فراوری وصادرات محصولات کشاورزی نظام مند می گردد

به گزارش بازی های اندروید، رئیس سازمان حفظ نباتات با اعلام این خبر که سامانه سماک راه اندازی شده اسست، گفت: تمام فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول، انباری داری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه صورت می گیرد و به زودی سامانه های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده می گردد.

فراوری وصادرات محصولات کشاورزی نظام مند می گردد

شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه از اسفند سال جاری استفاده از این سامانه ملاک کار قرار می گیرد اضافه کرد: هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و سیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

وی مقدار صادرات محصولات کشاورزی ایران به دیگر کشورها را 6 میلیون تن مطرح کرد و گفت: ارز آوری این صادرات برای کشور 3 میلیارد و نهصد میلیون دلار است و کشاورزی ایران این پتانسیل را دارد تا صادرات بیشتر و متنوع تری به دیگر کشورها داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره توقف صادرات محصولات سبزی و صیفی یه ویژه سیب و فلفل به روسیه گفت: به علت اینکه روسیه 4 نوع سمی که در محصولات صادراتی ایران وجود دارد را تایید نمی کند، صادرات مدتی متوقف شده است، ولی با رایزنی های که با طرف روسی داشتیم قرار شده است تا هیاتی از این کشور برای آنالیز و بازدید از مراکز تولیدصیفی، بسته بندی و آزمایشگاه های کنترل کیفی ما به ایران سفر نمایند و استانداردهای مورد نظرشان را اعلام نمایند تا در صورت توافق صادرات این محصولات از سر گرفته گردد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه فقط سیب و فلفل دلمه ای به روسیه صادر نمی گردد اضافه کرد: دیگر محصولات صیفی مثل خیار، گوجه و بادمجان منعی برای ورود به روسیه ندارند.

علایی مقدم گفت: کشاورزان با توصیه متخصصین از سموم استفاده نماینده، چرا که بهره گیری از سموم کشاورزی غیر قابل اجتناب است و 40 درصد امنیت غذایی جهان وابسته به مبارزه درست با آفت هاست.

وی با تاکید بر اینکه مشکل سیب زمینی های صادراتی ربطی به داشتن نیترات و سموم نداشته اضافه کرد: کشورهای ترکمنستان و ازبکستان به علت اینکه نگران آلودگی نموتود موجود در خاک همراه سیب زمینی وارداتی بودند، خواهان قرنطینه این محصول شدند و بعد از مدتی هم به علت کمبود سیب زمینی در این کشورها، استاندارد مورد نظر خود را تغییر دادند.

علایی مقدم درباره برگشت محصولات کشاورزی وارداتی گفت: این یک موضوع عادی است و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر کشورها نظیر ذرت های وارداتی به علت نداشتن استاندارهای لازم برگشت می خورند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1556

به "فراوری وصادرات محصولات کشاورزی نظام مند می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری وصادرات محصولات کشاورزی نظام مند می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید