دو راهی جبران کسری بودجه

به گزارش بازی های اندروید، اگرچه بعضی کارشناسان مالیات ستانی را راهکاری برای جبران کسری بودجه 1400 معرفی می نمایند، اما ارقام متفاوت اعلام شده درباره کسری بودجه 1400، این سؤال را در ذهن ایجاد می نماید که آیا مالیات می تواند این میزان کسری را پوشش دهد؟

دو راهی جبران کسری بودجه

به گزارش خبرنگاران، همه کارشناسان به جز مسئولان سازمان برنامه و بودجه معتقدند که بودجه سال آینده بسیار خوشبینانه بسته شده است. معلوم نیست فرض دولت برای لحاظ کردن فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در شرایطی که این روز ها میزان فروش نفت به زیر 300 هزار بشکه رسیده است، چه بوده است. اما آنچه مسلم است این است که تقریبا هیچ کس باور ندارد که بتوان سال آینده فروش نفت را به شرایط عادی بازگرداند.

شاید به خاطر همین رویکرد خوشبینانه بود که دیوان محاسبات در سه سناریو، دست به پیش بینی میزان کسری بودجه 1400 می زند. از نگاه این مجموعه در خوشبینانه ترین حالت، 23 درصد رقم بودجه 841 هزار میلیارد تومانی دولت محقق نخواهد شد. از نگاه دیوان محاسبات در صورت وقوع سناریوی خوشبینانه که میزان فروش نفت آن همان رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه است، بودجه سال 1400 دچار 195 هزار میلیارد تومان کسری است که این رقم با پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس متفاوت است.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی که درباره کلیات لایحه بودجه 1400 پیش بینی نموده است، رقم کسری بودجه سال آینده را 320 هزار میلیارد تومان معین نموده است. بر اساس گزارش این مرکز، در لایحه تقدیمی دولت، تمرکز بر افزایش هزینه های جاری و همچنین تکیه بر منابع غیر واقعی و غیر قابل تحقق بوده است.

برای جبران کسری بودجه دوراه بیشتر وجود ندارد

وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه درآمد نفتی در نظر گرفته شده در بودجه 1400 به نظر می رسد قابل تحقق نیست، گفت: در حالی که دولت پیش بینی فروش روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز را نموده، اما با توجه به تحریم های نفتی، به نظر می رسد، این عدد حداکثر به میلیون بشکه در روز برسد، با رخ دادن چنین اتفاقی به طور قطع کسری بودجه شدیدی بار دیگر ایجاد خواهد شد، که این مسئله می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر کمیسیون انرژی مجلس نیز موضوع انتشار اوراق سلف نفتی به ارزش 70 هزار میلیارد تومان را رد کرد، عملا با توجه به این دو موردی که به آن ها اشاره شد، مهم ترین راهی که دولت برای جبران کسری بودجه خود دارد، افزایش اقتصادیات ها است، در این رابطه درآمد های اقتصادیاتی در بودجه سال جاری حدود 190 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که این عدد در بودجه 1400 به 251 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است.

شقاقی با بیان اینکه دولت دو راه بیشتر ندارد برای جبران کسری بودجه، گفت: یا اینکه باید دولت در بخش هزینه ها یک سری اصلاحات ساختاری را ایجاد کند و از بعضی هزینه هایی که ضرورت ندارد، صرف نظر کند و یا در خصوص بخش های درآمدی تغییراتی را دنبال کند، هر دو بخش احتیاج به انجام اصلاحات جدی است که باید تا ماه های به جامانده سال انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سهم درآمد های اقتصادیاتی از بودجه عمومی حدود 30 درصد است، بیان داشت: بودجه عمومی حدود 840 هزار میلیارد تومان است، که برای تامین آن دولت باید راه حل های موجود را در نظر بگیرد، در این رابطه برای افزایش درآمد های اقتصادیاتی دولت و مجلس با همکاری یکدیگر باید پایه های جدید اقتصادیاتی را عملیاتی نمایند، پایه هایی نظیر اقتصادیات بر عایدی سرمایه، ثروت، مجموع درآمد، خانه های خالی و...، بر این اساس باید یک تصمیم جدی گرفته گردد که سهم اقتصادیات را در بودجه افزایش دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه نمود: نکته مهم این است که در بودجه بسیاری از کشورها، مهم ترین منبع درآمدی اقتصادیات است، که سهم بیش از 90 درصدی دارد، اما در ایران همان طور که اشاره شد این سهم حدود 30 درصد است، در قدم اول به نظر می رسد برای افزایش سهم اقتصادیات باید حداقل این عدد دو برابر یعنی 60 گردد که این مسئله نیز تنها به وسیله افزایش پایه های اقتصادیاتی امکان پذیر خواهد بود.

دولت برای فروش سهام شرکت های دولتی، باید اعتماد را به بورس برگرداند

شقاقی با اشاره به اینکه میزان فرار اقتصادیاتی حدود 50 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: هرچند که باید با فرار اقتصادیاتی مبارزه گردد، اما اگر جلوی تمام فرار اقتصادیاتی را نیز بگیرند، باز هم کسری بودجه دولت تامین نخواهد شد و تنها راه همان افزایش پایه های اقتصادیاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت برای فروش اموال مازاد خود در بورس باید اعتماد از دست رفته مردم نسبت به این بازار را بازگرداند، یادآورشد: دولت تا به الان دو صندوق شامل سهام بانک ها و پالایشگاه های دولتی را عرضه نموده، اما به دلیل عدم حمایت لازم و رها کردن این صندوق ها به حال خود امروز مشامده می کنیم که این صندوق ها حال و روز خوبی ندارند، پالایش یکم در حال حاضر با ضرر روبرو شده است.

وی گفت: هر واحد این صندوق 10 هزار تومان به مردم واگذار شد، اما الان در بورس هر واحد آن حدود 9 هزار تومان معامله می گردد، این به معنای آن است که سهام داران این صندوق در حال حاضر در ضرر 10 درصدی قرار دارند، قدر مسلم اگر این شرایط قرار باشد، ادامه پیدا کند، مردم به هیچ عنوان از صندوق بعدی که دولت می خواهد آن را پذیره نویسی کند، استقبال نخواهند کرد، همان طور که استقبال از پالایش یکم نسبت به دارا یکم خیلی کمتر بود.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: دولت باید برنامه مدونی برای حمایت از بازار سرمایه داشته باشد، نه این بورس را به حال خود رها کند، این فقط نیست که دولت بیاید سهام شرکت های خود را در بورس به مردم بفروشد و بعد از اینکه تامین اقتصادی خود را انجام داد، کار را رها کند و برود، بلکه باید از بازار حمایت کرد، تا مردم نیز در این بین متضرر نشوند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 924

به "دو راهی جبران کسری بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو راهی جبران کسری بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید