میلی ربات هایی که دارو را به روده انسان می برند!

به گزارش بازی های اندروید، تیمی از محققان موسسه سیستم های هوشمند ماکس پلانک، به تازگی یک ربات کوچک هزارپا ساخته اند که می تواند برای ارائه دارو های درمانی از روده بالا برود. این گروه در مقاله ای که در مجله Science Advances منتشر شد، نحوه ساخت و عملکرد این ربات را در هنگام آزمایش بر روی بافت حیوانی توضیح می دهند.

میلی ربات هایی که دارو را به روده انسان می برند!

به گزارش خبرنگاران، محققان این ربات را این گونه توضیح می دهند: ربات هایی با بدن نرم که قادر به حرکت در فضا های محدود هستند، پیش از این نیز ساخته شده بودند. باید بهبود هایی انجام می شد تا امکان چسبندگی سطح کنترل شده و حفظ طولانی مدت روی اجسام سه بعدی فراهم گردد.

این امر باعث شد تا آنها به فکر طراحی رباتی بیفتند که می تواند بر مشکلاتی که در طراحی های دیگر با آن روبرو می شوند غلبه کند. نتیجه کوشش محققین یک ربات کوچک به طول تنها چند میلی متر بود. پا های کوچک این ربات ها به مخاطی که اندام های داخلی را می پوشاند می چسبد، بدون اینکه هنگام راه رفتن ربات آسیبی به جای بگذارد. این میلی ربات بعلاوه می تواند از هر جهت، حتی به صورت وارونه بالا برود و حتی زمانی که مایع روی آن ریخته می گردد، می تواند چنگال خود را حفظ کند. محققان می گویند کلید موفقیت این ربات ها، پا های آن ها است.

آن ها ابتدا بالشتک هایی را امتحان کردند که به بافت چسبیده بود، اما به سختی می توانستند آن ها را در دست بگیرند. آن ها سپس پا های میخ دار ساخته شده از کیتوسان را طراحی کردند که به گفته آن ها شبیه تیغ های گیاهان است که هنگام پیاده روی در مزرعه به پا ها و شلوار انسان ها می چسبند. بدنه ربات از فلز انعطاف پذیر ساخته شده و به وسیله جریان مغناطیسی راهنمایی می گردد. این ربات با گذاشتن پا و چسباندن و سپس چرخاندن بدن خود در سطح پوشیده شده از مخاط، ابتدا پای دیگری را آزاد می نماید. محققان آن را لایه برداری و بارگذاری می نامند.

این تیم ربات کوچک خود را با بالا رفتن از داخل ریه خوک و دستگاه گوارش آزمایش کردند. آن ها دریافتند که می توانند میلی ربات را به سمت پایین مری و سپس به وسیله لوله های نایژه راهنمایی نمایند. آن ها بعلاوه توانستند ربات را تا انتهای دستگاه گوارش راهنمایی نمایند. آزمایش ها نشان می دهد که این ربات قادر است تا سه برابر میزان خود و تا 20 برابر وزن خود بار حمل کند. محققین می گویند این ربات های کوچک، در آینده برای نمونه برداری و رساندن دارو به قسمت های مختلف بدن استفاده خواهند شد.

منبع: techxplore

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1605

به "میلی ربات هایی که دارو را به روده انسان می برند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلی ربات هایی که دارو را به روده انسان می برند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید