کاخ شیروان شاه، قصری تاریخی در باکو

به گزارش بازی های اندروید، درباره کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه در قرن پانزدهم به وسیله سلسله شروان شاهان ساخته شد و یونسکو آن را یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان توصیف نموده است. این کاخ در بخش تاریخی باکو در آذربایجان واقع شده است و به همراه قلعه دختر به عنوان آثار تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این مجموعه شامل ساختمان اصلی قصر، دیوان خانه، مقبره سید یحیی، مسجد و … می باشد. برای آشنایی بیشتر با این کاخ در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

کاخ شیروان شاه، قصری تاریخی در باکو

تاریخچه کاخ شیروان شاه

در قرن پانزدهم بعد از زلزله ویرانگری که در شهر شماخی رخ داد، ابراهیم یکم پادشاه آن موقع تصمیم گرفت که مرکز خود را از شماخی به باکو منتقل کند و برای خود کاخی زیبا بسازد. پس از اینکه سلسله صفوی در سال 1501، باکو را فتح کرد، این کاخ به ویرانه تبدیل شد اما بعدها با بازسازی و بازسازی به عنوان موزه ای مرکزی معرفی و در فهرست یونسکو نهاده شد.

معماری کاخ شیروان شاه

ساختمان اصلی: بنای اصلی این مجموعه در سال 1411 به وسیله شیروان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته شد. ساختمان دو طبقه این قصر حدود 50 بعد دارد و قسمت های بیرونی بنا با 3 راه پله باریک و پیچ در پیچ با هم مرتبط شده اند. دروازه بزرگ مستقیما از حیاط به طبقه دوم به اتاقی که بر روی آن یک گنبد است می رود و راهرویی کوچک و هشت ضلعی آن را به دیگر اتاق های قصر مرتبط می نماید.

دیوان خانه: دیوان خانه غرفه ای سنگی و کوچک است که در داخل حیاطی کوچک که از سه طرف با گالری ها احاطه شده واقع شده است. غرفه Pharid از سالنی هشت ضلعی که در داخل و بیرون آن گنبدی سنگی وجود دارد تشکیل شده است. دروازه ورودی اصلی با کتیبه های عربی مزین و بر روی آن برگ های درخت انجیر نقاشی شده است. بر روی دروازه اصلی دو مدال واقع شده است که درون هر کدام کتیبه ای عربی وجود دارد.

مقبره: مقبره شیروان شاه مستطیلی شکل است و بر روی آن قبه ای شش گوش واقع شده است که روی آن از سمت بیرون با ستاره های مختلفی تزئین شده است. طبق کتیبه ای که بر روی در ورودی واقع شده است بزرگ ترین پادشاه سلسله شروان شاهان در سال 839 دستور داد تا این مقبره را برای مادر و پسر او بسازند.

مسجد: مقبره سید یحیی در بخش جنوبی این مجموعه واقع شده است، سید یحیی محققی سلطنتی بود.

بازدید از کاخ شیروان شاه

معماری قدیمی کاخ شیروان شاه و رستوران ها و مغازه های سنتی اطراف آن، گردشگران زیادی را به قسمت قدیمی شهر باکو می کشاند. ورود به بخش قدیمی باکو هزینه ای ندارد اما اگر بخواهید از دو بنای تاریخی کاخ شیروان شاه و قلعه دختر تماشا کنید باید هزینه ورودی بدهید. در بازدید از این کاخ می توانید از همه قسمت های آن تماشا کنید و محو معماری قدیمی زیبای این کاخ شوید. گشت و گذار در بافت قدیمی این شهر شما را با فرهنگ سنتی مردم این نقطه آشنا می نماید. این کاخ هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر باز است و اگر بخواهید همه قسمت های آن را بگردید حدود 2 ساعت زمان لازم دارید.

منبع: en.wikipedia.org

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1494

به "کاخ شیروان شاه، قصری تاریخی در باکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ شیروان شاه، قصری تاریخی در باکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید