آیا شما هم بوی کتاب را دوست دارید؟ این پست را بخوانید!

به گزارش بازی های اندروید، بوی کتاب یکی از حس منحصر به فرد و مجذوب کننده برای عاشقان کتاب است. این بوها ناشی از ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند که در طول زمان در کتاب ها ایجاد می شوند.

آیا شما هم بوی کتاب را دوست دارید؟ این پست را بخوانید!

علت بوهای متفاوت

بوهای کتاب به علت ترکیبات آلی فرار (VOCs) ایجاد می شوند. این ترکیبات شیمیایی در دما و فشار معمولی اتاق تبخیر می شوند و بوهای خاصی را به وجود می آورند. در کتاب های نو، این بوها بیشتر از مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت کاغذ، جوهر و چسب ها ناشی می شوند. برای مثال، بوی شیرین کاغذ تازه بیشتر به علت مواد شیمیایی مانند اتیل هگزانول (ethyl hexanol) است.

بوی کتاب های قدیمی و علل شیمیایی آن

بوی کتاب های قدیمی ترکیبی از بوی وانیل، بادام، علف خشک، و حتی شکلات و قهوه است. این بوها ناشی از تجزیه مواد مختلف در کتاب هاست. به عنوان مثال، تجزیه سلولز در کاغذ به فراوری فورفورال (furfural) می انجامد که بوی بادام شیرین ایجاد می نماید. بعلاوه، لیگنین (lignin) که در دیواره های سلولی درختان وجود دارد، در اثر تجزیه بنزآلدئید (benzaldehyde) و وانیلین (vanillin) فراوری می نماید که بوی وانیل ملایمی ایجاد می نماید.

چرا بعضی بوی کتاب قدیمی را دوست دارند؟

بوی کتاب قدیمی برای بسیاری از افراد خوشایند است و این خوشایندی به علت ارتباط نزدیک حس بویایی با مرکز حافظه در مغز است. این بوها می توانند خاطرات قدیمی و لحظات خوشایندی را زنده نمایند. به همین علت است که بعضی افراد وقتی بوی کتاب قدیمی را استشمام می نمایند، احساس نوستالژی و آرامش می نمایند.

اشاره به بوی کتاب در ادبیات

در بسیاری از کتاب ها و اشعار به بوی کتاب اشاره شده است. به عنوان مثال، در شعری از خورخه لوئیس بورخس، نویسنده آرژانتینی، آمده است: بوی کتاب های قدیمی، بوی دانایی و عشق به دانش است. این جمله به خوبی نشان می دهد که چگونه بوی کتاب ها می تواند حسی عمیق از احترام و عشق به دانش ایجاد کند.

یا این گفته ری بردبری:

فناوری برای ایجاد بوی کتاب به صورت مصنوعی

پژوهشگران و شرکت های مختلفی کوشش نموده اند تا بوی کتاب را به صورت مصنوعی ایجاد نمایند. این کوشش ها شامل فراوری شمع ها، عطرها و حتی اسپری هایی است که بوی کتاب های قدیمی را تقلید می نمایند. این محصولات برای افرادی که عاشق بوی کتاب هستند ولی دسترسی به کتاب های قدیمی ندارند، جذابیت زیادی دارد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 11 تیر 1403 بروزرسانی: 11 تیر 1403 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1832

به "آیا شما هم بوی کتاب را دوست دارید؟ این پست را بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم بوی کتاب را دوست دارید؟ این پست را بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید