اچینوپسیس پرورش دهید!

به گزارش بازی های اندروید، این کاکتوس های زیبا و مقاوم در هر گلفروشی پیدا می شوند و با نگهداری آسانی که دارند همه را عاشق خود کرده اند! اگر شما هم مثل من آدم تنبلی هستید، این کاکتوس ها برای شماست!

اچینوپسیس پرورش دهید!

جنس اچینوپسیس بومی جنوب آمریکا است. این گروه از کاکتوس ها گیاهانی بزرگ، گرد و ستونی هستند که تیغ هایی تیز و گل هایی رنگارنگ دارند. در طول سال های اخیر گونه های هیبرید زیادی از این کاکتوس ها گرفته شده تا تنوع در رنگ گل ها بیش تر شود.

شرایط رشد

- نور

مانند بسکمک از کاکتوس ها و ساکولنت ها، اچینوپسیس هم از نور زیاد در طول فصل رشدش قدردانی خواهد کرد! پس برای گیاه آفتاب زیادی فراهم کنید. می توانید گیاه را در بیرون از خانه هم نگهداری کنید اما ابتدا آن را آرام آرام به شرایط نور شدید عادت دهید تا دچار شوک و سوختگی نشود. در فصل زمستان، یک پنجره جنوبی آفتاب گیر، بهترین مکان برای نگهداری اچینوپسیس است.

- آبکمک

اجازه دهید خاک گلدان گیاه در بین دو آبکمک خشک شود سپس گیاه را به خوبی آبکمک کنید، طوری که تمام خاک کاملا خیس شود. یک نکته! قبل از آبکمک کاکتوس تان حتما سوراخ های زهکش گلدان را چک کنید تا از باز بودن و به مقدار بودن آنها مطمئن شوید. چرا که در غیر این صورت آب در داخل گلدان جمع می شود و دیر یا زود اچینوپسیس تان پوسیده خواهد شد. همچنین هیچ وقت اجازه ندهید آب در زیر گلدانی بماند و سریعا آن را خالی کنید. آبکمک را در فصل زمستان کاهش دهید اما گیاه را هر از گاهی اندکی غبار پاشی کنید.

- خاک

برای کاشت اچینوپسیس از خاک های کاکتوس موجود در بازار استفاده کنید. قبل از خرید خاک توجه داشته باشید که خاکی را انتخاب کنید که غنی باشد و زهکشی خوبی هم داشته باشد. اگر بعد از باز کردن بسته متوجه شدید زهکشی خاک خوب نیست و خاک تان سنگین است، مقداری شن و سنگریزه به خاک اضافه کنید تا زهکشی آن بهبود یابد.

- کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با یک کود مخصوص کاکتوس کود دهی کنید. کود دهی را در فصل زمستان و دوره استراحت گیاه کاهش دهید.

تکثیر

اچینوپسیس به راحتی از طریق گیاهچه هایی که تولید می کند، تکثیر می شود. با رشد گیاه این گیاهچه ها در اطراف گیاه مادر رشد می کنند و به صورت دسته ای دور آن را می گیرند. اندکی صبر کنید تا گیاهچه ها مقداری بزرگ شوند، سپس آنها را به کمک تیغ یا چاقویی تیز از گیاه مادر جدا کنید. مراقب باشید که به گیاه مادر آسیبی نرسد. حالا گیاهچه ها را در مکانی تمیز قرار دهید تا محل زخم بریدگی بسته شود. کاشت بلافاصله این گیاهچه ها احتمال حمله بیماری های قارچی، از محل زخم را، بالا می برد. بعد از چند روز تا چند هفته، بسته به مقدار محل زخم، محل بریدگی خشک و بسته خواهد شد. حالا چند گلدان کوچک تهیه کنید، آنها را با مخلوط خاکی مخصوص ریشه دهی کاتوس پر کنید. توجه کنید که خاکی که تهیه می کنید زهکشی خوبی هم داشته باشد. حالا گیاهچه ها را درون گلدان ها بکارید و اندکی مرطوب نگهشان دارید. گلدان ها را در محیطی گرم قرار دهید و منتظر بمانید. گیاهچه ها بعد از چند هفته ریشه می دهند و می توانید آنها را کنار بقیه کاکتوس هاتان قرار دهید.

تعویض گلدان

هر زمان که به نظرتان رسید گیاه به مقدار ای رشد کرده که جای اضافه ای برای رشد بیشترش ندارد، گلدان آن را تعویض کنید. بهتر است این کار را در طول فصول گرم سال انجام دهید. برای تعویض گلدان اچینوپسیس ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک شود، سپس چند ضربه آرام به کف و بدنه های گلدان وارد کنید و گیاه را به راحتی از درون گلدان خارج کنید. خاک قدیمی اطرف ریشه را به کمک انگشت تان از ریشه جدا کنید. در این هنگام ریشه های خشک شده، مرده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. حالا به کاکتوس تان قارچ کش بزنید. ریشه ها را اندکی از هم باز کنید و گیاه را در گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی اش قرار دهید و گلدان را با خاک کاکتوس تازه پر کنید. اجازه دهید اچینوپسیس تان برای چند هفته خشک بماند و بعد آن را آبکمک کنید. این کار خطر ابتلا گیاه به پوسیدگی های قارچی را کم می کند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1633

به "اچینوپسیس پرورش دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچینوپسیس پرورش دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید