اجاره به شرط تملیک ؛ خانه دار شوید

به گزارش بازی های اندروید، اجاره به شرط تملیک عقدی است که در آن شرط گردد مستاجر در خاتمه مدت اجاره در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد مالک ملک مورد نظر گردد.

اجاره به شرط تملیک ؛ خانه دار شوید

جهت دریافت خدمات نقشه ساخت الاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

عقد اجاره به شرط تملیک یکی از اقسام عقد اجاره به شمار می آید که امروزه رواج بسیاری پیدا نموده و به یکی از انواع تسهیلات اعطایی توسط بانک ها تبدیل شده است. در واقع بانک ها برای گسترش امور خدماتی، کشاورزی، صنعتی و … به عنوان موجر معاملات اجاره به شرط تملیک را انجام می دهند. یعنی اموالی را خریداری می نمایند و در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار متقاضیان قرار می دهند. در خبرنگاران به آنالیز شرایط و ضوابط عقد اجاره به شرط تملیک در مورد ملک پرداخته شده است.

تعریف اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک عقدی است که در آن شرط گردد مستاجر در سرانجام مدت اجاره در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد مالک ملک مورد نظر گردد. یکی از انواع اجاره به شرط تملیک، لیزینگ است که برای واگذاری خودرو انجام می گردد. یا به طور مثال در عقد اجاره ای بین موجر (صاحب ملک) و مستاجر توافق می گردد که اگر مستأجر به کلیه تعهداتی که در قرارداد ذکر شده عمل کند، در سرانجام مدت اجاره، مالک ملک مورد اجاره خواهد شد. شایان ذکر است که تعهدی که برای مستاجر مشخص می گردد باید مورد قبول و توافق هر دو طرف قرار بگیرد. به طور مثال موجر می تواند منزل خود را به مستأجر اجاره دهد و شرط کند که اگر مستأجر در هر ماه مبلغ معینی را بپردازد در سرانجام مدت اجاره ، ملک به تملک وی در خواهد آمد. بنابراین اگر مستأجر به تعهدی که برای او ایجاد شده است به طور کامل عمل کند، دیگر تعهدی برای تخلیه ملک نخواهد داشت و موجر موظف خواهد بود که مالکیت ملک مورد نظر را بعد از اتمام مدت زمانی که مشخص شده است، به مستأجر انتقال بدهد.

انواع عقد اجاره به شرط تملیک

این عقد که در آن مستاجر مالک ملک مورد نظر در سرانجام مدت اجاره می گردد شروطی وجود دارد، که از نظر ماهیت و چگونگی شرط یا شرایطی که در قرارداد اجاره ذکر می گردد به دو دسته تقسیم می گردد:

1. شرط فعل؛

به این معنا است که صاحب ملک در عقد اجاره شرط یا شروطی را مشخص می نماید که در صورت محقق شدن آن ها از سوی مستاجر، وی می تواند مالک گردد. البته در این حالت مستاجر مکلف است بعد از محقق شدن شروط مذکور پول ملک را هم بدهد.

2. شرط نتیجه؛

در این حالت در سرانجام مدت اجاره و با پرداخت اقساط و عمل به سایر شرایط مندرج در عقد، ملک به مالکیت مستاجر در می آید. در واقع این شرط بیشتر به نفع مستأجر است. در این نوع از اجاره به شرط تملیک، نیازی به اقدام جدیدی از طرف موجر یا مستاجر نیست و اگر هم رعایت تشریفات اداری مانند تنظیم سند در این مورد لازم باشد، این اقدامات تاثیری در مالکیت ندارد و فقط نقل و انتقال صورت گرفته را محکم تر می نماید.

انقضای قرارداد اجاره به شرط تملیک

عقد اجاره به شرط تملیک به روش های مختلف سرانجام پیدا می نماید:

1. در مواردی که مدت زمان اجاره تمام گردد؛ و مستاجر به کلیه شروط مورد توافق عمل نموده و اقساط را به موقع پرداخته باشد، با توجه به این موضوع که قرارداد اجاره به شرط تملیک از نوع شرط فعل باشد یا شرط نتیجه، ملک مذکور به ملکیت درمی آید و عقد سرانجام می یابد.

2. در مواردی ­که مدت اجاره تمام شده؛ ولی مستاجر به شروط مورد توافق عمل ننموده باشد، که در این شرایط موجر حق دارد ملک را پس بگیرد.

3. گاهی موجر یا مستاجر در طول مدت اجاره، قرارداد را فسخ می نمایند. این حالت نیز یکی از موارد انقضای قرارداد اجاره به شرط تملیک است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد خرید مسکن فسخ قرارداد خرید مسکن ؛ و نکات حقوقی آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 272

به "اجاره به شرط تملیک ؛ خانه دار شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره به شرط تملیک ؛ خانه دار شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید