کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید

به گزارش بازی های اندروید، همان طور که خودروها دارای کلاس بندی هستند، موتورسیکلت ها هم کلاس بندی خودشان را دارند و بسته به نوع کاربری و سلیقه افراد و … در کلاس های مختلف قرار می گیرند، مطلبی که در ایران به آن کمتر پرداخته شده است. با ما همراه باشید تا در باره کلاس بندی موتورسیکلت ها بیشتر بدانید.

کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: متاسفانه در کشور ما بسیاری از سبک های موتورسیکلت به دلایل مختلف عرضه نمی شوند. موتورسیکلت هایی بسیار جذاب و کاربردی که بعضی از آن ها دارای کولر و بخاری هم هستند.

البته سبک هایی مانند Adventure، cofferace و … هم وجود دارند، که یا به صورت دست ساز هستند یا از ترکیب کلاس بندی های دیگر حاصل شده اند.

با ما همراه باشید تا با کلاس بندی جهانی موتورسیکلت ها بیشتر آشنا شوید.

Scooters

این سبک از موتورسیکلت به تازگی در ایران هم محبوب شده و بازار عرضه آن هم نسبتا متنوع شده است.

از مشخصات اسکوترها می توان به چرخ های کوچک، فضای قرارگیری پا، گیربکس اتوماتیک CVT و زین بازشو اشاره نمود.

راندن اسکوترها کاری بسیار ساده و لذت بخش است و برای خانم ها یا کسانی که می خواهند تازه موتورسواری یاد بگیرند، بسیار مناسب است.

اسکوترها معمولا سرعت و شتاب زیادی ندارند و اساس طراحی آن ها سهولت استفاده و ایمنی بالا است.

البته اسکوترهایی تا حجم موتور 600cc نیز در جهان وجود دارد که به دلیل ابعاد عظیم، بیشتر برای مسیرهای بین شهری مناسب هستند.

(Standard (Naked

این موتورسیکلت ها که در ایران هم به وفور یافت می شوند، دارای خروجی موتور متوسط هستند.

مهمترین مشخصه آن ها موقعیت نسبتا قایم راکب است. در واقع فرمان این موتورسیکلت ها به اندازه کافی بالا هستند که احتیاجی به خم شدن زیاد راکب نباشد و او کمتر خسته گردد.

این موتورسیکلت ها تقریبا برهنه هستند و در آن ها از فلاپ و حجم پردازی های اغراق آمیز خبری نیست و معمولا دارای یک گارد کشی لوله ای مختصر برای محافظت از پاهای راکب و انجین هستند.

البته این موارد باعث می گردد که در صورت تصادف یا زمین خوردگی خسارت کمتری را به مالک خود تحمیل نمایند.

پایداری و هندلینگ این موتورسیکلت ها متوسط است و برای استفاده روزمره در شهر و مسافت های کوتاه بین شهری بسیار مناسب و مالی هستند.

همچنین این موتورسیکلت ها تا حجم موتور 600cc در جهان فراوری می شوند که رانندگی با آن ها ترسناک نیست و دروازه ورود به جهانی موتورسیکلت های حرفه ای تر هستند.

در کلاس بندی موتورسیکلت ها ، موتورسیکلت هایی مانند پالس ان اس و بنلی در ایران در این دسته قرار می گیرند.

Super naked

راندن این موتورسیکلت ها بسیار هیجان انگیز است و مهارت خاص خود را می طلبد.

ظاهر سوپراستانداردها مانند موتورسیکلت های استاندارد است با این تفاوت که ابعاد عظیمتر و حجم موتور بیشتری دارند.

همچنین موقعیت راکب تقریبا عمود است و این موتورسیکلت ها هم کمتر خسته نماینده اند.

این موتورسیکلت ها دارای حجم های 1000cc و بالاتر تا 1400CC هستند.

هر چند این موتورسیکلت ها در نقاط دیگر جهان در شهر هم مجاز به تردد هستند، اما به دلیل حجم بالا و دمای بالای پیشرانه در ترافیک های شهری مجبورند فشار بالایی را تحمل نمایند و باعث استهلاک زودتر آنها می گردد.

موتورسیکلت سوزوکی بیکینگ یکی از نمونه های آن است که در ایران هم عرضه شده است، اما به دلیل حجم موتور بالا مجوز تردد شهری ندارند و فقط کاربری تفریحی دارند.

Sport

این موتورسیکلت ها کاربری ورزشی دارند و مختص شتاب و سرعت طراحی شده اند.

فرمان موتورسیکلت ورزشی به اصطلاح مخفی است و فلاپ قسمت جلوی موتورسیکلت ثابت است.

این کلاس معمولا دارای یک طلق کوچک در جلو است.

این موتورسیکلت ها برای جذاب شدن هرچه بیشتر دارای فلاپ ها و حجم پردازی های اغراق آمیز هستند که هر چند جلوه بصری آن را بسیار زیبا نموده و در آیرودینامیک آن تاثیر به سزایی گذاشته است، اما در صورت زمین خوردگی یا تصادف هزینه زیادی روی دست مالک خود می گذارد.

در ورزشی ها موقعیت راکب دیگر عمود نیست و فرمان در ارتفاع پایینی قرار گرفته است که راکب را به سمت جلو دراز کش می نماید!

در دسته اسپرت، موتورسیکلت ها از 250cc تا 600cc حجم موتور دارند و قدرت و شتاب آن ها بالا است.

اما به دلیل موقعیت قرار گیری راکب بسیار خسته نماینده هستند و در صورت استفاده شهری بعد از یک ساعت دیگر دست های خود را از درد حس نمی کنید.

این کلاس مناسب استفاده شهری نیست و برای پیست یا اتوبان مناسب است.

همچنین دروازه ورود به جهانی سوپر بایک ها است.

کاوازاکی نینجا 250cc و پالس RS200 که در ایران هم عرضه شده در این دسته قرار می گیرند.

Super bikes

ظاهر این موتورسیکلت ها مانند موتورسیکلت های اسپرت است با این تفاوت که ابعاد این سبک عظیم تر است و حجم موتور آنها معمولا 1000cc با برنامه نویسی برای مسابقات حرفه ای است.

شتاب و سرعت آن بسیار بالا و ترسناک است و بعضی از انواع استاندارد آن تا 300 km/h هم سرعت می گیرند.

سواری آن ها هر قدر هیجان انگیز و پر شتاب است خسته نماینده هم هست.

موقعیت راکب روی آن تقریبا دراز کش است که باعث اعمال فشار زیاد روی بدن می گردد.

هندلینگ و چسبندگی آن ها به قدری بالاست که در پیچ ها می توان آن را تقریبا روی زمین خواباند.

موتورسیکلت هایی که در مسابقات motogp یعنی بالاترین سطح مسابقات موتورسواری استفاده می شوند نوع سبک سازی شده و سریع تر همین سبک است و 250 اسب بخار قدرت دارند!

این سبک هم اصلا برای استفاده شهری مناسب نیست.

Dual Sport

این موتورسیکلت ها دو منظوره طراحی شده اند؛ هم می توانید با آن به مسیرهای خاکی و آفرود بروید و هم در شهر از آن لذت ببرید.

سایز لاستیک این کلاس، عظیمتر از کلاس های دیگر است و در نتیجه مرکز ثقل بالاتری دارند.

آن ها بسیار نرم و راحت هستند و از حجم موتور 250cc تا 1200cc هم فراوری می شوند.

سیستم تعلیق آنها در نا همواری ها بسیار کارآمد است.

شتاب آن ها برای شهر مناسب و گشتاور آنها برای مسیرهای بی راهه بالاتر از کلاس های دیگر است.

Cruiser

این موتورسیکلت ها هم بسیار جذاب و راحت هستند. فرمان آن ها بسیار بلند است و برای قرار دریافت در دستان راکب خودشان تعظیم نموده اند.

موقعیت پدال ترمز و دنده، بالاتر از کلاس های دیگر است و راحتی سواری آن را با کاناپه مقایسه می نمایند.

موتورسیکلت های هارلی دیویدسون مثال بسیار آشنایی برای این کلاس است.

انجین آنها معمولا دوقلو است و در حجم موتورهای 250cc تا 1800cc هم یافت می شوند.

این کلاس یکی از بهترین گزینه ها برای حرکت در اتوبان و عظیمراه هاست.

Touring

این کلاس صرفا برای عاشقان سفرهای ظولانی مدت با موتورسیکلت طراحی شده است.

حجم موتور و قدرت بسیار بالا است.همچنین محفظه های عظیم زیادی برای قرار دادن چمدان و وسایل برای یک مسافرت طولانی دارند.

این موتورسیکلت ها دارای امکانات رفاهی متعدد مانند صفحه نمایشگر، گرم کن و سرد کن جایگاه، بخاری و … هستند.

مخازن سوخت آن ها بسیار عظیم تر از حد معمول است و موقعیت قرارگیری راکب و ترک نشین بسیار عالی و راحت است.

(off-Road (Trial

این موتورسیکلت ها مخصوص مسیرهای آفرود و پرش و مسابقات است.

سواری آن ها در مسیرهای شنی، خاکی و بی راهه بسیار عالی است و سیستم تعلیق آن ها برای همین منظور طراحی شده است.

نوع لاستیک آن ها و عاج آن هم برای همین منظور طراحی شده است.

Utility

این کلاس برای کاربری های ویژه مانند، پلیس، آمبولانس و … طراحی شده است.

این کلاس هم دارای محفظه های مخصوص عظیم برای قرار دادن تجهیزات و وسایل مورد احتیاج کاربر است.

حجم موتور آن ها معمولا بالای 600cc است و در مسیرهای آسفالت کاربرد دارند.

منبع: بیت ران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 935

به "کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید