باستان شناسان در جستجوی یک هویت تاریخی در آغل گوسفندان

به گزارش بازی های اندروید، عملیات معین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان به کشف بقایای اثری در آغل یک منزل مسکونی که باستان شناسان در جستجوی هویت آن هستند، منجر شد.

باستان شناسان در جستجوی یک هویت تاریخی در آغل گوسفندان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن کریمی رییس پروژه حدس به منظور شناسایی، مشخص عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان شهرستان فراهان استان مرکزی با اعلام این خبر اضافه کرد: پیشینه پژوهشی در خصوص این اثر تاریخی تا به امروز محدود به متون تاریخی بوده و تا قبل از عملیات میدانیِ حاضر، هیچگونه کاوش و پژوهش میدانی در این یادمان تاریخی صورت نگرفته است.

او گفت: این فصل حدس با هدف شناسایی و مشخص شرایط کلی اثر و دستیابی به ابعاد پنهان آن به وسیله پیگردی بقایای بنای موجود و خواناسازی پلان انجام شد.

کریمی، مشخص کاربری اصلی بنا و در صورت اثبات آتشکده بودن اثر، تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی را از دیگر اهداف این برنامه خاطرنشان کرد .

اثر موسوم به آتشکده فردقان در آغل منزلی مسکونی

این باستان شناس اظهار کرد: آنچه که تا به امروز به اثر موسوم به آتشکده فردقان منتسب شده، بقایای یک ستون شبدری شکل است که از مصالح آجر و ساروج بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه بقایای این اثر تاریخی تا به امروز در آغل منزل مسکونی یکی از اهالی فردقان قرار داشته، بیان نمود: ستون یادشده در نما دارای سه وجه یا ترک است که در نتیجه حدس اجرا شده چهار ترک بودن آن محرز شد. همچنین در سرانجام این برنامه پژوهشی دستیابی به هدف اول تقریباً ممکن شد و در حدس و پیگردی اجرا شده بخشی از حدود اربعه یک بنای تاریخی به ویژه دیوارهای شرقی، جنوبی و غربی با یک ستون چهار ترک به دست آمد.

رییس پروژه حدس به منظور شناسایی، مشخص عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان با اشاره به کاوش دو درگاه ورودی با دهانه 90 و 180 سانتیمتر در دیوار جنوبی بنا اضافه کرد: با انجام این مرحله دستیابی به هدف دوم یعنی مشخص کاربری اصلی بنا در این مرحله امکان پذیر نبوده و احتیاج به ادامه عملیات پژوهشی در فصول بعدی دارد.

او اظهار کرد: به طور کلی مشخص حدود اربعه بنا، مشخص کاربری اصلی و قدمت بنا، مشخص عرصه و حریم و تهیه نقشه کاداستر به منظور انجام امور تملک و آزاد سازی در دستور کار فصول بعدی عملیات میدانی قرار گرفته است.

این باستان شناس با بیان اینکه علاوه بر آثار معماری، عمده ترین آثار کشف شده در این برنامه پژوهشی داده های سفالی است، بیان نمود: داده های سفالی حاصل از حدس فردقان شامل 100 قطعه سفال است که از این تعداد 76 قطعه بدون لعاب و 24 قطعه لعاب دار است.

کشف سفال های لعابدار و بدون لعاب

رییس پروژه حدس به منظور شناسایی، مشخص عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان گفت: عمده سفال ها بدون نقش و تزئین بوده و قطعات منقوش آن اغلب دارای خطوط کنده مواج و یا موازی است.

وی با اشاره به اینکه قطعات لعابدار نیز بیشتر دارای لعاب تک رنگ فیروزه ای و سفید، چرخساز و دارای شاموت گیاهی است اضافه کرد : با توجه به ویژگی های یاد شده در این گونه سفال ها، عمدتاً قرون میانی اسلامی را می توان برای آنها پیشنهاد کرد.

احتمال زندانی شدن بوعلی سینا در فردقان

براساس این گزارش، روستای تاریخی فردقان در 100 کیلومتری شمال غرب اراک، مرکز استان مرکزی واقع شده و از توابع دهستان خنجین و بخش خنجین در شهرستان فراهان محسوب می شودکه در این روستای تاریخی بقایای معماری منتسب به یک آتشکده باقی مانده است.

بر اساس مطالعات اجرا شده روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و بعضی وقایع تاریخی مرتبط با آن در این متون اشاره شده است.

ابن فقیه همدانی نویسنده مختصرالبلدان و محمدبن حسن قمی در تاریخ قم (سده 3 هجری)، ابن اثیر(سده 6 و 7 هجری) در الکامل فی التاریخ و نیز احمد تتوی(سده 11 هجری) در تاریخ الفی. در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه دریافت او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده اند. از بین متون مربوط به جغرافیایی تاریخی نیز یاقوت حموی در المعجم البلدان به فردقان اشاره نموده است.

پروژه حدس به منظور شناسایی، مشخص عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان شهرستان فراهان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 304

به "باستان شناسان در جستجوی یک هویت تاریخی در آغل گوسفندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان در جستجوی یک هویت تاریخی در آغل گوسفندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید