رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد

به گزارش بازی های اندروید، رییس دانشکده خبر گفت: اخلاق رسانه ای بستگی به فضای جامعه دارد؛ وقتی جامعه اخلاق محور باشد رسانه نیز اخلاق محور می گردد.

رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد

محمود احمدی افزادی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: رسانه و فضای اخلاقی آن با صاحبانش موجودیت می یابد. وقتی خبرنگاران تحت فشار باشند و اخلاق اجتماعی را رعایت ننمایند، اخلاق رسانه ای نیز رعایت نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق رسانه اضافه کرد: اگر اخلاق رسانه را دارای منشا درونی بدانیم، زمانی که از درون آرام باشیم، اخلاق رسانه ای نیز رعایت خواهد شد. اخلاق رسانه ای یک تعریف حرفه ای دارد: اخلاق رسانه ای در حقیقت گویی، حقیقت طلبی و حقیقت جویی خلاصه می گردد؛ یعنی ما هر چقدر از حقیقت دور شویم، از اخلاق رسانه نیز دور می شویم.

مجری برنامه غیرمحرمانه با اشاره به ورود افراد سیاسی به رسانه ها گفت: معمولا رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد؛ هرچه فاصله قدرت و رسانه کم باشد، احتمال تحریف حقیقت بیشتر می گردد.

وی درباره مزیت های حضور سیاسیون در رسانه ها اعلام کرد: بزرگترین معمار تبلیغات رسانه ای دنیا دکتر گوبلز است. او یک سیاست پیشه درجه یک و در مبانی سواد رسانه ای، نظریه پردازی بی نظیر است؛ بنابراین افراد سیاسی لزوما بی سواد رسانه ای نیستند بلکه بعضی نیز این سواد را دارا هستند و حرفه ای عمل می نمایند.

رییس دانشکده خبر در ادامه با بیان این که رسانه با افکار عمومی سر و کار دارد، گفت: من فکر می کنم یک سیاستمدار در حالت آرمانی و ایده آل نباید به طور مستقل صاحب رسانه باشد چون تداخل منافع به وجود می آید و این امری خطرناک است. فرد سیاسی صاحب رسانه می تواند اخبار را به نفع خود تحریف کند.

وی اضافه کرد: افرادی مانند برلوسکونی در ایتالیا و برنارد تاپی در فرانسه، صاحبان قدرتی هستند که رسانه را نیز در اختیار دارند و در ادوار مختلف در معرض اتهام بوده اند که با انحصار رسانه و دوقطبی کردن فضای مطبوعات، منافع اقتصادی خود را تامین نموده اند. شاید انحصاری کردن مطبوعات در دنیا غرب پسندیده باشد اما برای کشور ایران مدل خوبی نیست و من ضرر رسانه داری سیاستمداران را بیشتر از فایده آن می دانم.

احمدی افزادی با اشاره به تضارب آرا در برنامه های صداوسیما اعلام کرد: با آمدن عبدالعلی علی عسکری - رییس جدید سازمان صداوسیما - تغییر فضا بسیار محسوس است. علی عسکری، فردی بلندطبع و آسان گیر است و این ویژگی باعث شده فضا برای تهیه برنامه هایی با گرایش های مختلف در رادیو و تلویزیون ایجاد گردد و مهمانان برنامه ها نیز از تنوع برخوردار باشند. هر چقدر به انتخابات نزدیک می شویم فضای برنامه ها نیز احساسی تر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 144

به "رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید