تئاتر در شرایط غیرکرونایی هم حامی نداشت، به بهانه کرونا و رسیدگی به معیشت هنرمندان جشنواره ها را تعطیل نکنیم!

به گزارش بازی های اندروید، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است که تئاتر پیش از شیوع کرونا هم به درستی از سوی دولت حمایت نمی شد و کرونا صرفاً این کم کاری را برجسته تر نموده است.

تئاتر در شرایط غیرکرونایی هم حامی نداشت، به بهانه کرونا و رسیدگی به معیشت هنرمندان جشنواره ها را تعطیل نکنیم!

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، سید مرتضی حسینی ـ در شرایط کرونایی و کسادی رو به تعطیلی مراکز هنری، همچنان بعضی هنرمندان در کوشش هستند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی، کمی این فضا را گرم نگه دارند. به همین دلیل حمایت ها و برنامه های وزارت ارشاد از هنرمندان محل بحث و نقد قرار گرفته است.گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران میخواهد در قالب پفراینده ای ضمن مصاحبه با اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه را ارزیابی کند.

در همین ارتباط، ویدا جوان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران با اشاره به این که از برنامه های حمایتی وزارت ارشاد در ایام کرونا برای حمایت از فعالیت های هنری به ویژه تئاتر اطلاع چندانی ندارد مطرح نمود: تئاتر پیش از شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن هم حامی دولتی نداشت. شاید اگر دولت با یک برنامه ریزی درست از اهالی تئاتر حمایت می کرد، شاهد این فرایند نبودیم که در چند سال گذشته عده ای بدون کمترین آشنایی با این حوزه وارد عرصه فراوری و اجرای تئاتر بشوند؛ افرادی که صرفاً به خاطر داشتن سرمایه، بسیاری از مناسبات و ساختارهای اصولی تئاتر کشور را به دلخواه خودشان تغییر دادند به نوعی به انحراف کشاندند.

بی توجهی دولت به تئاتر همیشگی است!

وی اظهار کرد: تئاتر بُن مایه فرهنگ یک کشور و زمینه ساز رشد فرهنگی جامعه است. این عدم حمایت همواره بوده و صرفاً به موضوع شیوع کرونا هم مربوط نمی گردد. کرونا باعث شد که این کم کاری بیشتر خودش را نشان بدهد.

جوان که اخیراً نمایش جیرجیرک نسخه پاراجانف به کارگردانی آرش سنجابی را در تماشاخانه سپند روی صحنه داشت در ادامه اضافه کرد: همین نمایش که در اواخر مرداد و هفته اول شهریور ماه روی صحنه رفت، نتیجه تمرینات طولانی و سخت یک گروه پرکوشش بود.

وی گفت: در تمام شب های اجرا، هم اعضای گروه و هم تماشاگران شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کردند و خدا را شکر استقبال خوبی هم شد، اما به هرحال برای سرمایه گذاری که از بیرون آمده آورده چندانی نداشت. در نتیجه کمتر کسی حاضر می گردد که با تداوم این شرایط در این حوزه سرمایه گذاری کند و این موضوع نتایج خوبی را به همراه ندارد.

به فکر راه چاره های بلندمدت باشیم

بازیگر سریال تلویزیونی پژمان مطرح نمود: ضعیف شدن تئاتر یعنی دریافت جریان تفکر عمیق از جامعه؛ جریانی که می خواهد با تکیه بر آثار ادبی و نمایشی بزرگان این عرصه، فرهنگ عمومی را ارتقا بدهد.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما همواره در کشورمان در حوزه مدیریت بحران ضعف داشته ایم؛ حالا هم که با یک بحران پیچیده،جدید و ناشناخته روبرو شده ایم این ضعف بیشتر خودش را نشان می دهد. هیچ گاه به صورت اساسی و بلندمدت با مسائل روبرو نمی شویم و به دنبال راه چاره های مقطعی هستیم.

بازیگر فیلم سینمایی آبادان یازده 60 اضافه کرد: مثلاً یکی از مواردی که اخیراً از سوی بعضی اهالی سینما و اصحاب رسانه مطرح شد این بود که به جای برگزاری جشنواره های سینمایی همچون جشنواره فیلم فجر،هزینه برگزاری آن در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

جشنواره انگیزه ای برای فراوریات جدید است و این یعنی ایجاد شغل

وی توضیح داد: البته که باید به معیشت هنرمندان و همه اقشار جامعه رسیدگی گردد، اما نباید فراموش کنیم که راه افتادن جریان فراوری و برگزاری جشنواره ها خودش جریان ساز است؛ چرخه اقتصادی ایجاد می نماید و در بلندمدت مشاغل مرتبط با سینما را هم تقویت می نماید. این که صرفاً به دنبال اکران فیلم های قبلی باشیم و برای فراوریات جدید سینمایی فکری نکنیم دردی را دوا نمی نماید.

این بازیگر در ادامه گفت: باید هر دو بخش را به صورت همزمان و منطقی پیش برد. کسانی که تجربه مدیریت فرهنگی دارند،طوری برنامه ریزی نمایند که هم معیشت هنرمندان و عوامل پشت صحنه تأمین گردد و هم رویدادهایی مثل جشنوراه ها را برگزار نمایند.

وی مطرح نمود: به هرحال جشنواره فیلم فجر یک از انگیزه های اصلی فیلمسازان ما برای فراوریات جدید است و فراوریات جدید سینمایی هم یعنی ایجاد شغل. به نظر من برگزاری جشنواره های هنری و به ویژه جشنواره فیلم فجر اگر با رعایت شیوه نامه ها و تغییرات موردنیاز همراه باشد، منافاتی با اختصاص بودجه های حمایت از هنرمندان ندارد.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 715

به "تئاتر در شرایط غیرکرونایی هم حامی نداشت، به بهانه کرونا و رسیدگی به معیشت هنرمندان جشنواره ها را تعطیل نکنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر در شرایط غیرکرونایی هم حامی نداشت، به بهانه کرونا و رسیدگی به معیشت هنرمندان جشنواره ها را تعطیل نکنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید