10 نقش آفرینی برتر در فیلم های استیون اسپیلبرگ

به گزارش بازی های اندروید، اسپیلبرگ یکی از بزرگ ترین کارگردان های تاریخ سینما است و طی سال ها فعالیت هنری خود، بازیگران بزرگ زیادی را کارگردانی کرده است. اما کدام یک از این بازیگران بهترین بازی های خود را به نمایش گذاشته اند و در فیلم های اسپیلبرگ درخشیده اند؟

10 نقش آفرینی برتر در فیلم های استیون اسپیلبرگ

اسپیلبرگ یکی از چهره های ماندگار تاریخ سینما است که تعدادی از به یادماندنی ترین فیلم ها و شخصیت ها را بر پرده نقره ای آورده است. او با فیلم های خود چندین نسل از فیلم سازان را تحت تاثیر قرار داده است، خیل بزرگی از طرفداران را به هیجان آورده است و هم چنان به جهت خود در راه اسطوره شدن در سینما ادامه می دهد. فیلم های اسپیلبرگ بعضی از بهترین بازیگران تاریخ سینما را مجذوب کرده اند و با ترکیب درست کارگردان-بازیگر، فیلم های او توانسته اند به ماندگارترین های تاریخ سینما بدل شوند.

در ادامه به 10 نقش آفرینی برتر بازیگران در فیلم های استیون اسپیلبرگ می پردازیم.

10. جف گلدبلوم در پارک ژوراسیک (jurassic park)

  • محصول: 1993
  • سایر بازیگران: سام نیل، لورا درن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 68 از 100

با وجود جلوه های ویژه خیره کننده و پیش روی پارک ژوراسیک، برای هر بازیگر انسانی سخت بود که بتواند در این فیلم حاضر شود و توجهات را با وجود همکاران دایناسور، به خودش جلب کند. بااین حال بازیگران توانستند بازی های درخشانی از خود ارائه دهند و در این بین جف گلدبلوم بود که توانست در لیست بهترین بازیگران فیلم پارک ژوراسیک، نام خود را بالاتر از سایرین ماندگار کند.

در نقش ایان مالکولم، یک انسان پرهرج و مرج و بی نظم، گلدبلوم انرژی خاص خود را به شحصیت تزریق می کند. او گاهی بار طنز فیلم را به دوش می کشد و گاهی به عنوان یک قطب نمای اخلاقیات عمل می کند، بااین حال نقشی که او را مجبور می کند تا مانند یک خدا این هیولاها را به دنیا بازگرداند، دست و پای او را نمی بندد و آزادی خلاقیت او را سلب نمی کند.

9. کریستین بیل در امپراتوری خورشید (Empire of the Sun)

  • محصول: 1987
  • سایر بازیگران: جان مالکوویچ، میراندا ریچاردسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 75 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 62 از 100

امروزه کریستین بیل به عنوان یکی از بازیگران همه کاره سینما شناخته می شود، اگرچه استعداد او از همان جوانی و با بازی در درام جنگی استیون اسپیلبرگ اثبات شده بود. بیل در فیلم امپراتوری خورشید، نقش جیم را ایفا می کند؛ پسر جوانی که هنگام وقوع جنگ، به همراه خانواده اش، در ژاپن زندگی می کند. او از خانواده خود جدا می افتد و تبدیل به یک اسیر جنگی می شود.

بیل در 13 سالگی و از بین بیش از 4000 نفر برای بازی در این فیلم به کارگردانی اسپیلبرگ انتخاب شد. اسپیلبرگ همیشه توانسته است بازی های درخشانی از بازیگران جوان خود بیرون بکشد، اما آن چه بیل در این فیلم به نمایش می گذارد، خارق العاده است. ما عصاره بچگانه او را که در صحنه های ابتدایی از او می تراود، می بینیم و سپس به تدریج شاهد از بین رفتن معصومیت بچگانه او طی تجربیاتی که به دست می آورد، هستیم.

این فیلم که اولین فیلم بیل هم بود برای بیل شهرت بسکمک به همراه آورد و علاوه بر آن او را به عنوان یکی از مستعدترین بازیگران سینما به دنیایان معرفی کرد. او قدم اول را در کارنامه خود محکم برداشت، چنان محکم که با گذشت سال ها و درخشش های فراوان، هنوز هم می توان نقش آفرینی بیل در امپراتوری خورشید را یکی از بهترین نقش آفرینی های او نامید.

8. لئوناردو دی کاپریو در اگه می تونی منو بگیر (Catch Me if You Can)

  • محصول: 2002
  • سایر بازیگران: تام هنکس، کریستوفر واکن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 75 از 100

اگر میتونی منو بگیر داستان حقیقی باورنکردنی فرانک آبیگنل است؛ یک نوجوان که تبدیل به یکی از پیروز ترین هنرمندان جعل در تاریخ ایالات متحده شد. دی کاپریو ثابت می کند که مناسب ترین بازیگر برای ایفای این نقش غیرعادی است.

دی کاپریو در مرحله ای از کارنامه خود قرار داشت که می خواست از یک بازیگر عاشق پیشه شکست خورده در فیلم ها، تبدیل به یک بازیگر بالغ محترم شود و این نقش برای او کاملا مناسب بود؛ نقشی که جذابیت و کاریزمای او را با ویژگی های یک قانون شکن ترکیب می کرد. ما خیلی زود باور می کنیم که این جوان می تواند به راحتی با تقلب خودش را از هر موقعیتی خلاص کند.

این نخستین نقش آفرینی بزرگ دی کاپریو در زمینه بازآفرینی شخصیت های حقیقی بود. پس از این فیلم و درخشش او در آن بود که راه اش به فیلم های زندگی نامه ای دیگر نظیر هوانورد (The Aviator)، جی. ادگار (J. Edgar) و گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) باز شد.

7. جایمن هانسو در آمیستاد (Amistad)

  • محصول: 1997
  • سایر بازیگران: آنتونی هاپکینز، مورگان فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 63 از 100

در حالی که اسپیلبرگ برای فیلم های ماجراجویانه و هیجان انگیز خود موردعلاقه بسکمک است، در ساخت درام های وحشت آور ریشه گرفته از واقعیت هم یکی از اساتید بی چون و چرا است. یک کشتی اسپانیایی که آفریقایی های به بردگی گرفته شده توسط آن سر به شورش گذاشته اند و مسئولین آن را سرنگون کرده اند، توسط یک کشتی آمریکایی متوقف می شود و سیاه پوستان آن به زندانی در آمریکا منتقل می شوند و فیلم داستان دادگاه آن ها را دنبال می کند.

جایمن هانسو در یکی از اولین کارهای کارنامه کاری خود به عنوان رهبر برده ها، مردی خارج از محیط طبیعی خود، که در تلاش است برای مردم اش عدالت و آزادی را به دست بیاورد، نقش آفرینی می کند؛ یک نقش آفرینی قدرتمند و روح نواز که حتی در زمان هایی که او درحال صحبت کردن نیست هم بسیار قدرتمند است.

هانسو می داند چه زمانی قدرتمند باشد و همانند یک سنگ قوی و چه زمانی خوی لطیف انسانی خود را بروز دهد و ما را با هسته لطیف خود آشنا کند. هانسو دقیقا همان است که باید باشد؛ یک رهبر مقتدر و نترس و در همان حال یک آفریقایی زخم خورده که توان رویارویی با همه دنیایی که علیه او اقدام می کند را ندارد.

6. تام هنکس در نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

  • محصول: 1998
  • سایر بازیگران: تام سایزمور، مت دیمون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 91 از 100

تام هنکس، یکی از بازیگران موردعلاقه اسپیلبرگ است که بارها و بارها در فیلم های مختلف با او همکاری کرده. نخستین قدم در این همکاری ماندگار، فیلم نجات سرباز رایان بود. هنکس در این فیلم نقش کاپیتان میلر را ایفا کرد؛ رهبر گروه کوچکی از مردان که طی جنگ دنیای دوم مامور شده اند تا سرباز گمشده ای که شانس بازگشتن به خانه را دارد، پیدا کنند.

هنکس بازیگری نیست که شما در ذهنتان او را وسط یک فیلم خشن جنگی تصور کنید و به همین دلیل است که او مناسب ترین انتخاب برای این نقش است. او به عنوان کسی که برای رهبری کردن عده ای از مردان، در دل یک جنگ بی رحم، مورد اعتماد واقع شده است و بااین حال هیچ حس فزونی نسبت به دیگران ندارد، کاملا قانع کننده است.

هنکس در نجات سرباز رایان به هدف نهایی فیلم خدمت می کند. هدفی که می خواهد بگوید مردم عادی بودند که این جنگ را به خاتمه رساندند. هنکس عادی ترین معلمی می شود ک همه ما می توانیم با یک نگاه ساده به اطرافمان او را پیدا کنیم. نجات سرباز رایان توانست تام هنکس را برای بار چهارم نامزد اسکار، برای مرتبه پنجم نامزد گلدن گلوب و برای دومین دفعه نامزد جایزه انجمن بازیگران فیلم کند.

5. ووپی گلدبرگ در رنگ ارغوانی (The Color Purple)

  • محصول: 1985
  • سایر بازیگران: دنی گلاور، آدولف سزار
  • امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 78 از 100

رنگ ارغوانی معمولا به عنوان یکی از بهترین فیلم های اسپیلبرگ شناخته نمی شود و به عقیده بعضی منتقدان یک اقتباس بیش از حد احساسی از رمان الیس واکر است. با همه این ها آن چیزی که یک صدا توسط تمام دنیا ستایش شد، نقش آفرینی ووپی گلدبرگ در نخستین تجربه اش به عنوان بازیگر بود.

گلدبرگ در نقش کلی مقابل دوربین اسپیلبرگ رفت؛ یک زن جوان آفریقایی-آمریکایی که در جنوب آمریکا زندگی می کند و پس از سال ها مورد آزار و اذیت قرار دریافت، سعی می کند که هویت خود را بیابد. گلدبرگ لحظه های بدون دیالوگ شحصیت را با قدرت احساسی ای خیره کننده مقابل دوربین می آورد و در همان حال شجاعت وسیعی که این زن آموخته است در خود پرورش دهد را هم به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد.

گلدبرگ در رنگ ارغوانی به گونه ای نقش آفرینی کرده است که گویا داستان زندگی کلی از روی زندگی گلدبرگ نوشته شده است. او خود کلی است و کلی خود او. ووپی گلدبرگ که در رنگ ارغوانی نخستین نقش آفرینی جدی خود را از سر گذراند، توانست نخستین نامزدی اسکار خود را تجربه کند و برای اولین نامزدی خود در گلدن گلوب، با دست پر آن مراسم را ترک کند.

4. رالف فاینز در فهرست شیندلر (Schindlers List)

  • محصول: 1993
  • سایر بازیگران: لیام نیسون، بن کینگزلی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 94 از 100

فیلم های اسپیلبرگ معمولا به خاطر قهرمان هایش شناخته می شوند، اما فهرست شیندلر یکی از پیچیده ترین و عجیب ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما را خلق می کند. رالف فاینز نقش آمون گوث، یک افسر نازی که تنفرش از یهودیان تبدیل به اعمال وحشیانه و خشونت آمیز می شود را ایفا می کند.

فاینز هرگز از شیطانی که شخصیت او همیشه هست، دور نمی شود و با این حال قادر است او را یک انسان حقیر که با تنفر از خود پر شده است، نشان دهد. تنفری که او بر سر دیگران تخلیه اش می کند. فاینز پیروز می شود به شخصیتی جان دهد که به طور هم زمان یک شیطان کامل و یک انسان بدبخت است. این که زندگی انسان چقدر از نگاه او بی ارزش است، به شدت ناراحت کننده و درگیرکننده است.

فاینز در تمام دیالوگ های خود، انتخاب کلمات اش، جنس صدایش، تغییرات صورت اش و حرکات فیزیکی بدن خود غیرقابل پیش بینی عمل می کند و همین ویژگی بصری، پیش بینی پذیر نبودن او را از نظر روانی هم به مخاطب القا می کند. فاینز به درستی شخصیت خود را شناخته است و لحظه های درست خندیدین، بغض کردن، خشمگین شدن و شرم گین شدن او را می شناسد.

فاینز با فهرست شیندلر توانست برای نخستین بار نامزد اسکار و گلدن گلوب شود و در اولین نامزدی خود برای جایزه بفتا، آن را به دست بیاورد.

3. هریسون فورد در مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark)

  • محصول: 1981
  • بازیگران: کارن آلن، پائول فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 85 از 100

فیلم های اکشن ماجراجویانه مانند مهاجمان صندوق گمشده معمولا برای بازی بازیگران خود مورد ستایش قرار نمی گیرد، اما کسی نمی تواند این حقیقت را که هریسون فورد یکی از ماندگارترین شحصیت های تاریخ سینما به نام ایندیانا جونز را خلق کرده است، انکار کند.

بااین که پیش از فورد هم بسکمک از قهرمان های ماجراجو برپرده نقره ای ظاهر شده بودند، اما فورد ایندیانا را تبدیل به شخصیتی کاملا جدید و فراموش نشدنی کرد. در کنار بسیار پرهیاهو و پرزرق وبرق بودن، او بامزه و باهوش هم هست. از همه بهتر این که، فورد با این که گاهی ایندی شکست بخورد و درسی بیاموزد، مخالفتی نداشت.

ایندی یک قهرمان اکشن بود که احساس واقعی بودن را به مخاطب القا می کرد. او حتی گاهی به راه و رسم همیشگی پهلوانان پشت می کرد و جهتی که هر انسان عاقلی انتخاب می کند را برمی گزید. او از بازی های احساسی و قهرمان بازی های بی فایده دوری می جست و همین بود که او را تبدیل به یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های سینما کرد.

2. رابرت شاو برای آرواره ها (Jaws)

  • محصول: 1975
  • سایر بازیگران: روی شایدر، ریچارد درایفس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100

آرواره ها فیلمی بود که اسپیلبرگ را به عنوان یک کارگردان مستعد به هالیوود معرفی کرد و تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه او شد. فیلمی درباره یک کوسه آدم خوار که باعث وحشت زدگی یک جامعه ساکن جزیره می شود. فیلمی که باعث شد یک نسل کامل از علاقمندان به سینما از پا گذاشتن درون آب وحشت داشته باشند.

به همان اندازه که کوسه بسیار هیجان انگیز و باورپذیر بود، رابرت شاو هم می درخشید. یک شکارچی کوسه که به رئیس برودی کمک می کند تا این جانور وحشی را شکار کند. شاو شخصیتی را خلق می کند که دوست داشتن اش آسان نیست، اما به شدت سرگرم کننده است. به لطف نیروی خازق العاده شاو، سخنرانی او درباره کشتی جنگی یواس اس ایندیاناپلیس (USS Indianapolis) تبدیل به یکی از برجسته ترین لحظات این شاهکار بلاک باستری اسپیلبرگ شد.

1. دانیل دی-لوئیس در لینکلن (Lincoln)

  • محصول: 2012
  • سایر بازیگران: سالی فیلد، تامی لی جونز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100

برای روی پرده آوردن شخصیت تاریخی بزرگی مانند آبراهام لینکلن نیاز به یک بازیگر بی نظیر دارید. خوشبختانه اسپیلبرگ این شانس را داشت که برای این نقش یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما را به کار گیرد. دی-لوئیس نقش لینکلن را در فیلمی بازی می کند که به چهار ماه خاتمهی زندگی او و تلاش هایش در جهت تصویب کردن بیانیه آزادی می پردازد.

دی-لوئیس اصالتی که نقش نیاز دارد را به آن می بخشد و هر مرتبه که ظاهر می شود، پرده نقره ای را تحت سلطه خود درمی آورد. او در لحظات بدون دیالوگ خود درست به اندازه لحظاتی که حس شوخ طبعی لینکلن را بازسازی می کند ، تاثیرگذار و درخشان است. دی-لوئیس پیروز می شود این شخصیت معروف را به گونه ای به زندگی بازگرداند که احساس اصیل بودن و قدرتمند بودن در جهت صحیح را به مخاطب منتقل کند.

دی-لوئیس با لینکلن اسپیلبرگ توانست پنجمین نامزدی اسکار و سومین برنده شدن خود را جشن بگیرد و نام خود را در تاریخ اسکار جاودانه کند. لینکلن هم چنین هفتمین نامزدی گلدن گلوب و ششمین نامزدی بفتا را برای دی-لوئیس به ارمغان آورد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1194

به "10 نقش آفرینی برتر در فیلم های استیون اسپیلبرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نقش آفرینی برتر در فیلم های استیون اسپیلبرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید