بازار کاغذ در سراشیبی قیمت ها

به گزارش بازی های اندروید، احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به شرایط کنونی بازار کاغذ چاپ و تحریر و کاهش 10 درصدی قیمت آن طی هفته اخیر گفت: همچون بیست روز قبل مسائلی مانند رکود بازار، عدم استقبال خریدار و کاهش میل فراوریکننده به فراوری کتاب، دفترچه و سررسید و.. عامل این کاهش است.

بازار کاغذ در سراشیبی قیمت ها

وی ادامه داد: در این میان اگرچه قیمت ها کاهش داشته اما قیمت واقعی کاغذ و مقوا نیست، کاغذ آچاری که شب عید تا 75 هزار تومان رسید و الان به مرز 60 هزار تومان رسیده است باز هم قیمت واقعی آن نیست و در نهایت باید به قیمت 25 تا 30 هزار تومان در بازار خرید و فروش گردد.

شریفان با بیان اینکه کاهش نرخ دلار در شکستن قیمت ها تاثیر به سزایی دارد، اسم کرد: قیمت ها متاسفانه طی سال های اخیر به صورت کاذب افزایش داشته است و دولت باید برای ایجاد موازنه در بازار قیمت دلار را کاهش دهد تا به ثبات و ضعیت مناسبی در حوزه کاغذ برسیم.

وی بعلاوه با بیان اینکه معمولا نیمه دوم سال برای بازار کاغذ شرایط خیلی خوب بود، گفت: بسیاری از فراوریکنندگان برای چاپ سررسید، دفتر تلفن، لیبل، کتاب و .. از بازار کاغذ خریداری می کردند اما الان هیچ تضمینی وجود ندارد که فراوریکننده، کالا را فراوری کند و بتواند در بازار شب عید آن را بفروشد و همین موضوع یکی از دلایل رکود بازار است.

شریفان با اشاره به پیش بینی بازار کاغذ طی ده روز آینده هم، اسم کرد: معتقدم اگر این شرایط ادامه پیدا کند، باز هم شاهد نزول قیمت در بازار خواهیم بود و به قول قدیمی ها امروز بازار رو به سرازیری است.

وی بعلاوه درباره عدم استقبال ناشران از کاغذهای بازار شرح داد: برای یک ناشر به صرفه نیست که با کاغذ آزاد کتاب چاپ کند، زیرا بهای پشت کتاب بسیار بالا تمام می گردد و مشتری و خریدار بازار کتاب قدرت خرید کتاب با قیمت های بالا را ندارند.

شریفان در پاسخ به سوال ایبنا درباره راه حل شکستن شرایط بازار و عبور از این مرحله هم گفت: در این زمینه راه حل خاصی وجود ندارد، زیرا فراوریکنندگان به آینده بازار اعتمادی ندارند و از سرمایه گذاری های تازه فعلا خودداری نموده اند و بلاتکلیف هستند و این بلاتکلیفی از انتظار بدتر است که امیدواریم دولت تازه برای حل این بحران هم راه حلی بیندیشد.

وی تاکید نمود: در این زمینه فعالیت تمام نیروهای دوایر دولتی، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و... فعالیت مجدد شرکت ها و مجموعه های مختلف می تواند در بازار کاغذ هم تحرک ایجاد کند، زیرا هر یک از این مجموعه ها به کتاب و سایر ملزومات آن احتیاج دارند.

به گزارش ایبنا، در بازار کاغذ امروز هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 70 در 100 چینی به قیمت 650 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 60 در 90 چینی به قیمت 550 هزار تومان در بازار کاغذ خرید و فروش می گردد. بعلاوه کاغذ 80 گرمی 70 در 100 اندونزی به قیمت 750 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 80 گرمی 60 در 90 به قیمت 630 هزار تومان در بازار عرضه می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1356

به "بازار کاغذ در سراشیبی قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کاغذ در سراشیبی قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید