گزارش، طرح انتقال آوارگان سوری به اروپا و نتایج آن برای ترکیه

به گزارش بازی های اندروید، پس از کشته شدن 33 نظامی ترکیه در ادلب٬ دولت این کشور دروزاه ها را گشود تا حرکت مهاجرین٬ اروپا را دچار ترس و وحشت کند اما مرزبانی یونان به تندی واکنش نشان داد.

گزارش، طرح انتقال آوارگان سوری به اروپا و نتایج آن برای ترکیه

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ تنش بین ترکیه و سوریه در ادلب٬ از ابعاد مختلفی شایان آنالیز است و یکی از ابعاد مهم این ماجرا٬ تاثیر تنش اخیر بر شرایط آوارگان و مهاجرین مقیم ترکیه و به ویژه آوارگان سوری است.

مقامات ترکیه که در ماجرای ادلب٬ نمی توانستند در برابر قدرت نظامی روسیه اقدام خاصی انجام دهند٬ تصمیم گرفتند از کارت های مختلف استفاده نمایند و یکی از این کارت ها٬ برداشتن موانع و محدودیت های مرزی برای حرکت مهاجرین به سوی مرز زمینی و ردیایی اروپا بود.

دیروز پس از انتشار خبر کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب٬ صدها تن از مهاجرین٬ به سوی مرز ادیرنه و مرزهای آبی ترکیه و اروپا به راه افتادند تا از فرصت استفاده نموده و خاک ترکیه را به مقصد اروپا ترک نمایند.

از مهاجرین و انصار تا سرانجام تحمل ترکیه

عمر چلیک سخنگوی حزب عدلت و توسعه دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که این کشور در حال حاضر پذیرای نزدیک به 4 میلیون آواره سوری است و بیش از این ظرفیت آواره پذیری و مهاجرپذیری ندارد و با احتساب مهاجرین کشورهای دیگر به ویژه افغانستانی ها٬ حالا نزدیک به 5 میلیون مهاجر و آواره در ترکیه ساکن شده اند.

این سخنان عمر چلیک در حالی بیان شده که پیش تر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در برابر تمام انتقاداتی که علیه سیاست خارجی ترکیه در پرونده سوریه بیان می شد٬ از گفتمان دینی اسلامی مهاجرین و انصار سود گرفته و اعلام نموده بود که مردم ترکیه در برابر برادران و خواهران مهاجر سوری٬ خود را به جای انصار گذاشته و تکه نان خود را با آنان تقسیم می نمایند. اما حالا ترکیه تصمیم گرفته که در برابر اتحادیه اروپا قدرت نمایی کند و از کارت مهاجرین استفاده کند.

حرکت به سوی یونان و بلغارستان

پس از کشته شدن 33 نظامی ترکیه در ادلب٬ دولت این کشور دروازه ها را گگردد تا حرکت مهاجرین٬ اروپا را دچار ترس و وحشت کند و بر روسیه فشار بیاورد. اما یونان به عنوان نخستین ایستگاه حرکت مهاجرین به شدت خشمگین شد و مرزبانی این کشور پس از مشاهده تجمع مهاجرینی که قصد ورود داشتند٬ به تندی واکنش نشان داد.

بر اساس خبرهایی که در بسیاری از رسانه های ترکیه و یونان منتشر شده٬ پلیس مرزبانی یونان مجبور شده برای متفرق کردن مهاجرین٬ از نارنجک صوتی و گاز اشک آور استفاده کند. اما هنوز تعیین نیست که آیا مهاجرین توانسته اند از راه دریا و مسیرهای دیگر خود را به یونان و بلغارستان برسانند یا خیر.

هدف چیست؟ اروپا باید چه کار کند؟

در نگاه نخست٬ اقدام ترکیه برای بازگشایی مرزها و نشان دادن راه خروج به مهاجرین٬ به این معنی است که ترکیه می خواهد اتحادیه اروپا٬ دچار ترس و وحشت گردد و با مکانیسم های مختلف سیاسی و اقتصادی٬ روسیه را تحت فشار قرار دهد و ولادیمیر پوتین ناچار گردد که در ماجرای ادلب٬ سیاست و استراتژی خود را تغییر دهد.

اما این هدف٬ دو مشکل اساسی دارد: اول این که٬ اتحادیه اروپا کارت فشار و ابزار اثرگذار و مهمی در اختیار ندارد که روسیه را وادار به پذیرفتن نظرات خود کند و قبلاً در ماجرای اوکراین و اختلافات روسیه و ناتو٬ اثبات شده که غرب نمی تواند بیش از این روسیه را تحت فشار قرار دهد.

دوم این که پوتین٬ سیاست مداری نیست که به خاطر فشارهای اروپا٬ حاضر گردد ادلب را رها کند و اجازه دهد که این شهر مهم٬ استراتژیک و پرجمعیت شمال غرب سوریه همچنان در دست گروه تروریستی هیات تحریرالشام و معارضین سوری تحت حمایت آنکارا باقی بماند.

اما اقدام ترکیه برای سوق دادن مهاجران به سوی اروپا٬ گذشته از ترساندن اروپا به منظور تحت فشار قرار دادن پوتین٬ هدف دیگری نیز دارد که در پیغام پروفسور فخرالدین آلتون به آن اشاره شده است.

آلتون که از معتمدین اردوغان و مسئول بخش اطلاع سانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه است٬ در خصوص مهاجرین گفته است: اتحادیه اروپا باید بداند که ترکیه بیش از این توان و ظرفیت پذیرایی از آوارگان را ندارد.

دوم این که دولت اسد به تعهدات برآمده از مذاکرات آستانه پایبند نیست و در صورت تداوم شرایط فعلی٬ بیش از یک میلیون نفر آواره سر از ترکیه و اروپا درخواهند آورد و یگانه راه حل مقابله با چنین چیزی٬ این است که حریم هوایی ادلب به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام گردد.

اما آیا در شرایط کنونی٬ اتحادیه اروپا٬ حاضر است چنین گزینه ای را در دستور آنالیز قرار دهد؟ خیر.

علاوه بر آن که اتحادیه اروپا حاضر نیست در چنین مسیری٬ توان و انرژی خود را صرف خواسته های اردوغان کند٬ واقعیت حقوقی و سیاسی دیگری نیز وجود دارد که بسیار فراتر از اراده و توان اتحادیه اروپا است که همانا اراده شورای امنیت سازمان ملل متحد و روینمودهای متفاوت روسیه و چین است که هیچگاه اجازه نخواهند داد حریم هوایی ادلب و شمال غرب سوریه بر اساس روینمودهای ترکیه٬ ناتو و آمریکا٬ دچار تغییر موقعیت گردد.

مهاجرین چه خواهند کرد؟

دیروز صدها خانواده مهاجر سوری و غیرسوری با خودرو٬ قایق و پیاده راه بلغارستان و یونان را در پیش گرفتند اما شواهد نشان داد که رسیدن آنان به اروپا به این سادگی نیست و در واقع قربانی تنش اخیر ادلب شده اند. در نتیجه در شرایط فعلی باید این واقعیت را پذیرفت که تغییری در موقعیت مهاجرین و آوارگان به وجود نیامده و اتحادیه اروپا نیز به سادگی زیر بار فشارهای ترکیه نخواهد رفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 334

به "گزارش، طرح انتقال آوارگان سوری به اروپا و نتایج آن برای ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، طرح انتقال آوارگان سوری به اروپا و نتایج آن برای ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید