چرا بوی بد زیرزمین را باید جدی گرفت؟ (5 راه حل برای از بین بردن آن)

به گزارش بازی های اندروید، وقتی به معایب اسکان در زیرزمین ها فکر می کنیم، شاید اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، آزاردهنده بودن سروصدای ساکنان طبقه بالا است. در حالی که عیب دیگری هم وجود دارد که اغلب مواقع تا قبل از مستقر شدن در مکان به چشم نمی آید و آن بوی بد زیرزمین است. این بو، به بوی نم شباهت دارد و به خاطر نزدیک تر بودن زیرزمین به زمین، تاریک بودن و مرطوب تر بودن آن به وجود می آید. اگر در خانه زیرزمینی دارید که تهویه یا نورگیری مناسبی ندارد، احتمالا به خوبی با این بو آشنا هستید.

چرا بوی بد زیرزمین را باید جدی گرفت؟ (5 راه حل برای از بین بردن آن)

در این مقاله از خبرنگاران مگ، به آنالیز علت پدید آمدن بوی بد زیرزمین می پردازیم و پس از معرفی دلایل احتمالی ایجاد این بو، چندین راه چاره کم هزینه برای رفع کردن آن را آنالیز می کنیم. با ما همراه باشید.

بوی بد زیرزمین چه دلایلی دارد؟

بوی بد زیرزمین همواره قابل تشخیص است، به گونه ای که هیچوقت نمی توانید مثال آن را در یک پارکینگ یا یک حمام پیدا کنید. توصیف کردن این بو با یادآوری رایحه زمخت چوب پوسیده، جوراب های نم کشیده یا قارچ های پوسیده ملموس تر می گردد. وجود چنین بویی در زیرزمین باعث می گردد تا بسیاری از ساکنان برای رفع کردن آن از خوشبونماینده های هوا استفاده نمایند، اما این کار فقط بوی بد زیرزمین را پررنگ تر می نماید.

در ادامه، لیستی از دلایل احتمالی پدید آمدن بوی بد زیرزمین آورده شده است. به خاطر داشته باشید که قدم اول در جهت از بین بردن یا کم کردن این بو، تشخیص صحیح علت وقوع آن است.

1. کپک و سفیدک

کپک و سفیدک مهم ترین عوامل بروز بوی بد زیرزمین هستند. هر دو در دسته قارچ ها جای می گیرند و در مکان های خیس، مرطوب، حاوی مقادیر بالای اکسیژن و غذا به سرعت رشد می نمایند. بسیاری تفاوتی میان کپک و سفیدک قائل نمی شوند، اما این دو با هم فرق دارند. کپک، درشت تر و پفی تر است و ظاهری کرکی دارد، در حالی که سفیدک در یک سطح صاف تشکیل می گردد و می تواند از سبز تیره تا خاکستری و سیاه تغییر رنگ دهد. سفیدک معمولا در مراحل نهایی رشد به رنگ قهوه ای یا طوسی درمی آید و در سرانجام به پودری سفیدرنگ تبدیل می گردد.

جالب است بدانید که وجود کپک و سفیدک در زیرزمین ها، به علت رطوبت و نور کمی که دارند، به قدری مرسوم است که مطالعه های علمی متعددی هم در رابطه با تأثیرهای آن ها بر سلامت جسمی ساکنان اجرا شده اند. یافته های این مطالعه ها نشان داده اند که وجود کپک و سفیدک باعث بروز نوعی بوی بد زیرزمین می گردد که در ایجاد سردرد، اختلال های تنفسی، سرگیجه، خستگی مفرط و حالت تعوع در ساکنان نقش مهمی ایفا می نماید.

2. وسایل خیس یا مرطوب

استفاده از گچ برگ، پشم سنگ، فایبرگلاس و مخصوصا چوب در ساختار دیوارهای خانه، می تواند به ایجاد بوی بد زیرزمین دامن بزند. این مواد آب را به مدت های طولانی در خود نگه می دارند و تقریبا همواره مرطوب باقی می مانند. فضای گرم و مرطوبی که فراهم می نمایند، مکان بسیار خوبی برای رشد کپک ها و سفیدک ها می گردد و بوی بد زیرزمین را تشدید می نماید.

3. معیوب بودن نحوه لوله کشی فاضلاب

لوله های فاضلاب معمولا از زیرزمین ها شروع می شوند و تا خارج از خانه ادامه می یابند. اگر لوله کشی به درستی صورت نگرفته باشد، نشتی فاضلاب می تواند بوی بد زیرزمین را ایجاد کند. در بیشتر مواقع، نامناسب بودن سایز لوله ها، کهنه بودن آن ها و وارد شدن فشار بسیار زیاد به بدنه آن ها باعث بروز نشتی می گردد و بوی بد زیرزمین را غیرقابل تحمل می نماید.

4. فضولات حیوانی

فضولات حیوان های مختلف، مخصوصا موش ها، نقش بسیار مهمی را در ایجاد و تشدید بوی بد زیرزمین ایفا می نمایند. فضولات موش ها به رنگ سیاه و به مقدار دانه های برنج هستند و می توانند بوی بسیار زننده ای را در زیرزمین به وجود آورند. به علاوه، فضولات جوندگان می توانند باعث انتشار بیماری هایی همانند هانتا و سالمونِلا هم بشوند. اگر متوجه وجود فضولات حیوانی در زیرزمین خود شدید، به سرعت منشأ را شناسایی کنید و اقدام های لازم برای از بین بردن منبع تغذیه حیوان ها را انجام دهید.

5. وجود باکتری های اکسیدنماینده آهن

این باکتری ها به ساختار آهن آسیب می زنند و ماده ای لزج و خیس به رنگ قرمز-قهوه ای ایجاد می نمایند. وجود این باکتری ها بوی بد زیرزمین را بسیار مشمئزنماینده تر می نماید، چون بویی همانند تخم مرغ گندیده دارد و تحمل آن بسیار طاقت فرسا است. اکسایش سریع آهن در اثر وجود این باکتری ها، یکی از مرسوم ترین دلایل بروز بوی بد زیرزمین است. بنابراین، سعی کنید تمام لوله ها و وسایل آهنی خانه، مخصوصا در آشپزخانه و سرویس بهداشتی، را چک کنید و در صورت وجود علائمی از اکسایش، آن ها را ترمیم نمایید.

راه چارههایی برای رفع کردن بوی بد زیرزمین

پس از شناسایی دقیق علت بروز بوی بد زیرزمین، باید فرایند پاکسازی را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که همواره این فرایند را با پاکسازی کپک ها و سفیدک ها شروع کنید. این دو، اصلی ترین دلایل بروز بوی بد زیرزمین هستند و باید به طور کامل از بین بفرایند.

1. زیرزمین را تا جای ممکن خشک نگه دارید

برای از بین بردن بوی بد زیرزمین، فرایند خشک کردن را از خارج از خانه (حیاط و پارکینگ) شروع کنید تا مطمئن شوید رطوبت از بیرون به داخل نفوذ نمی نماید. اگر پشت دیوارهای اصلی دو طرف خانه خالی است، خاک را به گونه ای آنجا جمع کنید که یک شیب ملایم برای جمع نشدن آب ایجاد گردد. در صورت امکان، شیب دار کردن زمین اطراف خانه برای راهنمایی آب به مکانی دورتر از محل سکونت هم گزینه بسیار مناسبی است.

اگر باغچه ای دارید، سعی کنید دورش را با مانعی دیوار کنید تا آب به خارج از آن درز نکند. بعلاوه توجه داشته باشید که آبیاری پیوسته و محدود بسیار بهتر از آبیاری غرقابی به دفعات کم در هفته است. خیس بودن دائمی فضای رشد گیاهان باعث می گردد بوی بد زیرزمین هیچوقت از بین نرود و محیط برای رشد انواع قارچ ها و باکتری ها مناسب گردد. اگر باغچه ندارید و به جای آن چند گلدان نگه می دارید، استفاده از زیرگلدانی را از قلم نیاندازید و به جای هفته ای دو تا سه بار آب دادن به گیاهان، روزانه به هر کدام یک لیوان آب بدهید تا از بروز رطوبت زیاد جلوگیری گردد.

پنجره ها و دیوارها را با پوشش های مناسب، همانند برچسب های محکم و ضدآب، بپوشانید. این پوشش ها علاوه بر جلوگیری از ورود آب و رطوبت و آسیب رساندن به بافت ساختمان و دیوارهای گچی، می توانند گزینه های خوبی برای کاهش مقدار صدایی که از بیرون وارد خانه می گردد باشند. به خاطر داشته باشید که اگر زمانی متوجه وجود نشتی رطوبت یا آب در میان این برچسب ها شدید، باید به سرعت منشأ مشکل را شناسایی کنید چون ممکن است مشکل از لوله کشی آب ساختمان باشد.

2. پی ساختمان را محکم کنید

استفاده از ترکیب آب و سیمان با غلظت مناسب برای پر کردن سوراخ ها و شکاف های موجود در دیوارها و زمین ها، راه چاره بسیار مناسبی برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی مرتبط با بروز بوی بد زیرزمین است. گاهی مواقع، دیوارها بسیار پوک هستند و رطوبت می تواند به سادگی از آن ها عبور کند و با ورود به فضای داخلی خانه، مشکل های زیادی را ایجاد کند. در این شرایط، باید منطقه ها توخالی را شناسایی و آن ها را با ترکیب های مناسب پر و محکم کرد.

از قلم نیاندازید که بوی بد زیرزمین زمانی کاهش می یابد که در کنار تعمیرهای داخلی، وسایل زنگ زده و پوسیده هم تعویض شوند و تمام وسایلی که خیس شده بودند خشک شده و در صورت امکان کنار گذاشته شوند. اگر زمین ها، مخصوصا زمین آشپزخانه، را با کف پوش های جداشدنی پوشانده اید، گهگاه آن ها را از زمین جدا نموده و زیر آن ها را بشویید و به دقت خشک کنید. در بیشتر مواقع، زیر کف پوش ها منبعی بسیار غنی برای رشد کپک ها و سفیدک ها محسوب می گردد.

3. کیفیت سیستم لوله کشی ساختمان را جدی بگیرید

لوله ها ابزارهایی هستند که در تمام قسمت های خانه کشیده شده اند و در صورت خراب بودن، می توانند به شدت به بروز بوی بد زیرزمین دامن بزنند. بنابراین، باید به طور منظم کیفیت لوله کشی ساختمان را آنالیز کنید و در صورت مواجهه با نشتی آب، حتی به مقدار بسیار محدود، به سرعت نسبت به تعمیر لوله اقدام کنید. البته تعمیر لوله ها همواره هم کار راحتی نیست، چون بسیاری از لوله های سیستم لوله کشی ساختمان ها از دیده پنهان هستند. برترین کار این است که حداقل سالی یک بار از یک لوله کش حرفه ای بخواهید تا کیفیت سیستم لوله کشی ساختمان را آنالیز کند. بوی بد زیرزمین می تواند از یک لکه آب به ظاهر بی آزار روی دیوار یا سقف شروع گردد.

4. آفت کشی را در دستور کار خود قرار دهید

مواجهه با حیواناتی همانند موش و حشراتی همانند سوسک در زیرزمین ها طبیعی است، البته تا وقتی که تعدادشان از کنترل خارج نگردد. اگر مشکل حذف حیوانات با استفاده از تله حل نشد، بهتر است برای جلوگیری از بروز بوی بد زیرزمین، آفت کشی را در نظر داشته باشید. در بسیاری از مواقع، حضور حیوانات و بروز بوی بد زیرزمین به علت وجود آفت هایی است که منبع تغذیه مناسبی برای آن ها محسوب می شوند. از متخصصان فعال در حیطه آفت کشی یاری بگیرید و از آن ها بخواهید که هر چند ماه یک بار، برای آنالیز شرایط آفت ها به ساختمان شما مراجعه نمایند.

5. وسایل آهنی آسیب دیده را با دقت تمیز کنید

با استفاده از دستکش های ضدآب و یک چاقوی تیز و کوچک، با دقت بخش های سولفاته شده موجود روی قطعه های آهن را جدا کنید. این مواد به شدت در بروز بوی بد زیرزمین مؤثر هستند. می توانید برای پاکسازی مؤثرتر، از مواد شست وگرددهنده مخصوص برای از بین بردن آهن سولفاته شده هم بهره ببرید. بدون شک، قادر نخواهید بود تمام لکه های ایجاد شده را از بین ببرید، اما با این کار جلوی رشد این نوع آلودگی را می گیرید و از توسعه یافتن بوی بد زیرزمین پیشگیری می کنید.

مرور کلی

بروز بوی بد زیرزمین به علت نزدیک بودن محل زندگی به مکان های رطوبت خیز تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است. گاهی می توان با استفاده از خوشبونماینده های ملایم، از مقدار آزاردهندگی این بو کاست، اما گهگاه مشکل جدی است و باید دست به اقدام های اساسی برای رفع کردن بوی بد زیرزمین زد.

از قلم نیاندازید که در وهله اول، رعایت کردن بهداشت ساختمان و تمیز کردن تمام قسمت های خانه به طور منظم، مؤثرترین راه چاره برای از بین بردن بوی بد زیرزمین است. با این حال، اگر این بو ادامه دار بود، باید به سلامت بافت های ساختمان و سیستم لوله کشی مشکوک شد. در نهایت، مهم ترین نکته برای کاهش بوی بد زیرزمین این است که هیچوقت نباید به مدت طولانی از آنالیز شرایط ساختمان غافل بمانید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1578

به "چرا بوی بد زیرزمین را باید جدی گرفت؟ (5 راه حل برای از بین بردن آن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بوی بد زیرزمین را باید جدی گرفت؟ (5 راه حل برای از بین بردن آن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید