (اطمینان حاصل کنید که داروهایی که احتیاج به نسخه ندارند و داروهای گیاهی را هم ذکر کنید). آیا هیج کدام از این داروها با آنچه شما تجویز نموده اید تداخلی نخواهند داشت؟

آیا غذاهایی وجود دارند که ممکن باشد با این دارو تداخل ایجاد نمایند؟

آیا این دارو را هر زمان که احتیاج بود مصرف کنم و یا بر اساس یک برنامه ریزی معین آن را استفاده کنم؟

چه مدت باید به مصرف این دارو ادامه دهم؟ اگر قرار است تنها برای مدت کوتاهی آن را مصرف کنم، چگونه متوجه شوم که احتیاج به آغاز دوباره آن هست یا خیر؟ باید مصرف آن را به یکباره متوقف کنم، و یا به تدریج میزان مصرف آن را کاهش دهم؟

آیا محدودیتی در مدت زمان استفاده از دارو وجود دارد؟ پس از آن دارو خطرناک می گردد و یا اثر خود را از دست می دهد؟

(اگر مارک خاصی از دارو برای شما تجویز شده باشد) آیا من میتوانم از مارکهای دیگر استفاده کنم یا همان مارک برترین گزینه برای من است؟

اگر شما باردارید و یا فرزندتان را شیر میدهید) اگر من باردار باشم آیا این دارو برای من ایمن خواهد بود؟ اگر من فرزندم را شیر دهم آیا این دارویی مسئله ای برای او ایجاد نخواهد نمود؟

اگر دکتر به شما عمل جراحی را توصیه کرد:

مطالعات نشان داده است که برای بعضی شرایط، هر چه پزشک بیشتر ان عمل جراحی را انجام داده باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. چه مدت است که این عمل جراحی را انجام میدهید؟

مطالعات نشان داده است که، برای بعضی از شرایط، هر چه بیمارستان در طول یک سال بیشتر ان عمل جراحی را انجام داده باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این بیمارستان در طول یک سال چند بار این عمل را انجام داده است؟ چند سال است که این بیمارستان این عمل را انجام میدهد؟ اگر شما نمی دانید، از چه کسی می توانم بپرسم؟

آیا شما خودتان این عمل جراحی را انچام خواهید داد؟ آیا پزشکان دیگر به شما یاری خواهند کرد؟ آیا دانش جویان پزشکی هم حضور خواهند داشت؟

بنابر تجربه شما عوارض بالقوه موجود در این عمل چیست؟ چه مسائلی ممکن است پیش بیاید؟ و من چگونه می توانم در به حداقل رساندن این عوارض و مسائل یاری کنم؟

بنابر تجربه شما در چند درصد از موارد این عوارض رخ خواهند داد؟

آیا بیهوشی عمومی خواهد بود و یا موضعی؟ آیا من می توانم در انتخاب آن نقشی داشته باشم؟ بیهوشی چه عوارض جانبی ای خواهد داشت؟

در خصوص درد و کنترل درد در حین انجام عمل و بعد ازآن چه انتظاری میتوانم داشته باشم ؟ درد بعد از عمل چگونه کنترل خواهد شد (به اسم مثال، تزریق و یا داروهای خوراکی) به طور کلی چه مدت پس از عمل درد فروکش خواهد نمود؟

آیا شما توصیه می کنید که من یا یکی از اعضای خانواده ام از پیش خون اهدا کنیم؟

زمانی که در بیمارستان هستم برنامه فعالیت بدنی من چه خواهد بود؟

پس از ترخیص از بیمارستان برنامه درمانی و توانبخشی من چه خواهد بود؟

آیا در خانه احتیاج به یاری خواهم داشت ؟ برای چه مدت؟ چه هنگامی قادر به رانندگی خواهم بود؟

چه زمانی میتوانم به صورت تمام وقت سرکارم بازگردم؟ پاره وقت چطور؟ چه زمانی میتوانم سایر فعالیتهای روزمره خویش را انجام دهم؟

پس از جراحی، آیا شما شرایط من را به صورت مداوم مدیریت خواهید کرد؟

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1351

به "چه سؤالاتی را باید از پزشک خود بپرسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سؤالاتی را باید از پزشک خود بپرسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید