یارانه نقدی؛ به نام مستمندان به کام ثروتمندان!

به گزارش بازی های اندروید، یکی از لازمه های تحقق توزیع عادلانه یارانه ها در جامعه، معین کردن نسبت دهک های مالی جامعه با دریافتی آنان از دولت است.

یارانه نقدی؛ به نام مستمندان به کام ثروتمندان!

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

گروه دانشگاه خبرنگاران- سعید خلیفه*؛ انجام تراکنش های بانکی ارقام سنگین و عدم نظارت کارامد بر این حساب ها و همچنین نقش افرینی ساختار غیرشفاف نظام پولی و بانکی، سبب شده که دولت توزیع عادلانه ای در پرداخت یارانه ها چه نقدی و چه پنهان نداشته باشد.

پیشرفت اقتصادی در شرایط تحریم در گرو اصلاح ساختار های فسادخیز اقتصادی و تعیینا بانکی است. از جمله عواملی که باعث جلوگیری و بهبود یکی از مهم ترین زیرساخت های پولی کشور می گردد، مسئله شفافیت و ساماندهی کردن حساب های بانکی است. در اکثر جوامع، بانک ها به دلیل قدرتی که نشات گرفته از خلق پول انهاست، سهم موثری در رونق یا رکود هر نظام اقتصادی را دارند.

متاسفانه با وجود مصادیق متعدد پولشویی و سوء استفاده از راه های گسل خیز فسادبانکی هنوز تا موقعیت مطلوب فاصله بسیار است و اصلاح آن نیازمند یک انقلاب در حوزه بانکداری هست. درواقع این بستر غیرشفاف باعث به وجود اوردن زمینه مناسب برای بهره برداری حداکثری اخلاگران نظام اقتصادی شده است. از جمله موارد بعضی سواستفاده ها در این رابطه می توان به پفراینده های مفسدین اقتصادی از جمله هادی رضوی، سیدمهدی موسوی نژاد، حمید باقری درمنی و حسین هدایتی اشاره نمود.

هر کدام از این متهمین به نوبه خود با استفاده از حساب های اجاره ای و نیابتی وام های کلان بدون ضابطه دریافت نموده اند. هم چنین اخیرا هم به عنوان سدی مقابل هدفمند کردن یارانه ها قرار گرفته است. یکی از لازمه های تحقق توزیع عادلانه یارانه ها در جامعه، تعیین نمودن نسبت دهک های اقتصادی جامعه با دریافتی انان از دولت است. با توجه به گفته های اقای علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در شرایط فعلی ثروتمندان یارانه بیشتری نسبت به فقرا برخوردارند. فشار تورمی بر دوش فقرا به واسطه یارانه های پنهان زیاد است. یارانه پنهان یارانه ای است که مردم آن را دریافت می نمایند، اما بابت آن عددی در محاسباتشان قرار نمی گیرد.

به عنوان مثال بهای تمام شده هر لیتر بنزین در کشور ما از فوب پالایشگاه خلیج فارس 5000 تومان باشد، اما دولت آن را 1000 تومان می فروخت، درواقع دولت 4000 تومان یارانه پنهان برای هر لیتر پرداخت نموده است. در حال حاضر یارانه پنهان کشور رقمی حدود 1300 میلیارد تومان است. مطمئنا این بین سهم ثروتمندان از جیب دولت بیشتر است، چرا که در دوران اقتصاد تورمی، زمانی که قیمت های حامل های انرژی افزایش می یابد، سهم یارانه پنهان اقشار کم درامد نسبت به ثروتمندان بسیار ناچیز است و درواقع نوعی سوبسید برای اقشار مرفه و ثروتمند جامعه است.

به عنوان بخشی از راه چاره و به نقل از سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده مجلس: علاوه بر یارانه نقدی، سالانه بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان در کشورمان سوبسید یا یارانه پنهان پرداخت می گردد که ضرورت دارد به صورت دقیق شفاف سازی گردد. علاوه بر یارانه نقدی، سالانه بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان در کشورمان سوبسید یا یارنه پنهان پرداخت می گردد که ضرورت دارد به صورت دقیق شفاف سازی گردد عنوان کردند. لازمه ایجاد چنین ساختاری بستن گسل های فساد در این حوزه هست که لزوم دسترسی به اطلاعات پایه و شفاف از مبتدیات حذف یارانه پنهان دهک های بالای جامعه هست.

در شهریور ماه سال جاری دولت برای جلوگیری و بهبود فرایند هدفمندی یارانه ها با ارائه گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به خانوار های مشمول اخذ یارانه اعلام نمود که یارانه نقدی حدود 200 هزار نفر را قطع نموده است این در صورتی است که با اعتراض حدود 14 هزار نفر از خانواده ها روبرو شد. اما به گفته میرزایی ،سخنگو ستاد تبصره 14 بودجه اگر این افراد در همین حد باقی بمانند چیزی قریب به هشت هزار میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت یارانه های نقدی داریم. اما برای انجام هر چقدر دقیق تر این کار نیازمند شناخت دقیق دهک های بالای جامعه احساس می گردد. اگر یکی از معیار های قضاوت خانواده های ثروتمند و حذف یارانه های نقدی انان، گردش اقتصادی حساب های بانکی ان ها باشد متاسفانه مجددا حساب های نیابتی و اجاره ای به عنوان عاملی بازدارنده مانع منعکس شدن اطلاعات دقیق می گردد.

برای فهم بیشتر این موضوع پفراینده اقای حسین هدایتی به عنوان یکی از محکومین اختلال در نظم اقتصادی نمونه ای مناسب است. وی با استفاده از رشوه و حق الزحمه و رانت های اطلاعاتی بیش از 200 حساب بانکی به منظور از بین بردن رد مبلغ اصلی وام سواستفاده می نماید. بدین شکل حساب های اجاره ای نقش شستن پول وام های مشکوک را ایفا می نماید. سپس تمام عملیات های پولشویی با این حساب ها انجام می گیرد. مسلما بین این اشخاص افراد بی بضاعتی مانند خدمتگزار یکی از شرکت های وی وجود دارد. دولت با استعلام گردش اقتصادی حساب این فرد در بانک یقینا یارانه این فرد را قطع خواهد نمود. اما به ازای آن، فردی که از این حساب ها استفاده می نماید ردیابی و شناسایی او کار دشوارتری به نظر می رسد.

دولت موظف است در راستای پیشگیری از وقوع فساد در سیستم اقتصادی کشور، تعیینا سیستم بانکی، راه های احتمال فساد را پرریسک و خطرآفرین کند. همچنین برای هدفمند کردن و شناخت دقیق جامعه اماری مشمولین یارانه ها نیازمند تحول در سیستم شناسایی یارانه بگیران هست. لازمه چنین کاری در جهت شناسایی و حذف دهک های بالای جامعه یعنی ثروتمندان از چرخه پرداخت یارانه ها به مهم ترین عوامل آن اشاره می کنیم. در کشور های توسعه یافته از جمله کانادا برای مقابله با چنین مفاسدی تراکنش های پولی بی سابقه فرد را مورد آنالیز قرار می دهند. همچنین اخذ وام های کلان با نرخ بهره بالا، عدم تناسب تراکنش های پولی فرد باتوجه به جغرافیای تراکنش ها و بی ارتباط بودن شغل و فعالیت های اقتصادی فرد بصورت دائم اطلاعات در اختیار نهاد های نظارتی واقع شده است.

* سعید خلیفه - دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 113

به "یارانه نقدی؛ به نام مستمندان به کام ثروتمندان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه نقدی؛ به نام مستمندان به کام ثروتمندان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید