از تولید پروتز برای مبتلایان پارکینسون تا تهیه سیاهه شیوع آسیب های اجتماعی

به گزارش بازی های اندروید، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تشریح دستاوردهای حوزه تحقیقات و فناوری این دانشگاه به انجام مطالعات درباره سیل ابتدای سال 98، کاربردی سازی تست ایرانیزه شده Bayley در مراکز درمانی اطفال و تهیه سیاهه شیوع آسیب های اجتماعی در کشور به تفکیک استانی اشاره کرد.

از تولید پروتز برای مبتلایان پارکینسون تا تهیه سیاهه شیوع آسیب های اجتماعی

محمدرضا خدائی اردکانی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه اولویت های پژوهشی دانشگاه ها برحسب رسالت ها و مأموریت های آن ها تعریف شده و اولویت ها بر این اساس طبقه بندی می شوند، گفت:رسالت دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی، مسائل رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و مسائل مرتبط با توانبخشی و توانمندی کسانی است که به نحوی دچار مشکلاتی شده اند.

وی با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه بیشتر مسائل اجتماعی و توانبخشی است، گفت: رسالت دانشگاه ها نیز با توجه به اهداف بالادستی و سیاست های کلان کشور- که مشخص می کند چه چیزهایی برای کشور اهمیت بیشتری دارد- مشخص شده اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: دانشگاه ها بر اساس مأموریت های تعریف شده، دارای شوراهای علمی از جمله شورای پژوهش، شورای فناوری و شورای گروه های آموزشی هستند که در این شوراها رسالت ها را اعلام کرده و با استفاده از خرد جمعی و اعضای هیات علمی، اولویت بندی ها انجام می شود.

اردکانی گفت : دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دارای مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد، مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، سلامت در حوادث و بلایا، توانبخشی اعصاب اطفال، سالمندی ژنتیک و سایکوز است. همچنین در گروه های آموزشی کاردرمانی، روانشناسی، روانپزشکی بچه ها استثنایی و گروه ژنتیک از توان اعضای هیات علمی استفاده می کنیم.

مرکزی برای بررسی اختلالات حرکتی و ذهنی پس از زایمان

وی اعلام کرد: مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه با همکاری گروه آموزشی ژنتیک، مرکز کشوری ایرانوم را تشکیل دادند که اولین مرکز ژنتیکی کشور است. در بانک ژنتیکی ایرانوم ژن های مختلف به خصوص ژن های مرتبط با کم توانی های ذهنی و مسائل مرتبط با ژنتیک- که بعد از زایمان می تواند فرد را دچار اختلال حرکتی یا ذهنی کند- گردآوری شده و کارهای زیادی در این حوزه در مرکز تحقیقات ژنتیک انجام گرفته که نتایج آن در مجلات معتبر بین المللی از جمله مجله نیچر چاپ شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه از طریق بسته های تشویقی که در اختیار اعضای هیات علمی قرار می گیرد، آن ها را به سمت اولویت های پژوهشی دانشگاه جهت دهی می کنیم، افزود: علاوه بر بخش پژوهش، اقدامات مؤثری در حوزه فناوری توانبخشی در دانشگاه اجرا شده است.

تولید چند پروتز برای بیماران پارکینسون

اردکانی با اشاره به محصولات حوزه فناوری توانبخشی، توضیح داد: از جمله کارهایی که طی سال 98 در دانشگاه انجام شد، اختراع چند پروتز و وسایل کمک توانبخشی، به خصوص برای بیماران پارکینسون و دارای اختلالات حرکتی بود که این اختراعات به تولید محصول انجامید.

وی گفت: در حال طراحی یک عصای داخلی استاندارد و ویلچر استاندارد هستیم که کارهای مربوط به آن هنوز نهایی نشده و امیدواریم سال 99 به نتیجه برسد.

از تولید ربات های هوشمند توانبخشی تا تحقیق درباره سیل 98

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به فعالیت های رباتیک دانشگاه به خصوص برای کمک به بیماران دچار سکته مغزی و اختلالات حرکتی، ادامه داد: چند دستگاه رباتیک ساختیم که به فرد کمک می کند کمبودهای خود را از طریق ربات و وسایل کمک رباتی جبران کند که این ها به نوعی دستگاه های هوشمند توانبخشی به حساب می آیند.

اردکانی گفت: در زمینه های مختلف حوادث و بلایا، به خصوص در رابطه با سیل ابتدای سال 98 کارهای تحقیقاتی در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا انجام شد که هزینه آن از سوی وزارت بهداشت و دیگر ارگان ها تأمین شد.

وی اعلام کرد: همچنین در مورد بچه ها و میزان رشد عقلی، سنی و جسمی آن ها (ملاک های رشدی)، پژوهش هایی انجام شد و نتایج آن به صورت تست کشوری درآمد و طی این تحقیقات تست بیلی (Bayley) ایرانیزه شد تا در تمام مراکز درمانی اطفال کشور کاربردی شود.

تهیه سیاهه آمار شیوع آسیب های اجتماعی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: گرنت هایی در زمینه مسائل اجتماعی و رفاهی بچه ها کار داده شد که نتایج آن خود به صورت یک سمینار درآمد. همچنین سیاهه ای از آمار شیوع آسیب های اجتماعی در کشور به تفکیک هر استان به سازمان بهزیستی ارائه کردیم.

اردکانی یادآور شد: در زمینه بیماری های روانپزشکی و اختلالات سایکوز، طراحی وسایل مجازی سه بعدی کمک آموزشی برای خانواده های بیماران روانی کارهای پژوهشی خوبی اجرا شده که به مقاله ختم شد و جایزه کشوری دریافت کرد.

وی اظهار کرد: در حوزه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، به خصوص حوادث ترافیکی، چند کار پژوهشی انجام شد و همین طور در حوزه مسائل عدالت اجتماعی برای حوزه های توانبخشی کار پژوهشی اجرا شده که تبدیل به مقاله و هر دوی این ها در چند مقاله خارجی به چاپ رسید.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پاسخ به سؤالی درباره رتبه این دانشگاه در بین سایر دانشگاه های کشور گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در دسته دانشگاه های سطح ب کشور در کنار دانشگاه های علوم پزشکی البرز، بقیه الله، انستیتو پاستور و ...واقع شده است که در این سطح معمولاً رتبه بین پنجم تا هفتم کشوری را دارا هستیم.

برنامه توسعه همکاری ها با دانشگاه های صنعتی فعال در حوزه توانبخشی

اردکانی درباره برنامه های سال 99 این دانشگاه گفت: برنامه های سال آینده بیشتر در حوزه ارتقای فناوری در حوزه های مورد نیاز کشور- به خصوص با توجه به تحریم ها- در جهت این خواهد بود که از توان داخلی کشور استفاده کنیم. در حال توسعه همکاری با دانشگاه های صنعتی فعال در حوزه توانبخشی هستیم.

وی با اشاره به همکاری این دانشگاه با سازمان استاندارد، توضیح داد: استانداردهای مختلف دارای درجه بندی دارند هستند و در این حوزه استاندارد کردن وسایل مرتبط با حوزه توانبخشی به دانشگاه بهزیستی واگذار شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: همچنین با دانشگاه های شریف و تهران و مراکز خصوصی مثل بانک پاسارگاد قراردادهایی داریم که بتوانیم محصولاتمان را با همکاری آن ها به سمت بازار هدایت کنیم و به خصوص برنامه داریم فعالیت شرکت های دانش بنیان را با همکاری دانشگاه تهران افزایش دهیم.

اردکانی در انتها گفت: در حال تلاش هستیم که گرنت های پژوهشی در حوزه های مورد نیاز کشور به خصوص از سازمان بهزیستی، مراکز مرتبط با حوادث و بلایا، مرکز مطالعات اعتیاد ریاست جمهوری جذب کنیم و نیز محصولاتمان را در حوزه توانبخشی به وزارت بهداشت تحویل دهیم .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 389

به "از تولید پروتز برای مبتلایان پارکینسون تا تهیه سیاهه شیوع آسیب های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تولید پروتز برای مبتلایان پارکینسون تا تهیه سیاهه شیوع آسیب های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید