4 مجموعه داستان کوتاه خارجی که می توانید در زمانی کوتاه بخوانید

به گزارش بازی های اندروید، یکی از بهترین راه های آغاز کتابخوانی و استفاده بهتر از اوقات فراغت در تعطیلات، خواندن داستان های کوتاه است. در یک کتاب مجموعه داستان کوتاه می توانید هر قصه را در مدت زمان کمی تمام کنید و به سرعت به سراغ قصه بعدی بروید. اگر نمی دانید از کجا آغاز کنید، ما در ادامه 4 مجموعه داستان کوتاه خارجی را معرفی می کنیم که می توانید در زمانی کوتاه خواندن آن ها را تمام کنید.

4 مجموعه داستان کوتاه خارجی که می توانید در زمانی کوتاه بخوانید
  • 8 رمان عاشقانه خارجی و پیچ و خم احساسات در آن ها

داستان کوتاه، روایت کوتاهی است که به نسبت یک رمان صفحات و کلمات کمتری دارد. سیر روایی کوتاه داستان ها باعث می گردد با شخصیت های کمتری سروکار داشته باشیم. قبل از قرن نوزدهم، داستان کوتاه به طور کلی به عنوان یک شکل ادبی متمایز در نظر گرفته نمی شد. اما با این حال به نظر می رسد که این سبک منحصربه فرد، مدرن است.

1. رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید

روسیه یکی از غنی ترین و تحسین برانگیزترین ادبیات اروپا را در اختیار دارد که پیشینه آن به قرن یازدهم می رسد. کتاب رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید را هفت نویسنده­ معاصر روس نوشته اند. این کتاب شامل 9 داستان است که در سال 1395 منتشر شده است و توسط آبتین گلکار جمع­ آوری و به فارسی ترجمه شده است. داستان از نویسنده­ های مختلف، لودمیلا پتروشفسکایا، ویکتور پِلِوین، دینا روبینا، لودمیلا اولیتسکایا، میخاییل یلیزاروف، آندری گلاسیموف و زاخار پریلِپین است. داستان های این مجموعه مرتبط به هم، محیط مشترکی از لحاظ جهان بینی بین آن ها برقرار است ولی سوژه و موضوعی که به آن پرداخته شده است، متفاوت است. تمام نویسندگان در حال حاضر زنده و هم­چنان در حال نوشتن هستند که این موضوع باعث جذاب­تر شدن این کتاب می ­گردد.

تنهایی، خشونت، شرایط اجتماعی و روزمر گی که از اثرات شرایط اجتماعی فروپاشی اتحاد شوروی است و به خوبی اثرات آن در کتاب رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید نمایان است. نویسنده های این مجموعه طوری انتخاب شده اند که در گذشته وجود آن­ ها ناپیدا و صدای آن­ ها به گوش کسی نمی­ رسیده و در واقع می توان گفت شرایط آن گونه بوده که امکانی برای شنیده شدن حرف هایشان برای مردم نبوده است. لیودمیلا اولیتسکایا داستان نویس معروفی در بین منتقدین ادبی است. او در سال 1943 در شهر داولکانوو در باشکریه به جهان آمد. او در مسکو عظیم شد و در آنجا زیست شناسی را در دانشگاه دولتی مسکو خواند. میخاییل یِلیزاروف نویسنده اصلی ترین داستان این کتاب است و نام عجیب و جذاب این کتاب از داستان او گرفته شده است.

قسمتی از کتاب رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید را با هم می خوانیم:

2. دشت سوزان

خوان رولفو یکی از مهم ترین نویسنده های قرن بیستم مکزیک است؛ اگرچه او فقط دو کتاب نوشت. رمان پدرو پارامو (1955) و مجموعه داستان کوتاه El llano en llamas (1953). این داستان های واقع گرایانه برای اولین بار در سال 1967 با نام دشت سوزان به انگلیسی ترجمه شد. کتاب خوانی یکی از عظیمترین علایق خوان رولفو بود و تقریبا تمام کودکی او با مطالعه کردن می گذشت. مجموعه دشت سوزان تصویری عریان از نظر روان شناختی را از فقر در حومه روستا نشان می دهد. موقعیت زمانی مجموعه داستان رولفو، زمانی است که مکزیک به دنبال تحولات انقلاب به سرعت در حال صنعتی شدن بود. در این داستان ها رولفو با چند حرکت، یک منظره پیچیده انسانی را ایجاد می نماید. این داستان ها درس اخلاق است. این مجموعه داستان با استفاده از یک تصنیف مشهور شروع می گردد . این کلمات آن ها رفته و ماده سگ را کشتند / اما توله سگ هنوز باقی است به جرقه ای اشاره می نماید که انقلاب را شروع کرد و جنبش های متعاقب انقلاب را ایجاد کرد. این جنبش ها اغلب کاملا از انگیزه های اصلی مستقل بودند. راوی دشت سوزان سرنوشت یک چنین گروهی را شرح می دهد. برای معرفی نسل جدیدی از خوانندگان با استعدادهای ادبی، رولفو این دیدگاه جدید مجموعه را به عنوان نمونه ای از ادبیات کلاسیک جهان معرفی کرد.

این اولین داستانی است که به خواننده این درک را می دهد که لحظه تاریخی انقلاب چگونه بوده است. این عمل، راهکاری مؤثر برای از بین بردن ظاهر اسطوره ­ای است که به اغلب انقلاب ها می دهند. در واقع مطالعه این مجموعه داستان تلفیقی از روایت های انسانی و تاریخی است که دیدگاه رولفو را از وقایع نشان می دهد.

17 داستان در نسخه اصلی این کتاب وجود دارد که در ترجمه ایرانی به 15 داستان تقلیل پیدا نموده است. داستان های مجموعه دشت سوزان شامل ماکاریو، عاقبت زمین دار شدیم، تپه کومادرس، بس که آس و پاسیم!، مرد، در سپیده دم، تالپا، به آن ها بگو من را نکشند، لووینا، که تنهایش گذاشتند، به یاد آر، سگی پارس نمی نماید، پاسو دل نورته، آناکلتو مورونس است.

3. دوازده داستان سرگردان

گابریل گارسیا مارکز نویسنده و روزنامه نگار کلمبیایی بود. گارسیا مارکز به عنوان یکی از برجسته ترین نویسندگان قرن بیستم شناخته شده است. او برنده جایزه نوبل ادبیات شد. مارکز در دانشگاه بوگوتا تحصیل کرد و بعدها به عنوان خبرنگار روزنامه کلمبیا در رم، پاریس، بارسلون، کاراکاس و نیویورک کار کرد. او بسیاری از آثار غیر تخیلی و داستان های کوتاه را نوشته است، اما رمان های او مانند صد سال تنهایی و عشق در زمان وبا از مشهورترین آثار اوست. آثار او تحسین بسیار مهم و موفقیت گسترده تجاری را به خود جلب نموده است که مهم ترین آن ها ترویج سبک ادبی با نام رئالیسم جادویی است که از عناصر و وقایع جادویی برای شرح تجربیات واقعی استفاده می نماید. بعضی از آثار او در یک روستای خیالی به نام ماکو ندو تنظیم شده است و بیشتر آن ها موضوع واحدی را بیان می نمایند.

گابریل گارسیا مارکز این بار با نوشتن مجموعه ای که شامل دوازده داستان است، فضایی جدید برای خوانندگان ایجاد کرد. در بارسلونا، یک پیرزن برزیلی سگ خود را آموزش می دهد تا در گوری که برای خودش انتخاب نموده گریه کند. در وین، زنی استعداد خود را برای ثروتمند شدن در آینده در کنار یک خانواده ثروتمند به نمایش می گذارد. گارسیا مارکز در این دوازده داستان کوتاه درباره زندگی آمریکایی ها در اروپا صحبت می نماید و یک ترکیب عجیب و غریب از افسردگی، سرسختی، اندوه و آرزو را که تجربه مهاجران است، بازگو می نماید.

دوازده داستانی که گابریل گارسیا مارکز در این مجموعه نوشته عبارت­ند از رد خون تو روی برف، هفده انگلیسی مسموم شده، خواب تعبیر می کنم، آقای رییس جمهور، سفر بخیر، قدیسه، باد سرد شمالی، هواپیمای زیبای خفته، فقط آمدم تلفن کنم، اتومبیل مشکی، تابستان سعادتمند خانم فوربس، نور مثل آب است و وحشت های ماه اوت.

4. برف های کلیمانجارو

ارنست میلر همینگوی، متولد 21 ژوئیه 1899، رمان نویس و داستان نویس آمریکایی است که در 1954 جایزه نوبل ادبی دریافت کرد. او به دلیل زندگی پرماجرا و تبلیغات گسترده مورد توجه نهاده شد. سبک نثر صریح و شفاف او تأثیر قدرتمندی بر داستان های تخیلی آمریکایی و بریتانیایی در قرن بیستم گذاشت.

کتاب برف های کلیمانجارو از آثار نویسندگانی مثل ارنست همینگوی، فرانسیس تاورز، تاس ولف، سی اس فورستر، پل گالیک و آلبر کامو است و در هر قصه سرنوشت قهرمانی را می خوانیم که این نویسندگان خلق نموده اند. کتاب برف های کلیمانجارو شامل پنج داستان کوتاه کلاسیک است که در واقع یکی از زیباترین قصه های ادبیات انگلیس محسوب می گردد و میخواهد لایه­ های پنهان درون انسان ­ها را به نمایش بگذارد. کلیمانجارو کوهی پر از برف است که 6000 متر ارتفاع دارد و می­ گویند که بلندترین کوه آفریقا است. کتاب برف های کلیمانجارو درد و رنج مردی زخمی به نام هری را شرح می­ دهد که پایش قانقاریا گرفته است. موضوع اصلی داستان برف های کلیمانجارو وجود همیشگی مرگ است و موضوع مربوط به نحوه برخورد انسان با ماهیت قریب الوقوع و همه گیر مرگ است. بر اساس این داستان یک فیلم سینمایی در سال 1952 ساخته شده است. این مجموعه داستان شامل چند داستان کوتاه با مضامین نزدیک به واقعیت، روزمره اما خاص است که تلفیقی از رنج آدمی و واقعیت موجود در جهان است.

داستان هایی که در کتاب برف های کلیمانجارو آمده است عبارتند از برف های کلیمانجارو، حقیقت و خیال، انتها رنج ها، مادر، خون و شن، فروافتادگان و پنجاه اسکناس هزاری.

در قسمتی از کتاب برف های کلیمانجارو می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1090

به "4 مجموعه داستان کوتاه خارجی که می توانید در زمانی کوتاه بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 مجموعه داستان کوتاه خارجی که می توانید در زمانی کوتاه بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید